Gå til innhold

5870 crossfire?


FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Hallo, er det slik at jeg må kjøre crossfire med et kort i samme serie?

Har et Radeon 5870 som sliter litt med ultra settings på BF3 ;)

Et Radeon 6950 2Gb hadde gjort susen tror jeg men det er jo 6-serie og ikke 5-serie.

Resten av PC-en skal være sprek nokk:

Core i7 920 på @4Ghz

6Gb RAM

Asus P6T Deluxe v2 HK

SSD og snurredisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD 5870 kan kjøre Crossfire med 5830, 5850, 5870 og 5970.

Av disse mulighetene er det kun 5830 du burde virkelig holde deg unna.

Ok, trodde crossfire var mer fleksibelt jeg.. Å kjøpe et Radeon 5xxx kort nå blir jo veldig dyrt i forhold til ytelsen. Det billigste 5850 kortet koster jo 2000kr.

Vil du ikke si det er rimelig fleksibelt når man kan kjøre CrossfireX med fire "forskjellige" GPU-modeller?

Nvidia nekter deg å kjøre GTX 460 1GB i SLI med GTX 460 768MB, det er lite fleksibelt.

 

Å kjøpe HD 5000-kort nå er dyrt for ytelse ja, du må nok se på bruktekort (hvis du kan finne noen etter bitcoinrushet). Det er tross alt over et halvt år siden det var noen lagersalg av HD 58xx-kort.

Lenke til kommentar

HD 5870 kan kjøre Crossfire med 5830, 5850, 5870 og 5970.

Av disse mulighetene er det kun 5830 du burde virkelig holde deg unna.

Ok, trodde crossfire var mer fleksibelt jeg.. Å kjøpe et Radeon 5xxx kort nå blir jo veldig dyrt i forhold til ytelsen. Det billigste 5850 kortet koster jo 2000kr.

Vil du ikke si det er rimelig fleksibelt når man kan kjøre CrossfireX med fire "forskjellige" GPU-modeller?

Nvidia nekter deg å kjøre GTX 460 1GB i SLI med GTX 460 768MB, det er lite fleksibelt.

 

Å kjøpe HD 5000-kort nå er dyrt for ytelse ja, du må nok se på bruktekort (hvis du kan finne noen etter bitcoinrushet). Det er tross alt over et halvt år siden det var noen lagersalg av HD 58xx-kort.

Det er jo mer fleksibelt enn SLI ja, men ikke så fleksibelt som jeg trodde det var, hehe.

Men så har ikke crossfire eller SLI vert et alternativ for meg før heller da, så jeg har ikke satt meg så mye inn i det ;)

Hvilke andre alternativer har jeg om jeg vil øke ytelsen uten å "skrote" 5870 kortet og kjøpe et nytt kort? Tjener vel ikke allverden på og overklokke kortet heller?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å forsøke å selge 5870 og heller gå til innkjøp av 6000-series kort fra ATI. Har nå kjørt BF3 så godt som hele helga på mitt 5870-CF, og det er ikke å anbefale.

 

Er mye microstuttering som oppleves in-game. Vet ikke om dette er individuelt eller ei. Dog kan det også hende det er flere innstillinger som burde ordnes ift spill og CFX, men det er ikke mitt felt.

 

Mitt tips er uansett at det beste vil være å kjøre ett kort og unngå CF så fremt det er mulig (og økonomisk overkommelig) :)

Lenke til kommentar

Overklokking eller CFX, og sørg for nyeste drivere. Det finnes ingen andre måter å "øke" ytelsen på.

Prøvde kjapt å klokke kortet litt nå, men det ble fort ustabilt og er jo snakk om bare 10-20% økning.

Mulig jeg kan få til mer men å sitte i dagesvis å finpusse orker jeg ikke lengre..

Husker jeg satt å blodklokka mitt gamle Radeon X800Pro, ble ganske bra tilslutt og dro BF2 på "max" ;)

Anbefaler deg å forsøke å selge 5870 og heller gå til innkjøp av 6000-series kort fra ATI. Har nå kjørt BF3 så godt som hele helga på mitt 5870-CF, og det er ikke å anbefale.

 

Er mye microstuttering som oppleves in-game. Vet ikke om dette er individuelt eller ei. Dog kan det også hende det er flere innstillinger som burde ordnes ift spill og CFX, men det er ikke mitt felt.

 

Mitt tips er uansett at det beste vil være å kjøre ett kort og unngå CF så fremt det er mulig (og økonomisk overkommelig) :)

Hva mener du med "microstuttering"? Tror du 58XX i/uten CF ikke støttes bra nokk av BF3?

Er ikke CF bare "plug and play"? Jeg kan jo kjøpe 4 6990 å sette i CF, men det tar jeg meg ikke råd til.. :p

 

Fant et brukt HD5870 til 1500 kr.

Brukt er nok veien å gå om du skal ha et 5-serie-kort, da få butikker (om noen) har disse inne, og da til ganske urimelige priser.

Dette var jo en overkommelig pris :)

Men om det ikke funker bra med to 5870 i CF til BF3 så er jo vitsen borte.. :hmm:

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Når det gjelder oc av 5870, så er det som de fleste andre skjermkort, det er veldig individuelt og avgjøres i stor grad av produsent, type etc. For eksempel er XFX-kortene svært dårlige mtp oc, og det er minimalt man får ut av dem. Til forskjell fra referansekort, har man mindre muligheter her.

 

Vedrørende microstuttering så kan du lese om dette i arni sin fine tråd :)

 

For å føye til linkede salg, så har det vannblokk og med mindre du har vannkjølingssystem fra før, så må du sette på viftekjøling, noe som betyr høyere pris igjen

Lenke til kommentar

Når det gjelder oc av 5870, så er det som de fleste andre skjermkort, det er veldig individuelt og avgjøres i stor grad av produsent, type etc. For eksempel er XFX-kortene svært dårlige mtp oc, og det er minimalt man får ut av dem. Til forskjell fra referansekort, har man mindre muligheter her.

 

Vedrørende microstuttering så kan du lese om dette i arni sin fine tråd :)

 

For å føye til linkede salg, så har det vannblokk og med mindre du har vannkjølingssystem fra før, så må du sette på viftekjøling, noe som betyr høyere pris igjen

Jeg har vannkjøling på CPU (Core i7 920 @4Ghz) i PC-en så om det følger med to blokker så er du det supert. Kjører trippelradiator også så den burde takle to skjermkort i tillegg.

Men frister veldig lite å få microstuttering i Bf3, det vil jo gjøre det u-spillbart :hmm:

Da er det heller bedre å kjøre singlekort med laver specs.

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

I følge AnandTech Bench yter 5870 faktisk hårfint bedre enn både 6870 og 6950 i Bad Company 2 i 1920x1200. Vet ikke i hvor stor grad dette er overførbart til BF3. Microstuttering i CF i BF3 går jeg nesten ut fra er et driverproblem. Det er ikke ATI helt ukjente for å ha.

 

Poenget mitt er at jeg ikke tror det er HELT bortkastet å skaffe et ekstra 5870.

 

På den andre siden kan du selge ditt, og heller kjøpe et GTX 570. BF3 skal visstnok like nvidia-kort bedre når anti-aliasing kommer inn i bildet. Komplett har ett på tilbud til 2200. Kanskje noe å tenkte på...

Lenke til kommentar

2x 5870 + CPU vil ha en TDP på 500W uten noen form for overklokking. Det høres i meste laget ut for en trippel rad med mindre du sitter på noen raske vifter og tåler støy.

 

Microstuttering yter i verste fall like ille som et enkeltkort, så lenge du ikke går tom for VRAM altså. Ja, det er bedre å kjøre et enkelt 580 enn to HD 5850, men få har lyst til å bruke så mye på et enkelt kort som blir utdatert innen april/mai.

Lenke til kommentar

Når kommer neste generasjon Radeon 7xxx og GTX 6xx? :p

Jeg skroter ikke 5870 å kjøper et nytt singlekort nå om det kommer nye kort om 2-3månder.

 

Corei7 920 har en TPD på 130W uten OC, og tror det ville blitt tøft og kjøre to kort til med en TPD på mye mer enn CPU. Og samtidig beholde OC og støyen lav når jeg tenker etter :roll: Det brukte 5870 kortet var solgt forresten.

Lenke til kommentar

Nyåret en gang er ryktene, men da sannsynligvis med de mindre raske variantene.

 

GTX 570 og HD 6970 vil gi deg en 10% boost i ytelse, så jeg tror du må se på GTX 580 eller HD 6990/GTX 590 (disse støyer nok en del).

 

EDIT: De har startet masseproduksjon av 28nm leste jeg nettopp, så da er det fullt mulig at vi ser noen nye kort rundt jul.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp Crossfire generelt i FPS spill pga microstutter. Deaktiverer kort nr2 hver gang det er FPS som står for døren.

 

Dersom du absolutt skal ha et ekstra 5870 så smør deg med tolmodighet og se over finn.no + div bruktmarkeder. Jeg fikk et mitt andre kort for 750kr her på hw.no sitt bruktmarked, så jeg kan i grunn ikke klage.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp Crossfire generelt i FPS spill pga microstutter. Deaktiverer kort nr2 hver gang det er FPS som står for døren.

 

Dersom du absolutt skal ha et ekstra 5870 så smør deg med tolmodighet og se over finn.no + div bruktmarkeder. Jeg fikk et mitt andre kort for 750kr her på hw.no sitt bruktmarked, så jeg kan i grunn ikke klage.

Last ned RadeonPro, så kan du styre AA og annet i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...