theone1 Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har fått en oppgave som jeg ikke får til, har prøvd å google litt men finner ikke noe bra svar. kan dere hjelpe meg??? Oppgaven er som følger: Lag et program som leser inn tre heltall fra tastaturet og som deretter skriver skriver ut det minste, det største, summen av alle tre og produktet av alle tre. alle svarene skal komme på hver sin linje. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Hent input ved hjelp av JOptionPane.showInputDialog: (legges inn i en metode seff) int tall1, tall2, tall3, minst, storst, produkt; String utskrift; // Integer.parseInt() gjør om strenginput til integer tall1 = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn første tall")); tall2 = Ingeger.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn andre tall")); tall3 = Integer.parseInt((OptionPane.showInputDialog("Skriv inn tredje tall")); // regn ut hvilken som er minst // regn ut størst // produkt // viser resultat // husker ikke helt om showMessageDialog støtter \n (newline), det må du sjekke selv) utskrift = "Minst: minst\nStørst: storst\nProdukt: produkt"; JOptionPane.showMessageDialong(null, utskrift, "OppgaveTittel", JOptionPane.PLAIN_MESSAGE); Les deg opp på basics på f. eks denne siden som er veldig fin. Endret 30. oktober 2011 av Occi Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har fått en oppgave som jeg ikke får til, har prøvd å google litt men finner ikke noe bra svar. kan dere hjelpe meg??? Oppgaven er som følger: Lag et program som leser inn tre heltall fra tastaturet og som deretter skriver skriver ut det minste, det største, summen av alle tre og produktet av alle tre. alle svarene skal komme på hver sin linje. Nei, dette blir for dumt. Skal vi gjøre leksene dine, bør du i det minste framvise et minimum av eget initiativ, men her har du ikke gjort annet enn å skrive av oppgaveteksten, og det kvalifiserer ikke som initiativ etter min standard. 1 Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Dette er ingen sak, i alle fall hvis du bare vil prøve. Du har en veldig enkel oppgave, du skal lagre 3 tall, og skrive de ut, evt. varianter av de. Alt du må kunne her er: Scanner Addering Skrive til konsoll (evt. andre ting, som tidligere foreslått). < og > Først, kan programmet printe ut "Skriv inn første tall". Deretter leser det inn tallet som ble skrevet inn til en variabel, feks. int t1. Deretter, leser inn tall nr. 2, og lagrer det igjen som, feks t2. Samme med tredje tall. Deretter skal du skrive ut det minste. Da kan du finne det minste av t1 og t2. Deretter finne det minste av det og t3. Print ut dette. Samme med det største. Til slutt skal du printe ut summen og produktet. t1+t2+t3 og t1*t2*t3. Veldig lett. Endret 2. november 2011 av Martin HaTh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå