Gå til innhold

Kapitalisme VS Kommunsime

79 stemmer

1. 1. Kapitalisme vs Kommunisme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der mener jeg at du traff spikeren på hodet. Marxismen er i prinsippet en god idielogi, men den er ikke praktisk gjennomførbar. Etter min menig. En bakdel med kommunsimen er jo såkklart motivasjonen og motivasjonen til å legge ned en ekstra innsats for staten. I kapitalismen blir du i mye større grad belønnet for din innsats (hvis du greier å treffe markedet riktig)

Lenke til kommentar

Kommunisme kan jo ses på som en av de aller beste ideologier ved at alle får likt; dessverre viser det seg at kommunismen ikke er praktisk gjennomførbar, men viser seg å bli kapitalisme for samfunnstoppene.

De totalitære fascist og kapitalistsamfunnene var ikke bedre enn Soviet, så vi er like langt der også.

Lenke til kommentar

Kommunisme kan jo ses på som en av de aller beste ideologier ved at alle får likt; dessverre viser det seg at kommunismen ikke er praktisk gjennomførbar, men viser seg å bli kapitalisme for samfunnstoppene.

De totalitære fascist og kapitalistsamfunnene var ikke bedre enn Soviet, så vi er like langt der også.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_War#Soviet_and_US_military_and_economic_issues

By the early 1980s, the USSR had built up a military arsenal and army surpassing that of the United States. Soon after the Soviet invasion of Afghanistan, president Carter began massively building up the United States military. This buildup was accelerated by the Reagan administration, which increased the military spending from 5.3 percent of GNP in 1981 to 6.5 percent in 1986, the largest peacetime defense buildup in United States history.

Moscow had built up a military that consumed as much as 25 percent of the Soviet Union's gross national product at the expense of consumer goods and investment in civilian sectors. Soviet spending on the arms race and other Cold War commitments both caused and exacerbated deep-seated structural problems in the Soviet system, which saw at least a decade of economic stagnation during the late Brezhnev years.

Det kapitalistiske var sterkere økonomisk under den kalde krigen.

Lenke til kommentar

Kommunsimen fører til at staten får monopol på varer og kan regulere prisene etter behov i statskasse (eks Nord-Korea) dette ville aldre kunne skjedd i et fritt marked.

http://no.wikipedia.org/wiki/Korrupsjon

Vil alltid eksisterere så lenge det er mulig å tjene penger/varer. Kanskje mer i en kapitalistisk stat, men statene prøver jo og regulere det. Det vil alltid finnes lovbrytere i et land.

Lenke til kommentar

Kommunsimen fører til at staten får monopol på varer og kan regulere prisene etter behov i statskasse (eks Nord-Korea) dette ville aldre kunne skjedd i et fritt marked.

Vil alltid eksisterere så lenge det er mulig å tjene penger/varer. Kanskje mer i en kapitalistisk stat, men statene prøver jo og regulere det. Det vil alltid finnes lovbrytere i et land.

Maktmisbruk er ikke så lett i ett kapitalistisk samfunn, hvor det er flere selskap selvsagt.

Lenke til kommentar

*snip*

Les hva jeg skriver.

Det handler ikke om økonomi eller krigsmaskineri: Det handler om at det ikke finnes frihet i totalitære stater, og det er ikke store forskjellen på Høyresidens diktatorland og Soviet.

Lenke til kommentar

Maktmisbruk er jo hovedproblemet til kommunsimen er jo at de gir mye makt til enkeltindivider og dette fører som regel til maktmisbruk som du helt riktig sier.

Maktmisbruk er ikke så lett i ett kapitalistisk samfunn, hvor det er flere selskap selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kapitalisme gjør meg kvalm, det at noen mennesker aboslutt skal ha alt for mye penger er tull. Vi er alt for materialistiske.

En av de værste sidene til kapitalisme er konsum av varer, at de lager de med dårlig kvalitet og dyre så de griske kan tjene mye penger.

Alle har burde ha rett til å leve et verdig liv med nok penger til å ha et sted å bo, klær og mat så de ikke sulter.

Kommunisme har egentlig ikke blitt prøvd ordentlig, men jeg må si at jeg ville foretrekke en diktator som lurer unna litt for seg selv og som hjelper alle å leve et verdig liv en det kapitalisme er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Les hva jeg skriver.

Det handler ikke om økonomi eller krigsmaskineri: Det handler om at det ikke finnes frihet i totalitære stater, og det er ikke store forskjellen på Høyresidens diktatorland og Soviet.

Hvilke land tenker du på?

Lenke til kommentar

*snip*

Les hva jeg skriver.

Jeg tror vi definner utrykket "frihet" litt forskjellig her

*snip*

Les hva jeg skriver.

Jeg tror vi definner utrykket "frihet" litt forskjellig her

Jeg mener at en stor del av frihet er matriel frihet (dette kan bare oppnås i en kapitalistisk stat)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kapitalisme gjør meg kvalm, det at noen mennesker aboslutt skal ha alt for mye penger er tull. Vi er alt for materialistiske.

En av de værste sidene til kapitalisme er konsum av varer, at de lager de med dårlig kvalitet og dyre så de griske kan tjene mye penger.

Alle har burde ha rett til å leve et verdig liv med nok penger til å ha et sted å bo, klær og mat så de ikke sulter.

Kommunisme har egentlig ikke blitt prøvd ordentlig, men jeg må si at jeg ville foretrekke en diktator som lurer unna litt for seg selv og som hjelper alle å leve et verdig liv en det kapitalisme er.

Er ikke Lenins Russland det man kan kalle en kommunistisk stat? Jeg gjentar hovedproblemet med kommunsime : Kommunisme fører til at staten får monopol på alle varer og kan regulere prisen etter behov i statskasse. Dette ville aldri ha kunnet skje i et fritt marked.

Lenke til kommentar

Kommunismen gjør meg kvalm, det at noen mennesker absolutt skal snylte på de som jobber for pengene er tull. Kommunistene er altfor late.

Alle som jobber burde ha rett til å leve ett verdig liv med nok penger til å ha ett sted å bo, klær og mat, så de ikke sulter.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke alle som velger sin situasjon, har du tenkt over det?

@vamkri2506: Ikke i mine øyne. De kommunistiske stater vi fortsatt har, eller har hatt regner jeg egentlig ikke somm kommunistiske stater.

NORD-KOREA: Det nærmeste vi kommer en kommunstisk stat i dag. Kommer ikke på noe i farten der som er kapitalistisk. De greier vel ikke det som er grunnlegende i en kommunstisk stat nemmlig selvforsyning. De greier ikke å forhindre at hundretusner av mennesker dør av sult hvert år.

De henretter regimekritkere uten rettergang. Du ønsker alså et samfunn hvor en eller to styrer alt som skjer og at det omtrent ikke eksisterer ytringsfrihet og demokrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...