Gå til innhold

I5 2500k, 1600 mhz cl9 - spill kjører ikke noe bedre

abreham103

Anbefalte innlegg

En tråd jeg opprettet for en liten stund siden - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1376556

Hele målet mitt var å kjøre world of warcraft bedre. De fleste sa at jeg måtte bytte ut prosessoren og minnet mitt, det har jeg gjort. Wow kjører DÅRLIGERE enn før! fps lag med settings på good. Jeg har formatert harddisken og installert windows på nytt. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Har installert alt av driverere og updates.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyrest veldig rart ut.

Eg bytte sjølv til same prosessor, og fps gjekk i taket.

Har du sjekka helsa til prosessoren i BIOS? Du kan òg laste ned CPU-Z gratis og undersøke prosessoren med det. Sjekk at prosessoren brukar alle fire kjerner.

Dei fleste hovudkort kvelar prosessoren automatisk om varmen vert for høg (om du ikkje har endra dette i BIOS). Kva prosessorkjølar har du? Har du installert han rett?

Kor mykje RAM har du, og korleis er RAM-en installert? Hugs å montere rammen i to kanalar for best effekt.

Og fungerer skjermkortet bra?

Lenke til kommentar

Høyrest veldig rart ut.

Har du sjekka helsa til prosessoren i BIOS? Du kan òg laste ned CPU-Z gratis og undersøke prosessoren med det. Sjekk at prosessoren brukar alle fire kjerner.

Dei fleste hovudkort kvelar prosessoren automatisk om varmen vert for høg (om du ikkje har endra dette i BIOS). Kva prosessorkjølar har du? Har du installert han rett?

Kor mykje RAM har du, og korleis er RAM-en installert? Hugs å montere rammen i to kanalar for best effekt.

Fytti helvete! 124 grader ! :S bruker stock vifta, for no dritt! slår av pcen med en eneste gang..

Lenke til kommentar

Du har helt sikker feilmontert vifta til cpuen.

Sjekk om den sitter skikkelig, installer vifta på nytt igjen :)

Stemmer, nå sitter den : står 60 grader i speedfan, men den forblir på 60 uansett, går aldri på 59 eller 61.. bug?

Kan ikke forresten prosessoren bli veldig skada av så høy temp?

Lenke til kommentar

Høyrest veldig rart ut.

Den bruker hvertfall alle kjernene :) men som sagt, den lå på 124 grader.. må vel bli ødelagt av det?

Jeg har 6gb ram, og i bios står det at jeg har 1333 mhz, selvom jeg har 1600 mhz..

Skjermkortet fungerer supert.

Lenke til kommentar

Rammen må du stille selv.

CPU kan ta skade av dette over lengre tid. Men er innebygget sikkerhetmekanisme som gjør at pcen slår seg av automatisk til slutt.

Okey, godt å høre :) formaterte den andre harddisken rett etter jeg lagde dette inlegget, trodde kanskje harddisken gjorde det tregt. Holder på med wow nå, er ferdig om 30-45 min regner jeg med :) så får dere tilbakemelding :D tusen takk for hjelper forresten.

Det står forresten dette i coretemp :

Core 0 :34 grader

core 1: 34 grader

core 2: 33 grader

core 4 : 41 grader

Lenke til kommentar

At det stod 60 grader fast i SpeedFan er ikkje overraskande - SpeedFan slit med å måle temperaturen på prosessorar med fleire kjerner. På min 2500K står det fast 60 minusgrader... Difor sjekkar eg heller kvar prosessorkjerne. Gå på siste fana på SpeedFan ("Charts" eller noko slikt) og hak av Core 0 til 3. Så spelar du WoW og minimerer undervegs for å sjå korleis varmen utviklar seg.

Ikkje køyr fleire temperaturmålingsprogram samstundes! Det vil òg føkke opp tala.

Eg trur ikkje prosessoren din faktisk nådde 124 grader. Då ville varmevernet slått inn og PC-en skrudd seg av.

Det er heller ikkje uvanleg at 1600 MHz ram i praksis opererer på 1333 MHz - hugsar eg rett seier Intel at "Due to CPU behaviour, 1600 MHz memory will operate at 1333 MHz". Eg stiller sånt inn i BIOS. ASUS sin BIOS er genial til å fikse sånt!

Håpar det går bra med deg!

Lenke til kommentar

At det stod 60 grader fast i SpeedFan er ikkje overraskande - SpeedFan slit med å måle temperaturen på prosessorar med fleire kjerner. På min 2500K står det fast 60 minusgrader... Difor sjekkar eg heller kvar prosessorkjerne. Gå på siste fana på SpeedFan ("Charts" eller noko slikt) og hak av Core 0 til 3. Så spelar du WoW og minimerer undervegs for å sjå korleis varmen utviklar seg.

Ikkje køyr fleire temperaturmålingsprogram samstundes! Det vil òg føkke opp tala.

Eg trur ikkje prosessoren din faktisk nådde 124 grader. Då ville varmevernet slått inn og PC-en skrudd seg av.

Det er heller ikkje uvanleg at 1600 MHz ram i praksis opererer på 1333 MHz - hugsar eg rett seier Intel at "Due to CPU behaviour, 1600 MHz memory will operate at 1333 MHz". Eg stiller sånt inn i BIOS. ASUS sin BIOS er genial til å fikse sånt!

Håpar det går bra med deg!

Bruker core temp, jeg satt cpu vifta på turbo i bios, og nå ligger den på 25-35 grader :) med en gang pcen slo seg på gikk alt drit fort! alt var oppe på 2 sekunder, så det begynner å se bra ut :D

Har stilt opp rammen til 1600 mhz nå, det gikk helt greit :) men du tror du jeg kan stille den opp til 1866 mhz uten problemer?

Lenke til kommentar

Bruker core temp, jeg satt cpu vifta på turbo i bios, og nå ligger den på 25-35 grader :) med en gang pcen slo seg på gikk alt drit fort! alt var oppe på 2 sekunder, så det begynner å se bra ut :D

Har stilt opp rammen til 1600 mhz nå, det gikk helt greit :) men du tror du jeg kan stille den opp til 1866 mhz uten problemer?

Dagens gode gjerning - check!

Som sveibuen bør du la ram-en vere i fred no. Kos deg med løyst problem og god gaming!

Lenke til kommentar

Dagens gode gjerning - check!

Som sveibuen bør du la ram-en vere i fred no. Kos deg med løyst problem og god gaming!

Takk! alt er stabilt nå, wow kjører som bare det !

Du kan jo prøve deg fram med rammen, men du får ingen praktisk ytelse av det.

eneste på benchmarkings programmer kanskje.

Men kjørte du Prime95 som jeg linket til deg ?

Ja, har kjørt det i et par timer, var stabilt :) prosessoren er på 3,7 ghz, og er stabil som fy :p overclocking er en drøm med p67! tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...