Gå til innhold

Spørsmål ang filter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nyrlig kjøpt en Canon EOS 5d mark 2, og med i pakken har fikk jeg to filtre.

Et: Sigma DG Wide MC CPL Filter 82mm, http://www.fotovideo.no/Produkter/Filter/Polarisering/Sigma/Sigma-DG-Wide-MC-CPL-Filter-82mm-Sirkul%C3%A6rt-polarisasjonsfilter,-smal-type-111454-p0000039754.aspx

Og et: Sigma Filter UV DG 82mm

http://www.fotovideo.no/Produkter/Filter/UV/Sigma/Sigma-Filter-UV-DG-82mm-Multicoated-UV-beskyttelsesfilter-111410-p0000039557.aspx

Hva jeg lurer på er, om jeg skal bruke disse samtidig, eller hver for seg til forskjellige situasjoner? Har for øyeblikket begge festet på objektivet.

Også, om noen kunne hjelpe meg med og finne ut hva disse svarte kantene kommer fra?

http://bildr.no/view/1013790

Takker for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De svarte kantene kommer fordi du bruker begge filtrene på objektivet samtidig. De skygger for lyset i kantene av bildet.

Polarisasjonsfilter bruker for å få bedre fargemetning, få intens blåfarge i himmelen (dersom vinkelen mot solen er riktig) og fjerne refleksjoner i glass, vann og metall.

UV-filter ble i filmdagene brukt for å hindre at ultrafiolett lys skulle gi bildene et lett sløret preg, men i dag har alle digitale kiameraer et slikt filter innebygget på bildebrikken. UV-filer har dermed nå kun et beskyttelsesformål, men debattene raser høyt og lenge hvorvidt dette er nødvendig eller ikke. Selv har jeg gjort målinger som tilsier at du med et OK UV-filter ikke mister mer enn 1-1,5% skarphet, og samtidig beskytter frontelementet mot støv og skitt. Mot fallskader er det imidlertid så godt som ubrukelig.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg ser at du bruker 24mm på 5D,dvs. vidvinkel, ikke så rart at du får svarte kanter.

Prøver med en kjapp tegning for og illustrere problemet :)

Grønt = bilde, rødt = synsvinkel til objektivet "24mm", Sort = filter/objektiv.

post-151946-0-09555300-1320007297_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ta av begge filtrene. Skyt uten.

Polariseringsfilteret har flere ganger nytteverdi - en dag med lav sol - hold filteret opp mot øyet (eller på objektivet) og roter det. Se hva det gjør med reflektert lys og blå himmel.

Kikk ned på skrå mot vannoverflaten. Roter filteret.

Polariseringsfilter lar deg kontrollere refleksjoner i reflektert lys.

UV-filter har du generelt ikke bruk for.

Ikke bruk begge samtidig. Da får du svarte kanter.

Lenke til kommentar

UV-filter har du generelt ikke bruk for.

Som Aetius skrev er det uenighet om det er noe vits med UV-filter for beskyttelse. Ser Trondster er mot, jeg er litt mer ambivalent og bruker UV-filter når jeg tror det er fare for å få ting på frontlinsen. Er du usikker med helt nytt utstyr vil jeg anbefale deg å la det stå på til du har gjort deg opp din egen mening om saken. Sigma-filteret burde være grei kvalitet til den prisen. Velger du å ikke bruke det anbefaler jeg å ha på solblender som også gir en del beskyttelse (anbefaler forsåvidt å alltid bruke solblender).

Lenke til kommentar

I miljøer med mye sand, støv, fukt, salt og annen dritt i luften, så bruker jeg UV-filter med verdens beste samvittighet. Ellers har jeg det ikke på - det forringer bildekvaliteten, selv et godt et - spesielt hvis det kommer kraftig lys inn på filterglasset - forfra eller fra siden.

Hvis du allerede har på et polafilter, så har du ikke behov for samtidig å ha på UV-filter. UV-filtreringen er poengløs på digital speilrefleks, det brukes eventuelt som "beskyttelsesfilter" for å beskytte objektivet.

Unngå å ha på polafilteret "hele tiden" - det stjeler lys - fjerner typisk litt over halvparten av lyset.

Lenke til kommentar

Det eneste filteret JEG ser et behov for i mitt tillfelle er et Gråfilter som fungerer som en slags "solbrille" og gir deg mulighet for lengre lukkertider i god belysning.

Da får man mulighet for å ta bilder som dette:

Tapmun ND400

Har selv bestillt meg et justerbart gråfilter (hvorman kan justere styrken på glasset ved å vri på det) som går fra ND2.5 til ND1000.

Koster riktig nok 2.600,- men da får man skikkelig flotte bilder hvisman liker den stilen.

Lenke til kommentar

Det eneste filteret JEG ser et behov for i mitt tillfelle er et Gråfilter som fungerer som en slags "solbrille" og gir deg mulighet for lengre lukkertider i god belysning.

Vurder et polafilter du også - så kontrollerer du refleksjoner fra vann og himmel.

For meg er de tre viktige filtertypene til digital fotografi Polafilter, gråfilter ("ND") og graduert gråfilter ("GND"). :)

Lenke til kommentar

Vurder et polafilter du også - så kontrollerer du refleksjoner fra vann og himmel.

For meg er de tre viktige filtertypene til digital fotografi Polafilter, gråfilter ("ND") og graduert gråfilter ("GND"). :)

Har testet polfilter før og jeg synes dem har begrenset med effekt på de type bilder jeg tar, men effekten er god når man tar bilder av ting som reflekterer lyset ja.

Har i skrivende stund bestillt meg justerbart gråfilter som går fra ND 2.5 - 1000. Regner med å hente det i morgen tenker jeg. Var ikke akkurat billig, da jeg trengte i størrelse 82, og kostet meg 2.700,-. Da fikk jeg også med adapter slik at jeg også kan bruke det på 77-objektiv :)

Lenke til kommentar

@Nautica, sier du http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Standard-zoom/Sigma-24-70mm-F28-IF-EX-DG-HSM-Nyhet-121916-p0000127056.aspx er et dårlig objektiv sammen med Canon 5D MK II? Er ikke helt erfaren på objektiv fronten :)

Nautica sier at du bruker vidvinkel (24mm) med to filtre, og at du derfor får kraftig vignettering (hjørneskygge) - at du spesielt ikke skal bruke to filtre i stabel på vidvinkel.

Lenke til kommentar

@Nautica, sier du http://fotovideo.no/...0000127056.aspx er et dårlig objektiv sammen med Canon 5D MK II? Er ikke helt erfaren på objektiv fronten :)

Nautica sier at du bruker vidvinkel (24mm) med to filtre, og at du derfor får kraftig vignettering (hjørneskygge) - at du spesielt ikke skal bruke to filtre i stabel på vidvinkel.

Jepp, og hvis du skal stable endel filter på hverandre må du redusere synsvinkelen, dvs. større brennvidde :)

Hvis du tar en halv toalett/dassrull foran objektivet vil du se kraftig vignettering i hjørnene "sorte hjørner", etter hvert som du zoomer ut med en tele-zoom vil du se at vignetteringen blir mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...