trespiser Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Vet ikke om dette er passende kategori men jeg har et forslag til å endre måten man lærer opp barn og unge i Norge. Jeg tror nok at det ville fungere best på ungdomskolen og videregående. Det er jo slik at alle har forskjellige interesser. For eksempel at man skal lære seg engelsk så kunne elevene fått lov til å finne en engelsk tekst som handler om noe som interesserer dem og oversette teksten til norsk eller omvendt. De med samme tema og interesser kunne gjerne ha slått seg sammen i mindre grupper for å diskutere og ta til seg alle fordelene det medfører. I matematikk så kunne elevene fått lov til å regne ut ting for å finne ut ting som interesserer dem. Jeg mener med dette at opplæringen i skolen bør bli mer individuell og at det er bra for personlig utvikling og mye mer som jeg ikke kommer på nå. Hva har dere å si til dette? Eller er jeg helt ute på jordet? Uansett så er det bra for voksenopplæring og selvopplæring om det ikke kan fungere i grunnskolen og videregående. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Det er riktig kategori, og du har laget en duplikat tråd; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1340288&st=260 Du har rett, men "selvvalgt arbeid" er et meget sårt tema av noen grunner. En av dem er at du vet ikke om du liker noe før du har møtt på det, og du antagelig misliker det litt intil du har prøvd. Det andre problemet er at elevene ikke kan sitte i grupper, da de aldri vil innrømme at de liker noe overfor andre. Men du er inne på noe: Dagens system skaper tapere som faller bak fordi lærerne ikke kan å lære bort, og skolelys som blir lei fordi det er ingenting å gjøre. Et eksempel er f.eks at du ikke får tilgang til opplæring i mattematikk før enn du har kommet på VG2 realist, da får du tilgang på Matte R2 timer. Mye av dette skulle ha vært tilgjengelige tilbake i 6-7 klasse, bare for å drepe mytene om hva mattematikk er. Lenke til kommentar
Dr. B. Rumlebass Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 http://www.youtube.com/watch?v=RFRT9JKGPcI http://www.youtube.com/watch?v=p-BgFPFb5fU Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Vel, dette er en god idé. Men problemet er at vi ikke har nok lærere av slik kvalitet. Det krever mye arbeid av en lærer å undervise en hel klasse, det å undervise en hel klasse i flere grupper, med forskjellige tema, vil bli krevende. Forøvrig, dersom alle skulle finne sin egen tekst, og oversette denne til norsk. Må læreren lese alle tekstene på begge språk, i motsetning til å ha én oppgave, som læreren er godt kjent med. Det er en god idé, og hadde vært svært positivt; men vi har bare ikke gode nok lærere til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå