Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ny brillebruker, feil perspektiv?

flogieboogie

Anbefalte innlegg

Morn!

Er idag blitt brillebruker etter 23 år uten å ha merket noe særlig behov for dette. Ettersom dette er mitt første par er jeg selvsagt ny på hva man burde se etter når man har fått briller, men jeg har merket meg at perspektivet blir "forvrengt". Jeg skjønner at dybdesynet kan forandre seg noe, men ikke perspektivet?

Når jeg sitter foran laptopen nå så skråner skjermen overdrevet inn mot tastaturet, som ca dette \ /.

Dette ser jeg med en gang er unaturlig og jeg har merket at det ser ganske føkka ut når en bil kjører forbi fordi alt får et "dypere" perspektiv.

Jeg jobber mye med tegning for hånd og på PC så det blir uaktuelt å bruke briller som forvrenger perspektivet! :)

Er det noen som har noen tips eller erfaring? Skal tilbake til optikeren på mandag for å høre, men tenkte jeg kunne sjekke her inne først.

Edit: er forøvrig litt nærsynt (-0.25/-0.5) men har noe skjeve hornhinner på -0.75/-1. Tror det var noe sånt.

Endret av flogieboogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til klubben. Nå er det såpass lenge siden jeg måtte ha et par nye "øyner" så jeg kan forsåvidt ikke huske det momentet som du trekker opp. Men det tar en stund før du er vant til det nye "jeg". Du har i mange år blitt vant til den synskorreksjonen du har. Det tar å venne seg tilbake til "det perfekte".

Og siden jeg er ingen optiker, så er mitt beste forslag å prøve å venne seg til det nye synet en uke eller to. Hvis det fremdeles er et ubehag så er det bare å komme seg tilbake til optikeren.

Lenke til kommentar

Velkommen til klubben. Nå er det såpass lenge siden jeg måtte ha et par nye "øyner" så jeg kan forsåvidt ikke huske det momentet som du trekker opp. Men det tar en stund før du er vant til det nye "jeg". Du har i mange år blitt vant til den synskorreksjonen du har. Det tar å venne seg tilbake til "det perfekte".

Og siden jeg er ingen optiker, så er mitt beste forslag å prøve å venne seg til det nye synet en uke eller to. Hvis det fremdeles er et ubehag så er det bare å komme seg tilbake til optikeren.

Også jeg som trodde jeg hatte perfekt syn helt til idag! :p Jeg forstår at det føles unormalt og merker at dybdesynet er litt spaca, men jeg ville ikke tro at perspektivet ville forandre seg av den grunn?

Kan skrive under på at det tar laaaaang tid å venne seg til briller. Jeg synes dog det hørtes litt rart ut at perspektivet forandrer seg men jeg regner med at du har skeive hornhinner eller noe.

Såvidt jeg har forstått det så gjør skjeve hornhinner at objekter kan virke uklare, rett og slett at fokuset ikke er helt riktig hverken nærme eller langt unna. Nå har ikke jeg så voldsomt dårlig syn heller, det er kun fokuseringen som er litt tungt. Perspektivet VET jeg at jeg ser riktig.

hm, weird shit...

Lenke til kommentar

Husker også når jeg fikk mine briller for nærsynthet.

Det var rimelig merkelig i starten.

Referansene og justeringene som hjernen var vant med røyk rimelig fort når brillene var på, og jeg så vel passe beruset ut når jeg gikk ned en temmelig bratt jordskråning og føttene landet mye lengre ned enn hjernen hadde regnet med, noe som sikkert så ut som en høyst utilsiktet sillywalks parodi fra monthy pyton.

Men man venner seg til det, så det går nok bra etterhvert.

Lenke til kommentar

Det vil bedre seg noe, men ikke så mye at problemet du beskriver blir borte. Tingen er også at nyere tynne brilleglass gir økt forvrengning av perspektivet.

Du må bare venne deg til din nye tilværelse.

Hvis ikke det vil bedre seg 100% blir det ubrukelig for meg å bruke briller i arbeidssammenheng, når det faktisk er da jeg trenger det. Jeg tegner mye og jobber mye med tegning på PC så dermed er jeg nødt til å se linjer og perspektiv riktig! Har forsøkt idag å jobbe med brillene på og jeg må hele tiden rette på meg selv på hvordan linjene går.

Det kan hende det bedrer seg noe, men for min del så hjelper ikke det all verden. :)

Takk for svar forresten! Skal ta en tur til optikeren i morgen så får jeg se hva de sier.

Lenke til kommentar

Husker også når jeg fikk mine briller for nærsynthet.

Det var rimelig merkelig i starten.

Referansene og justeringene som hjernen var vant med røyk rimelig fort når brillene var på, og jeg så vel passe beruset ut når jeg gikk ned en temmelig bratt jordskråning og føttene landet mye lengre ned enn hjernen hadde regnet med, noe som sikkert så ut som en høyst utilsiktet sillywalks parodi fra monthy pyton.

Men man venner seg til det, så det går nok bra etterhvert.

Hehehe, sillywalks. :D

Gikk i matbutikken istad, da var det akkurat som om hyllene til venstre og høyre var i 2D mens alle andre matvarer stod som en rombe fikk skeivt perspektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært hos optikeren og de sa at skjevheten i perspektivet skyldes skjeve hornhinner som hjernen jobbet for å veie opp for før. Med briller blir det dermed litt rart. :)

Fikk bare beskjed om å bruke de i en uke eller to til jeg ble vant med de.

Da har jeg lært noe nytt idag også :p

Lenke til kommentar

Har vært hos optikeren og de sa at skjevheten i perspektivet skyldes skjeve hornhinner som hjernen jobbet for å veie opp for før. Med briller blir det dermed litt rart. :)

Fikk bare beskjed om å bruke de i en uke eller to til jeg ble vant med de.

Da har jeg lært noe nytt idag også :p

Jasså, så det sa optikeren? Da kan jeg fortelle deg at jeg hadde dette uten skjeve hornhinner. Så jeg tviler sterkt på at det har noe med det å gjøre. Dessuten har jeg brukt briller i 7 år nå (byttet flere ganger ettersom synet endrer seg) og dette går aldri! over.

Men en gang var det skikkelig ille, og da skyldes det at hornhinnekorreksjonen i brilla var feil. Dvs. optiker påsto at det var innenfor grensen av akseptabelt, men det var det jo ikke. Få optiker til å sjekke avviket i grader mellom den fysiske brillen og synstesten. Fem grader er FOR MYE uansett om optiker sier at det er ok. Så lenge du går og snubler er det IKKE ok.

Hvis du bruker brillene til å se på nært hold (mindre enn en meter), og synsprøven viser det du sa i første post, trenger du heller ikke den brillestyrken. Den styrken er for å se på langt hold!

Be om å få prøve (0.0/-0.25) og -0.75/-1 hornhinnekorreksjon. Eller til og med bare hornhinnekorreksjon og 0 i vanlig korreksjon. De har en sånn brille på bakrommet der de kan gi deg en hvilken som helst styrke, og så kan du kikke deg rundt og se om du ser ok (ta med et ark med rette linjer for å teste).

Men ja, man kan aldri se like bra med briller som uten, ting blir forvrengt og heller ikke like klart (fordi lyset brytes ekstra).

Postet av anonym: a966c560628b69d31fb92b1dddfe9aab

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...