Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brannsår(?) etter løpetur

ThaHoward

Anbefalte innlegg

Ja høres veldig merkelig ut men har fått brannsår, eller noe lignende, mellom lårene. Skal nevnes at jeg løp non stop 2.5 mil, tidlgere idag. Det svir ihvertfall når de berører hverandre, og det er rødt der. Det er på en måte varmt når det svir, har hatt brånnsår før, men denne her er mye mer moderat. Plager meg ikke noe særlig.

Uansett jeg lurer bare på om dette kan forverre seg, og om det er normalt.

Endret av slettet II
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det utvikler seg koldbrann i begge beina så du må amputeres ved hofta iløpet av natta.

Milde Moses! Ikke si at det er sant!

Men ontopic: Hva kan jeg gjøre for å ikke få det neste gang? Har hørt at man kan løpe med tights, men det er litt vel.. ja du skjønner.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan løpe igjen? Både kort og langkjør

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Smør deg inn med vaselin eller prøv andre klær. Du kan nok løpe igjen når du føler for det, høres ikke så veldig alvorlig ut dette her. Er jo bare å stoppe om det blir for vondt.

Det høres forresten ikke ut som om du pleier å løpe så mye. Er du sikker på at 2,5 mil er rett distanse å begynne med?

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Smør deg inn med vaselin eller prøv andre klær. Du kan nok løpe igjen når du føler for det, høres ikke så veldig alvorlig ut dette her. Er jo bare å stoppe om det blir for vondt.

Det høres forresten ikke ut som om du pleier å løpe så mye. Er du sikker på at 2,5 mil er rett distanse å begynne med?

Ja pleier å løpe mye. Første gang jeg har fått brannsår, men også første gang jeg har løpt 2.5. Før så har det bare vært 1-1.5mil på langkjør og 3-6km og 5x5. Så også at man kan skaffe vaselin, men vet ikke om jeg har penger nok til det. Får vel bare se hvordan det går, som nevnt tidligere så er det ikke noe alvorlig.

Skal bare trene meg opp til halvmaraton(noe jeg forsåvet klarer) og evt. maraton senere og spesialjeger opptak. Så prøver bare å pushe meg selv, men har det under kontroll.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det blir bra med friksjon på en sånn tur så jeg ville nok brukt egnet sportstøy for formålet.

Talkum vil jeg ikke anbefale, det er helseskadelig. Pudder har liten effekt når det kommer svette til og kan gjøre ting værre.

Vanligvis går dette rimelig fort over så lenge du lar det være i fred, men du kan jo bruke f.eks aloe vera for å få det til å heles raskere.

Lenke til kommentar

Jeg ahr hatt samme problemet, men kun de første gangene etter en lang pause. Det som i realiteten skjedde var at alle hårene der ble nappet ut og området så litt brannsåraktig ut. Men etter det var forsvunnet ble ting myk og glatt og hadde ikke noen videre problemer. Ellers er nok alle tipsene om smøring og riktig tøy ting som vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Bruk egnet sportstøy så er det et ikke problem :)

Enten ved å bruke lange treningsthights eller skikkelige løpebukser(thights). Bruker man vanlige shorts eller løssittende treningsbukser så vil lårene kunne gnikke mot hverandre og skape det "problemet" du har nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...