Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Musikk og søvn: Fungerer det for deg?

Paisley

Musikk og søvn!  

20 stemmer

1. 1. Opplever du at du sovner lettere med musikk på øret

2. 2. Legger du deg alltid med musikk på øret

3. 3. Hva hører du på når du skal sove

• Rolige sanger
    • Pianospill o.l
      0
    • Podcasts
      0
    • Ingen spesiell sjanger - favorittmusikken

Anbefalte innlegg

Hei!

Blant mirakelkurer som skal få en til å sove fortere er musikk en gjenganger på en rekke fora og nettsider. Selv har jeg opplevd at musikk kan være positivt når man skal gjøre noe. Å rydde rommet blir plutselig en lettere affære med favorittmusikken på øret.

Derimot er jeg veldig usikker på kombinasjonen musikk og søvn. Iblant skrur jeg på favorittmusikken mens jeg ligger i senga i håp om å sovne. Enkelte ganger fungerer det nogelunde, og tar fokuset bort fra de tankene om en kommende presentasjon på skolen som jeg kanskje gruer meg til. Andre ganger opplever jeg det motsatte, at hjernen våkner og fokuserer på musikken fremfor å slappe av og dra til drømmeland. Finnes det dokumentert forskning som viser at musikk er søvndystende eller er det stikk motsatt. Kanskje det rett og slett er personlig preferanse som med mye annet?

Hva med deg? Blir du avslappet og lettere trøtt av musikk, eller opplever du at du har større problemer med å sove selv med rolig nattamusikk på øret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...