tralalal Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Kjøpte ny samsung mobil nettopp og ble oppmerksom på en lys flekk i det øvre venstre hjørnet på skjermen. For meg ser det ut som er en av bakgrunns lysdiodene viser gjennom skjermen. Noen som har vært borti problemet tidligere og om dette kan fikses eller er det bare å levere tilbake? Endret 29. oktober 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
Bekka- Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Så lenge du har kvittering, så lever den tilbake å få en ny en. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Så lenge du har kvittering, så lever den tilbake å få en ny en. Du mener vel: Så lenge du har kvittering, så lever den tilbake til selger slik at de får sendt den til et verksted for å få reparert skaden. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Det er ikke alle som kjenner så mye til rettighene ved feil og mangel. Det er og enkelte som tror de har krav på ny tv på dagen om dems 3 år gamle tv slutter å virke. Vi har faktisk veldig gode rettigheter angående fkl, men alt har man jo ikke krav på. Men til trådstarter, om telefonen ble kjøpt innen 7 dager, så er det mulig du kan få byttet telefon. Ellers så må telefonen sendes på service. Lenke til kommentar
Bekka- Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Så lenge du har kvittering, så lever den tilbake å få en ny en. Du mener vel: Så lenge du har kvittering, så lever den tilbake til selger slik at de får sendt den til et verksted for å få reparert skaden. Enten eller Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Forbrukerkjøpsloven gir ikke rett til ny telefon bare fordi det er noe galt med den man kjøpte. Unntaket er ved 3 gangs service for samme feil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Forbrukerkjøpsloven gir ikke rett til ny telefon bare fordi det er noe galt med den man kjøpte. Unntaket er ved 3 gangs service for samme feil. Dette er et definisjonsspørsmål. Lovdata sier blant annet: § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Og denne, som gjør at det ikke er like krystallklart: § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Mobiltelefoner er ikke akkurat lav-kost, så omlevering er ikketema etter §29. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Mobiltelefoner er ikke akkurat lav-kost, så omlevering er ikketema etter §29. Å bytte en mobiltelefon volder ikke selger urimelige kostnader. Å bytte en bil til en snau million derimot Forbrukerkjøpsloven skal tross alt dekke alt fra sokker til biler og andre dyre luksusgjenstander.. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Så bra at bransjen og FTU er uenig med deg på det punktet da. For hvis ikke så hadde prisen på mobiltelefoner vært MYE høyere enn de er i dag. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Så bra at bransjen og FTU er uenig med deg på det punktet da. For hvis ikke så hadde prisen på mobiltelefoner vært MYE høyere enn de er i dag. At bransjen er uenig med meg er jo ikke veldig overraskende eller rart.. At FTU er litt for gode venner med bransjen bør heller ikke komme som noen stor bombe. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 At FTU er litt for gode venner med bransjen bør heller ikke komme som noen stor bombe. Nå fikk jeg meg en god latter FTU følger lovverket og tidligere dommer. 6 mnd regelen f.eks blir kraftig utnyttet av FTU selv om alt av sunn fornuft tilsier at skader har kommet som følge av uvettig bruk. Kan du poste eksempler der du mener at FTU er litt for god venn med bransjen? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Og bytte en telefon med tanke på fortjenesten forhandleren har på telefonen i forhold til innkjøpsprisen, så er det urimelig. FTU er nok mere "venn" med forbrukerne fremfor bransjen, som ofte sitter igjen med bevisbyrden og tapet dersom det skulle være tvil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå