Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Studere jus og bli advokat

3R4

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå begynt på vgs og tenker meg til Oslo for å studere jus etterpå, men jeg har noen spørsmål til dere som har gått gjennom denne studieprosessen før:

1. Hvordan er studiene i Oslo i forhold til Bergen?

2. Har hørt at mange advokatfullmektige (og advokater og, for den saks skyld) blir 'misbrukte' med mye overtid og lite betaling. Hva er deres erfaringer med dette?

3. Hvordan er det å jobbe som advokat? Gleder du deg til å gå på jobb?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Veldig få personer har studert både i Oslo og i Bergen, så her vil du nok få få svar. Etter reformen i Oslo hvor man reduserte litt av omfanget av avdelingene er det nok ikke så altfor stor forskjell lenger. Ny studieordning i Oslo har dessverre ikke virket lenge nok til at man kan gi en praktisk oversikt over forskjellene, såvidt jeg har sett.

2) For et halvt tiår siden eller så ble det publisert en artikkel om at noen advokatfirmaer mente det skulle være jævlig å være fullmektig. Bransjens "lettere" konservative holdning kombinert med mange fullmektigers tro på "no pain no gain" (og håpet om at hvis det svir hardt nok er det en dag de som får sitte på toppen og la andre svi) har nok ført til at mange fullmektiger jobber lange dager og lange uker.

Det skal imidlertid påpekes at som ung og nyutdannet fullmektig må man bruke mye tid på research - man har ikke "levd" bransjen så lenge ennå. Alt sitter ikke i fingrene. Og for å få en anstendig lønn må du levere arbeid som rettferdiggjør å skrive timer som kan faktureres ut mot klient. Det er klienten som betaler lønna, til syvende og sist. Så man kan jobbe en del timer som man ikke får fakturert klienten.

Arbeidstilsynet har nylig hatt en inspeksjon i advokatbransjen - mange fullmektiger viste seg å være oppført som "særlig uavhengige stillinger", noe som tilsynet mente var feil i forhold til arbeidsmiljøloven. Litt av hva de påpekte kan du lese om på Advokatforeningens nettsider.

Spørsmål nummer tre kan nok ikke jeg svare på - som byråkrat i den offentlige forvaltning har jeg nok et annet inntrykk av advokater og -fullmektiger enn de har av seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...