Gå til innhold

Hvor mye i inntekt?

Akse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minstekravet til ek er basert på sikkerheten banken har i objektene og betjeningsevnen til lånetaker.

Jeg vil derfor tro at man ikke kan bruke tommelfingeregelen for slike dyre objekter.

Også som xibriz sier vil det nok være annerledes for bil. Bilen (og spesielt en så dyr en) vil ha et enormt verditap de første årene og man må ha en høyere EK på denne enn 10%

Bilen i dette tilfellet vil jo utgjøre prisen til en leilighet, men istedenfor å holde seg stabilt i pris, eller kanskje til og med øke, vil bilen halvere prisen sin i løpet av noen år og sikkerheten smuldre bort.

Når du sier "finansiere" så er jo et spørsmål hvilket tall man må ha for å få ting til å gå rundt, en annen ting er hvor banken trekker grensen.

La oss si at du her snakker om totale verdier for ca 11+ millioner og har 10% selv. For å gjøre det enkelt sier vi at du da låner 10 millioner (mot bankens bedre viten).

Du vil da ende opp med å betale ca 53 000kr/mnd i renter og avdrag (gitt 25 års løpetid, 10 mill i lån og 4% rente).

Per år må du altså ha 650 000 kr kun til å betjene lånet ditt hvor ca 237k er avdrag og 395k er renter.

Tar vi høyde for en rente på 6%+ snakker vi ca 800 000kr/år.

Banken ville nok kanskje tatt høyde for enda høyere rente.

I tillegg skulle du ha til å leve romslig utenom? Det tallet må du nesten supplere selv.

La oss si at du tjener 1.2 mill etter skatt. Da har du altså 400-550 å leve for utenom. Skal livsstilen matche huset og bilen er jo kanskje dette litt lite?

Hvor mye må du tjene før skatt for å ha 1.2 etter skatt? Det vet jeg ikke, men hadde vel kanskje tippet rundt 2 mill.

Det finnes selvfølgelig endel momenter å trekke inn:

-En slik bil og en slik bolig er ikke gratis å vedlikeholde. Man vil nok ha økte utgifter i alle ender i forhold til gjennomsnittshusholdningen.

-Rentene får du fradrag på

-Jeg tror ikke bankene ville like regnestykket mhp betjeningsevne og sikkerhet. Skulle du miste inntekten kombinert med et fall i boligpriser sitter de/du plutselig med svarteper.

Lenke til kommentar

Jeg tror det skulle være nok til å få hjulene til å gå rundt med de tallene du skisserer.

Men igjen, om banken ville stole på sikkerheten er en annen ting. Så det kommer igjen an på når du skriver "finansiere" om du da inkluderer bankens aksept i grunnlaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...