Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomiske rettigheter i forbindelse med å flytte ut hjemmefra

Crazy_8

Anbefalte innlegg

Heihei :)

Jeg er en fattig student på 18år som går på vg2.

Jeg har i lang tid hatt store problemer på hjemmefronten, og nå har det gått så langt at jeg må komme meg vekk så fort som overhode mulig...

Jeg har verken jobb eller penger.

Eg vil gjerne vite hvilke rettigheter eg har blant annet hos NAV angående penger til leilighet,husleie,klær/mat osv.

Vil gjerne vite om det er flere rettigheter jeg har.

På forhånd, Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha så mye peiling på hva NAV kan tilby deg, så tror jeg nok at å ta en telefon til service kontoret du tilhører og forklare situasjonen din til en av konsulentene der vil gi deg i allefall litt av den informasjonen du er på jakt etter.

Etter egen erfaring med NAV over flere år nå, så har jeg fått inntrykk av at desto mer du vet på forhånd, og desto mer du vet du har krav på, desto mer vil du få igjen av NAV. For meg virker det som de "holder" tilbake enkelte ting som man kanskje har krav på dersom det aldri blir tatt opp til diskusjon.

Man har jo alltid Lånekassen man kan ta en prat med, men kanskje det allerede er for sent dette året å søke hos dem.

Du får satse på at noen med litt mer peiling på dette enn meg kommer med noen tips og triks eller egne efraringer rundt dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar

så langt jeg vet har du vel egentlig ikke noen krav på støtte fra NAV som student? hvorfor skulle du ha dette?

forøvrig om du slutter å studere, og melder deg arbeidsledig, blir det ei anna tone dog.

kan jo nevne at det aldri er for sent å søke lånekassa for stipend/studielån så det er bare å gå i gang :)

Lenke til kommentar

Nav har dessverre ingen plikt til å informere deg om hva du har krav på. Hvis det kniper veldig så kan du alltids søke på sosialkontoret, tror jeg.. er sykt at studenter har så få muligheter.

For ordens skyll: NAV reguleres bl.a. av forvaltningsloven. § 11 peker på veiledningsplikten. NAV har plikten til å gi, parten har rett til å få; veiledning. Også et nei svar er veiledning.

Lenke til kommentar

Nav

Barn som går på videregående skole, kan ha rett til fortsatt bidrag. Det må avtales eller søkes særskilt om dette. Barnet kan avtale bidraget direkte med den bidragspliktige, eller søke om at NAV fastsetter bidraget (se nedenfor om søknad). Skal NAV fastsette bidraget, skjer dette etter de samme reglene som for bidrag til barn som er under 18 år. Bor barnet alene, kan det ha rett til bidrag fra begge foreldrene.

Hør med NAV.

Det finnes historier om foreldre som har betalt vanvittige summer i leie for barna sine, selv etter fylte 18.

Så lenge du går på videregående har foreldre enn hvis underholdningsplikt, men de må jo ha penger til å betale dette.

Eksempel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...