Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg tenker først og fremst på avkjølingen. Har alt kjøpt inn 3 glassflasker. Jeg har hørt at man ikke skal putte varme ting i kjøleskapet. Og at hvis jeg forsegler flasken mens den er varm at den kan knuse pga lufttrykket endrer seg med temp. Jeg vil gjerne ha tips til å lage iste. På forhånd takk.. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 La den romtemperere seg, og så sett på korken? Eventuelt, fyll en stor bolle med iskaldt vann og is, så putter du flasken med korken på oppi vannet og pøser på med salt. Saltet vil starte smelte-prosessen av isen mye fortere, og du vil få en iskald flaske veldig fort. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Dette er en jobb for Google! \o/ eks Angående nedkjølingen så skal du være litt forsiktig med glass og vakuum kan jeg tro ja. Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Når jeg har lagd iste tidligere har jeg kun tatt ca 1/3 av vannet og kokt det til "blandingen". Når alt er tilsatt(evt. sukker oppløst), heller jeg resten av vannet(som er iskaldt) i teen. Da blir miksen lunket/kald og kan trygt helles i flaske og settes i kjøleskapet:) Det finnes nok titallsvis måter og lage iste på, jeg delte bare min egen EDIT: Saltet vil starte smelte-prosessen av isen mye fortere, og du vil få en iskald flaske veldig fort. What? Blir det ikke kaldere fordi vannet får lavere frysepunkt? Endret 30. oktober 2011 av Reap 1 Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Isen smelter og kjøler derfor ned vannet. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Ok ok. Takk. Men hvilken temp er trygg før kjøleren? Har termostat. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Ok ok. Takk. Men hvilken temp er trygg før kjøleren? Har termostat. Et kjøleskap er mellom 3-8 grader? Tror nok alt under 30 funker greit. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Dette er en jobb for Google! \o/ eks Angående nedkjølingen så skal du være litt forsiktig med glass og vakuum kan jeg tro ja. takk for ingående link. jeg har brukt vannbad med stort hell, men synes det ofte tar for lang tid. nå er jeg tom for isposer men skal se neste gang om jeg ikke skal få noe til med is og salt, det hørtes spennende ut. Hvordan gjør fabrikker det egentlig? Ultrapasteurisering [rediger] Melken oppvarmes i to trinn, først til ca 75°C og deretter under trykk til 140°C i 2-4 sek. Hvoretter den nedkjøles hurtig til 4°C eller under. Ultrapasteurisering innebærer at alle melkens bakterier destrueres, og melken vil få en ekstra lang holdbarhet. Den internasjonale betegnelsen for denne behandlingen er UHT (Ultra High Temperature). Nå sies det ikke spesifikt noe om hvor hurtig det kjøles, men iomed at de klarer, under trykk, å koke melken til 140 grader i et par sek. så mistenker jeg at de kjøler dette relativt hurtig..? Alstå, hurtigere enn i et hjemkokt vannbad da Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Ok ok. Takk. Men hvilken temp er trygg før kjøleren? Har termostat. Et kjøleskap er mellom 3-8 grader? Tror nok alt under 30 funker greit. Takk romis. HEhe når jeg tenker over det så er det jo ikke skadelig å sette romtemperatur i kjøleskapet (25c) så da burde jo svaret egentlig være greit. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Ok har nå satt av iste med 5 teposer, en del limekonsentrat, flytende honning og lønnesirup. Detta blir bra! Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Fortell oss hvordan det går. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 De er allerede i kjøleren. Skal lage biff med bernaisesaus, potetsalat og assorterte grønnsaker. Regner med at teen er is til da, så da kommer jeg tilsynelatende med feedback etter middagen. Takker for interessen.. 1 Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 kan noen gi meg en enkel og god oppskrift på iste? Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Se tre poster opp... Noen folk altså! Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Se tre poster opp... Noen folk altså! så den, tenkte litt mer nøyaktig Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Dette er en jobb for Google! \o/ eks Angående nedkjølingen så skal du være litt forsiktig med glass og vakuum kan jeg tro ja. Jeg brukte linken til occi. dette er da prosessen med å lage. Her er ingrediensene. For enkelhetens skyld setter jeg opp med stor porsjon. 4 liter vann en kopp sukker helst 2 ferskpresset sitron eller et par dl konsentrat (smak deg frem) 3ss honning 4ss lønnesirup blir spent på å se hvordan det smaker! Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Tusentakk, skal prøves i morgen Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 De er allerede i kjøleren. Skal lage biff med bernaisesaus, potetsalat og assorterte grønnsaker. Regner med at teen er is til da, så da kommer jeg tilsynelatende med feedback etter middagen. Takker for interessen.. Ok. Var akkurat dette jeg mente. nå har de vært i kjøleskapet i over to timer og er fortsatt halvlunkne. Har tappet en flaske og satt i fryseren nå da, men.. Argh, afkjølingen tar for lang tid! Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 De er allerede i kjøleren. Skal lage biff med bernaisesaus, potetsalat og assorterte grønnsaker. Regner med at teen er is til da, så da kommer jeg tilsynelatende med feedback etter middagen. Takker for interessen.. Ok. Var akkurat dette jeg mente. nå har de vært i kjøleskapet i over to timer og er fortsatt halvlunkne. Har tappet en flaske og satt i fryseren nå da, men.. Argh, afkjølingen tar for lang tid! Ikke mye man kan få gjort med det, altså. Bare å vente, er jeg redd. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Takk for påminelsen.. tok en titt i fryseren og jommen var ikke n kald. Det smakte aldeles nydelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå