teletommy Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg meldte meg nylig inn som abonnement hos Alfa (bladet til Magnus Rønningen). Skulle akkurat betale 300 kr, men så plutselig at de kan komme til å gå konk. Bær jeg betale regningen eller skal jeg drite i det? Lenke til kommentar
jhammer Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Den betaler du selvfølgelig ikke. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Jeg meldte meg nylig inn som abonnement hos Alfa (bladet til Magnus Rønningen). Skulle akkurat betale 300 kr, men så plutselig at de kan komme til å gå konk. Bær jeg betale regningen eller skal jeg drite i det? Nå er jo spørsmålet om det er han, eller bladet som er konk (har ikke lest nyhetene så nøye på dette området)... Jeg ville nok benyttet angreretten (dersom det var fjernsalg), og bedt om å bli strøket som abonnent, og sett an situasjonen. Du kan i alle fall være helt trygg på en ting: Går blekka konk, og utgivelsen av bladet stanser. Så vil pengene være tapt. Det er to kreditorer som står langt foran deg i øken: 1. Staten (skatt og avgifter/moms). 2. De ansatte (lønn feriepenger osv.). Om det er noe igjen etter dette, vil så advokatfirmaet som styrer konkursboet ta sitt, er det noe igjen etter det... går det penger til ulike andre private... altså alle som dem skylder penger, dvs. deg, trykkeriet, dem de har leid lokaler av osv. At det er penger igjen til å betale noe ut etter de to første kreditorene (kanskje) har fått sitt, er tvilsomt. At bobestyreren blir å betale ut til deg, et så lite beløp er også tvilsomt... også må huske å melde krav til boet på korrekt måte (litt papirarbeid)... Så nei, ikke betal.. avvent, og har du angrerett enda -bruk den :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Dersom de skulle gå konkurs kan boet kreve inn pengene fra deg, så... Sjansene for at du slipper å betale er nok ikke så store. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Dersom de skulle gå konkurs kan boet kreve inn pengene fra deg, så... Sjansene for at du slipper å betale er nok ikke så store. Det er vel kun korrekt hvis trådstarter har fått varene (bladene), men ennå ikke betalt for dem. Slik jeg forstår trådstarters beskrivelse har han kun fått en regning, men ikke mottatt varene (bladene). Alternativt at han har mottatt svært få av de bladene han nå har fått regning på. Det stemmer i tillegg bra med at avis og bladabonnement normalt betales på forskudd. I så fall gir forbrukerkjøpsloven flere åpninger for å la være å betale en regning på varer som ennå ikke er mottatt, hvis man som forbruker tviler på at den næringsdrivende vil oppfylle sin del av avtalen. F.eks kan § 55, som refererer til § 61 i kjøpsloven, være aktuell. "§ 55. Forventet kontraktsbrudd For forventet kontraktsbrudd gjelder reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp §§ 61 og 62. § 61. Forventet kontraktbrudd. (1) Dersom det etter kjøpet framgår av en parts handlemåte eller av en alvorlig svikt i hans kredittverdighet eller evne til å oppfylle at han ikke kommer til å oppfylle en vesentlig del av sine plikter, kan den annen part innstille sin oppfyllelse og holde sin ytelse tilbake. [...]" Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven. Se http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html for hele kjøpsloven. Endret 31. oktober 2011 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
teletommy Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har mottatt ett blad og regning på 298 kr. Spm er om jeg kan få større krav (purring etc.) mot meg hvis jeg ikke betaler nå? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg nekter å tro at de kan kreve deg for 300,- men de kan helt sikkert som Krikkert er inne på kreve deg for prisen av de bladene du har mottatt. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Jeg har mottatt ett blad og regning på 298 kr. Spm er om jeg kan få større krav (purring etc.) mot meg hvis jeg ikke betaler nå? I så fall betaler du for et blad, og oppgir at grunnen til at ikke hele regningen er betalt er at du pga forventet konkurs antar at Alfa ikke kan holde sin del av avtalen (levere de resterende bladene). Referer om nødvendig til forventet kontraktsbrudd i forbrukerkjøpsloven § 55, og kjøpsloven § 61. Endret 1. november 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå