Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips oppsett av nettverk med telenor ruter og trådlås boks

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp ifm oppsett av nettverk.

Har en Telenor Zyxel ruter godt gjemt inne på teknisk rom. Denne har jeg 2 Pc'er + 1 apple tv koblet til kablet.

I tillegg har jeg en trådløs Linksys E4200 boks på ett annet rom, kablet fram til telenor boksen. Denne kobler jeg f.eks ipad opp mot.

Spørsmålet blitt hvordan jeg setter opp nettverket slik at alle enhetene ser hverandre. Har p.t. satt opp nettverket slik at både telenor boks og Linksys har DHCP server, med det resultat at jeg f.eks. ikke får tilgang til Apple TV (koblet til Zyxel) fra ipad (Linksys).

Prøvde derfor å sette Linksys boksen i "bridged" med det resultat at det gule led lyset blinker frenetisk på Linksys boksen og det trådløse nettverket ikke virker lengre :(

Noe jeg gjør galt???

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sette opp router som aksesspunkt og switch.

1) Sett lan i E4200 til å ha subnettet 10.0.0.x og nettmaske 255.255.255.0 . Sett så ruteren opp med adressen 10.0.0.139.

(Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse ”ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av)

2) Slå av DHCP (LAN) i ruteren og lagre.

3) Ethernetkabelen som kommer fra rutermodem skal du nå sette i en av LAN portene du har på den trådløse ruteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...