miicard Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg sitter med et excel-ark som har 100000 rader med data. La oss si disse går fra A1 til A100000 og er sortert i stigende rekkefølge. Summen av kolonne A ligger i D1. I kolonne B ønsker jeg å finne ut hvor mye summen av alle verdier i kolonne A mindre enn (men inkludert) aktuell verdi (i B100 blir det summen av de 100 første) er i forhold til summen av alle verdiene i kolonne A. i B2 skriver jeg da: =SUM($A$1:A2)/$D$1 og når jeg etterpå drar denne nedover i kolonne B får jeg riktig resultat. Det er fryktelig tungvint å dra utover slik med musepekeren når det er snakk om så mange rader. Er det mulig å gjøre dette på en enklere måte? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 dobbeltklikk på fyllhåndtaket istedetfor å dra det nedover. Merk at autofyllingen stopper ved første hull eller første inkonsistens. Den finner du ved å dobbeltklikke på nedre celleramme i valgt celle. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Vil du ikke bruke musen så er det noen andre alternativer. Ctrl+Shift+End vil gjøre at du merker fra aktiv celle til den cellen nederst til høyre i det brukte området. Denne funksjonen kan være litt problematisk iblant dersom regnearket ditt har vært større før. I så fall kan du fylle inn formelen i B1, gå til kolonne A, trykk Ctrl+PilNed for å velge siste celle*, flytt deg et hakk til høyre slik at du står i den siste cellen du kopiere formelen til. Trykk Ctrl+Shift+PilOpp for å merke hele veien opp til B1, trykk Tab slik at B1 blir den aktive cellen, og til slutt Ctrl+D for å kopiere formelen nedover. Det kan kanskje virke litt tungvint, men dette gjør du på autopilot etter kort tid. *)Forutsatt at det ikke er noen tomme celler i kolonne A. Enda et alternativ er å lage et tillegg til Excel hvor du gjør dette via VBA. Jeg har en slik snarvei på Ctrl+Shift+D, og den brukes myyye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå