Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan kan jeg optimalisere pc'en min for spillbruk?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Maskinen min fungerer, men den fungerer ikke slik jeg kan forvente. Derfor føler jeg dette er passende forum for problemet mitt. I august kjøpte jeg meg en splitter ny pc og den skulle hovedsaklig bli brukt til multimedia, spill og skole (En bærbar Asus-maskin - 15,6 tommer). Før jeg går nærmere inn på problemet kan jeg ramse opp noen spesifikasjoner som gir et bilde av pc'en:

• RAM: 8 gb.
  • Grafikkort: Nvidia GeForce GT550M CUDA - 2 gb.
  • Prosessor: Intel® Core i7-2630QM CPU @ 2,00 ghz (8 CPUs).

Dette er en pc som i utgangspunktet skal fungere utmerket til spill og annet, men det gjør den egentlig ikke - i hvertfall ikke i den grad man kan forvente. Selv enkle spill som Football Manager har et snev av hakking i seg når kampmotoren kjøres. Til sammenligning kjører kompisen min samme spill uten noe som helst hakking, og han har på langt nær de samme spesifikasjonene. Tror de er omtrent dette:

• RAM: 3 gb.
  • Grafikkort: Nvidia GeForce GT420 - 2 gb.
  • Prosessor: Intel i5 - 2,4 ghz (4 CPUs).

Jeg tror problemet mitt ligger i at pc'en min benytter seg av såkalt splittet grafikk. Jeg har et integrert Intel-grafikkort som benyttes til vanlig bruk, og Nvidia-kortet, som jeg nevnte, som slår inn når maskinen finner det nødvendig (Dette kortet er eksternt). Det er også verdt å nevne at hvis jeg kjører DXDIAG så finner det bare Intel-kortet, men det er kanskje fordi det er det interne kortet.

Jeg vet maskinen kan mer enn den viser nå, så kunne noen vært så behjelpelige og hjulpet meg med å få optimalisert den? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så dette har vært en gjenganger hos flere da regner jeg med? Syns egentlig opplegget er en smule tåpelig med tanke på at det tydeligvis ikke var gjennomprøvd på forhånd. Sjekket drivere, men det fantes ikke noe nytt å laste ned. Er det noe jeg kan gjøre inne på Nvidia kontrollpanel, evt. andre steder, for å bedre ytelsen?

Lenke til kommentar

Jeg kan da velge manuelt på min laptop med i7 og optimus om intel HD graphics eller nVidia skal være den aktive (overstyre auto switching).

Edit:

Du kan også disabe "switchable graphics" i cmos settings og kjøre kun discrete (discrete=add-on nvidia gpu)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, det kan jeg også, syar2003, men det fungerte heller dårlig. Dog fikk jeg en klar forbedring i ytelse da jeg nå endret strømforsyningen fra det som het "Power4Gear Quiet Office" til "Power4Gear High Performance". Dette hjalp også betraktelig på spillopplevelsen på Football Manager. Alt gikk uendelig mer smooth.

Fikk også tips om å deaktivere driverne til det intgrerte grafikkortet, men det tør jeg ikke i tilfelle Nvidia Optimus-systemet da skulle slå seg vrang. Håper Nvidia kommer med en fix som fikser dette fullstendig snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...