Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvordan lage 3 phase varmeelement

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bruke en vind generator til å varme vann,

Spec vind generator 48 volt, 3 phase output 1600w..det følger en ac/dc omformer..

Men hva med å kjøre AC rett på et varmeelement?

Jeg har utstyr til å lage varmeelementet på jobb,Motstands tråd og kjeramikk..

Vi lager varmematter som kjører på 48V og gir ca 2,5kw,disse klarer en max temperatur på ca 1100 grader..

Vil det fungere å koble ene enden i sammen på 3 motstands tråder og kjøre en phase fra vind generatoren på hver av di?

Hvordan regne ut hvor lang motstands tråden skal være,husker ikke data på den nå men finner det på mandag..

Her er 2 alternativer,hvilken vil fungere best?

post-16269-0-68316300-1319920181_thumb.jpg

Endret av taz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det venstre alternativet vil vel gi ujevn fasebelastning, siden det bare er to elementer.

Det lureste vil nok være å bruke tre varmeelementer, enten i stjernekobling (slik som alt. 2) eller i trekantkobling (tegn en trekant med elementer, og koble en fase i hvert hjørne).

Ved en stjernekobling vil spenningen over hvert element være 48V / sqrt(3) = 27,7V.

Ved en trekantkobling vil spenningen over hvert element være 48V.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1600W/3 elementer = 533,33W per element

i trekantkobling:

U=48V

11,11 A per element (3 totalt)

4,32 Ohm per element

stjernekobling:

U=27,7 V

533,33W / 27,7V = 19,24 A

1.44 Ohm per element

alternativet til venstre ser best ut av grunner allerede nevnt av ZeRKox

sånn på sidelinjen, så tror jeg vinddrevet vvb ville vært genialt for alle som bor på vindfulle plasser :thumbup: selv om det ikke er så stor avgitt effekt, om du har mange vinddager i året må det jo være noe å spare på dette

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte jeg og..Har kjøpt meg en værstation for å se hvor mye det faktisk blåser..

Planen var å få tak i en gammel gratis 2-300L vv-beholder,sette denne i garasjen(garasjen er inni huset) og isolere denne meget godt og kjøre kaldt vann inn på denne så videre til VV-beholderen som jeg har,så når jeg bruker varmt vann er vannet inn til vv-beholdere forvarmet med vindkraft..

Får se om det blåser nok da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...