Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vask av bil

fleur

Anbefalte innlegg

Har helt ny sort bil med beige skinninteriør og jeg vet jo at sort blir fort møkkete. Men nå er det helt ekstremt og det tar ikke mange dagene før den er like skitten igjen.

Så har kjørt gjennom vaskehallen 1 gang i uka allerede (kun 2 ganger hittil da). Det er vel ikke helt bra for lakken eller? Så har kjørt på sånn selvvask noen ganger nå. Igår tok jeg først forvask, så spyling med såpe og tilslutt avspyling. Det hjalp INGENTING. Bilen var akkurat like møkkete etterpå. Søleflekkene på siden satt der fremdeles. Hva gjør jeg feil? Spylte kun. Burde jeg brukt det programmet med børste/svamp og såpe istedetfor bare å spyle med såpe? Og hvor mye sliter det å kjøre den gjennom hallen ofte? Det er jo også kjempedyrt i lengden. (Noen som vet hvor man kan få billig vask forresten?).

Har ikke gårdsplass, så litt vanskelig å få vasket den hjemme. Men det sliter vel også mye på lakken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste måten å få en bil skikkelig ren på er ved håndvask.

Hvis du ikke har muligheten til dette, er det nest beste alternativet å finne en selvvask som bruker ordentlig skum.

Ta en titt på denne artikkelen: http://www.klikk.no/motor/bil/article562602.ece

Det er slikt skum du er ute etter. De utvannede såpegreiene du finner på diverse bensinstasjoner hjelper ikke mot annet enn støv.

Hold deg også unna maskinvask med børster. Det ødelegger lakken veldig fort, og det synes spesielt godt på en svart bil. Børsteløs vask er omtrent like dårlig som en kjip selvvask (og er i tillegg, som du nevner, tåpelig dyrt... )

Lenke til kommentar

Har ikke gårdsplass, så litt vanskelig å få vasket den hjemme. Men det sliter vel også mye på lakken?

Ta med deg en bøtte med vann, bilshampo og en svamp til selvvask. Benytt avspyling i forkant og etterkant av svampvask. Da får du bilen ren og pen for en billig penge.

Lenke til kommentar

Man må også huske å vokse bilen etter den er nyvasket! Vist ikke blir bilen skitten igjen etter bare et par dager!

Hva er dette for en påstand? Jeg vasker bilen min i gjennomsnitt over 1 gang i uken (håndvask), og ser ingen grunn til å vokse bilen SÅ ofte. 1 gang hver 2. måned høres mer rimelig ut.

Bilen blir like skitten enten bilen er nyvokset eller ikke - den blir bare lettere å holde ren dersom den er blitt vokset regelmessig.

Voksen legger seg som en beskyttende hinne på lakken, og fyller ut små porer i lakken. Etter x antall vask forsvinner jo denne voksen, og det ser man relativt greit ved at vannet ikke perler seg på lakken.

Dersom man bruker avfetting, vil voksen vaskes bort mye hurtigere.

Lenke til kommentar

Du har jo disse stedene som vasker bilen for deg, koster deg 100-150kr.

Hvor finner jeg disse stedene? :!:

Er vel 3-4 slike bilvasker her i ski. Bilen blir da ihvertfall ren og man slipper børstene i en vaskehall.

Har på slik skum/såpe, høytrykkspyler det av og tørker bilen etterpå. For 100kr til tar de innvendig vask.

Funker for meg, bilen blir i det minste ren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...