Gå til innhold

Fotolys? Er det kelvin som teller?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg et enkelt fotorom for å ta bilde av produkter jeg selger. Jeg tenker å lage et enkelt green-screen hjørne. Jeg antar det ikke er spesielle krav til grønnfargen, eller hva som er mest optimalt? Alt handler vel om å få en så ensfarget bakgrunn som mulig?

I forhold til fotolys ser jeg at studio-belysingssystemer er dyrt. Det fungerer vel like godt å bruke vanlige rysrør? Det som teller er en jevn spredning av lyset, samt temperaturen som bør ligge på 4000-5000 kelvin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det store ting du skal ta bilde av (eller er det video)? Det finnes mange oppskrifter på nettet for å lage "fototelt" av en pappeske osv. Hvis det er ting med blanke flater du skal ta bilde av vil jeg tro det er lett å få grønne reflekser, og lysrør vil vel gi så diffust lys at du lett kan få grønnstikk fra reflektert lys. En nøytral bakgrunn vil ikke gi slike problemer, men er sikkert vanskeligere å editere ut av bildet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har sett for meg å kunne klippe ut gjenstander og sette på ny bakgrunn.

Jeg har ikke prøvd green-screen selv så det er ikke så mye jeg har å bidra med. Det jeg har sett på nettet er mye for video og de er veldig nøye med å belyse motiv og bakgrunn med egne lys, antar det er for å unngå for mye reflektert lys med fargestikk. Men selv om du får til det er vil jo reflekser kunne skape problemer. Godt mulig det finnes smarte løsninger på dette, men jeg ville sjekket at du faktisk får ønsket resultat på en enkel måte før jeg satte i gang. Jeg har dessverre ingen forslag, men det ligger mye how-to videoer på nettet hvis du søker litt.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ser min lokale butikk selger rør med 4000kvelvin (kaldhvit eller hva kaller det)Eller burde det være nærmere 5000k?

Dagslyslamper ligger vanligvis på ca 5400-5500 Kelvin, men du kan få fatt i lysrør som har denne temperaturen på lyset. Vi brukte blant annet slike lysrør i vår gamle testlab i Akams lokaler i Akersgt 28.

Lenke til kommentar

Med hensyn til lys. Unngå blanding av lyskilder med forskjelling farvetemperatur.

Med hensyn til greenscreen. Bakgrunnen skal ha en farve som ikke finnes i motivet og være så jevn og ren at den lett kan byttes ut på det ferdige bildet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som nevnt er fargestikk også en faktor i tillegg til temperaturen, men fargegjengivelsen, oppgitt som RA-index (der høyere er bedre og lavt er veldig ille) er også viktig å være oppmersom på. Det er ikke en faktor når man har å gjøre med spesialiserte produkter beregnet for fotografi, men det blir jo igjen kanskje fort dyrt.

Du kan jo snoke litt på eBay og se hva du finner der, så vidt jeg vet har knock-off-produktene fra Kina blitt ganske så bra, spesielt med prisen tatt i betraktning. Tror det finnes en del folk her inne som har erfaringer med Youngnuo-blitser.

Ulempen med greenscreen er vel som nevnt over at du kommer til å trenge forholdsvis mange lyskilder for å kontrollere bakgrunnen og forgrunnen separat -- på den annen side spiller ikke egentlig kvaliteten på lyset på selve greenscreenen noen rolle,så kanskje du kan belyse den med lysstoffrør (så lenge de er av samme type alle sammen) og selve motivet med blits med feks paraply eller diffusjonspanel av hvitt laken (veldig effektivt).

Lenke til kommentar

Er det forresten noen enkel måte å sjekke om lysrør faktisk har den fargetemperaturen de oppgir?

Ikke som jeg kjenner til, i alle fall -- tror det kreves relativt spesialisert utstyr.

En ting jeg imidlertid har fundert på, er om det er mulig å belyse en nøytral hvit eller grå overflate med en lyskilde, for så å ta et bilde av den og bruke raw-redigeringsprogrammets hvitbalanse-pipette -- da skulle den jo i teorien vise fargetemperaturen og -skjæret, men jeg antar at det er for mange potensielle feilkilder involvert.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen enkel måte å sjekke om lysrør faktisk har den fargetemperaturen de oppgir?

Ikke som jeg kjenner til, i alle fall -- tror det kreves relativt spesialisert utstyr.

Det finnes håndholdte enheter, men det er forholdsvis dyre og vanskelig å finne forhandlere av. Vi fikk låne en slik for å kalibrere lysene på vår gamle testlab, men jeg tror den forhandleren er gått konk nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...