delfin Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Det er visst to: http://www.dagbladet.no/2014/04/30/nyheter/drept/syria/norske_statsborgere/33057430/Hmm, norske aviser ser ikke helt ut til å forstå hva en nordmann er. Norske statsborgere, greit nok. Nordmenn? Det er jo min etniske gruppe. For øvrig er det jo synd for familiene til de falne. Med mindre de trøster seg med alle jomfruene de nå velter seg i, så klart. Uansett er jeg, personlig, glad for at to av disse ikke kommer tilbake til mitt hjemland. Så stygt som det enn høres ut, så er jeg også glad for at de ikke kommer tilbake hit. De som havner i ekstremistmiljøene (og det er en del av dem) er ikke "norske" i noen forstand av ordet, annet enn at de har klart å få et norsk pass. Man kan fint være helt "norsk" og ha kommet fra Iran for to år siden. Jeg kjenner personlig en som flyktet fra diktaturet/teokratiet og han virkelig elsker Norge og verdiene vi har her. Han snakker bare norsk og har til og med tatt ett norskt navn (ikke nødvendig, men for å beskrive litt hvor dedikert han er) At de er drept er kanskje synd, men de visste godt hva de gikk til, og det har kanskje spart andre menneskers liv ved å dø, så jeg kan ikke si jeg har spesielt mye medfølelse heller.. Det viktigste er uansett at de er borte fra Norge.. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Det er visst to: http://www.dagbladet.no/2014/04/30/nyheter/drept/syria/norske_statsborgere/33057430/Hmm, norske aviser ser ikke helt ut til å forstå hva en nordmann er. Norske statsborgere, greit nok. Nordmenn? Det er jo min etniske gruppe. For øvrig er det jo synd for familiene til de falne. Med mindre de trøster seg med alle jomfruene de nå velter seg i, så klart. Uansett er jeg, personlig, glad for at to av disse ikke kommer tilbake til mitt hjemland. Kunne ikke vært mer enig... Helt ufattelig skremmende at folk som støtter terrorgrupper som ISIL får lov å gå fritt... Jeg velger å se på dette som karma og darwinisme... You had it comming Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Det er visst to: http://www.dagbladet.no/2014/04/30/nyheter/drept/syria/norske_statsborgere/33057430/Hmm, norske aviser ser ikke helt ut til å forstå hva en nordmann er. Norske statsborgere, greit nok. Nordmenn? Det er jo min etniske gruppe. For øvrig er det jo synd for familiene til de falne. Med mindre de trøster seg med alle jomfruene de nå velter seg i, så klart. Uansett er jeg, personlig, glad for at to av disse ikke kommer tilbake til mitt hjemland. Kunne ikke vært mer enig... Helt ufattelig skremmende at folk som støtter terrorgrupper som ISIL får lov å gå fritt... Jeg velger å se på dette som karma og darwinisme... You had it comming Er du faktisk i Damaskus? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Er du faktisk i Damaskus? Tja.... si det du... Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Det er visst to: http://www.dagbladet.no/2014/04/30/nyheter/drept/syria/norske_statsborgere/33057430/Hmm, norske aviser ser ikke helt ut til å forstå hva en nordmann er. Norske statsborgere, greit nok. Nordmenn? Det er jo min etniske gruppe. For øvrig er det jo synd for familiene til de falne. Med mindre de trøster seg med alle jomfruene de nå velter seg i, så klart. Uansett er jeg, personlig, glad for at to av disse ikke kommer tilbake til mitt hjemland. Kunne ikke vært mer enig... Helt ufattelig skremmende at folk som støtter terrorgrupper som ISIL får lov å gå fritt... Jeg velger å se på dette som karma og darwinisme... You had it comming Om disse personene er nordmenn eller ikke, synes jeg i grunnen er ganske irrelevant. Vi hadde jo en del tusen etniske nordmenn som for 70 år siden meldte seg til frivillig tjeneste i et av historiens mest brutale terrorregimer - ville deres handlinger vært noe mer eller mindre forsvarlige dersom de hadde annen-etnisk bakgrunn? I mitt hode er svaret nei. Trist for familiene. Jeg synes det i første rekke er tragisk at en sjebne slik, mtp. at grunnen til at vedkommende faktisk er i Norge er at familien deres søkte vekk fra krig. I andre rekke mister jeg ikke akkurat nattesøvnen over at disse personene ikke kommer tilbake. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Vi hadde jo en del tusen etniske nordmenn som for 70 år siden meldte seg til frivillig tjeneste i et av historiens mest brutale terrorregimer - ville deres handlinger vært noe mer eller mindre forsvarlige dersom de hadde annen-etnisk bakgrunn? I mitt hode er svaret nei. Du henviser formidlingen da til kommunistene som støttet Stalin? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Nei, jeg tenkte i første rekke på frontkjemperne som meldte seg til tjeneste i SS. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Som med all informasjon nå til dags bør man være kritisk, men om dette ikke er ekte er det veldig godt laget, mye bedre enn juksevideoene som "opposisjonen" har laget Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Ganske overbevisende ja... Men ikke overraskende i det hele tatt siden dette er bare en av få tilfeller som er meldt. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Lurer på hvem som tjener på kidnapping av inspektører http://www.vg.no/nyheter/utenriks/seks-vaapeninspektoerer-bortfoert-i-syria/a/10124192/ Ingen av partene vil jeg tippe... Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 De skal visst være løslatt igjen... Ingen ble skadet. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Lurer på hvem som tjener på kidnapping av inspektører http://www.vg.no/nyheter/utenriks/seks-vaapeninspektoerer-bortfoert-i-syria/a/10124192/ Ingen av partene vil jeg tippe... Det er vel heller ikke helt utenkelig at ting skjer «på bakken» uten at det en del av noen strategi fra en av partenes ledelse. Historien har mange eksempler på at ting skjer i krig på enkeltsoldaters og lavere befals initiativ, ikke alltid med det beste utfall. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Bashar al-Assad er en diktator og tyrann og regimet han er et torturstyre! Dette er usminkede fakta gjør at både diktatoren og hele hans regime bør fjernes. Om Syrias befolkning ønsker å stabilisere Syria og leve i fred med hverandre etterpå eller velger å kjempe mot hverandre og la hele Syria drukne og kollapse i kaos har de i alle fall fått sjansen sin og da trenger vi ikke å gjøre noe annet enn å forhindre at de noen sinne blir en trussel mot oss. Men diktaturet bør uansett falle og det syriske folket bør få sin sjanse til å bygge opp et bedre samfunn enn de har hatt under Assad. TA EN BOLLE Siste måndene jeg ikke har vært på forumet er alt du har skrevet om Syria konflikten blitt KNUST.. Du er en terrorist støtter, skammelig.. Den norske granskerens egne bilder: - Syria-krigerne angriper sivile bevisst og vilkårlig http://www.dagbladet.no/2014/05/27/nyheter/utenriks/syria/krig_og_konflikter/bashar_al-assad/33534777/ Assad sine bomber treffer noen ganger sivile fordi de forbanna feige terroristene gjemmer seg blant dem og sniktskyter mennesker samt organisere sine terrorist angrep derifra.. Endret 28. mai 2014 av DaniNichi Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Dette er ikke direkte Syria relatert - men det vil ha store konsekvenser for krigen i Syria. ISIS/ISIL har inntatt store deler av Nord-Irak. Irakiske styrker la ned våpnene og gav dem til Terroristene - rev av seg uniformene og flyktet i sivile klær. 500,000 mennesker er på flukt....................... Etter å ha tatt Mosul i går - Iraks nest største by - så tok de Tikrit nå uten motstand............... USA overlot Militære Kjøretøy for Milliarder av Dollar til IRAK da de forlot landet - alle disse kjøretøyene som var i Nord-Irak er nå i Terroristenes hender og mye er allerede på vei til Syria. Det er ganske uklart hvorfor de Irakiske styrkene gav opp uten å yte motstand - var dette et spill mellom Irak, Tyrkia og Iran for å svekke Kurdiske ambisjoner i området? Dette vil få store konsekvenser for midt-østen. Hvilket stort land vil invadere Irak først for å stoppe dette? Iran? Tyrkia? Russland? USA? Hvem er det som finansierer disse Terroristene etter at de brøt med Al-Quaida? Den mest ekstraordinære hendelse i noen krigsituasjon i historien at en stor militær styrke bare gir opp uten å løsne et skudd - enda de var overlegne 10:1. Beste kilde for en kontinuerlig oversikt - følg ConflictReporter @MiddleEast_BRK Rull tilbake de siste 12-18 timene og start der for bilder, videoer og kommentarer. Kurdisk soldat som ler seg ihjel når han ser Irakiske styrker flykte....... Hauger med Irakiske uniformer fra soldater som kledde av seg og stakk av... Kurdiske soldater flirer av uniformen til en Irakisk tre-stjerners general som har stukket av fra uniformen sin............. Irakisk styrker som flykter................... http://youtu.be/2t68KsZqhhw Endret 11. juni 2014 av arthon 2 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Jeg kommer ikke til å vedlikeholde denne tråden - det overlater jeg til de som har vært mest aktive her og mest sannsynlig er spesielt interessert i Levant konflikten(e). the Guardian; Iraq army capitulates to Isis militants in four cities UTDRAG i Norsk oversettelse via Google) - Les hele artikkelen for en god forståelse av hva som skjer i denne viktige hendelsen............ Irak står overfor sin alvorligste prøve siden den USA-ledede invasjonen mer enn et tiår siden, etter at hæren kapitulerte til islamittiske opprørere som har beslaglagt fire byer og plyndret militærbaser og banker, i en lyn kampanje som sannsynligvis vil bli drivkraften til et grenseoverskridende opprør som vil truer hele regionen. Irakiske tjenestemenn bekreftet til The Guardian at to divisjoner av irakiske soldater - omtrent 30 000 menn - bare snudde og løp etter at de ble overfalt av en opprørsstyrke på bare 800 krigere. Isis ekstremister vandret fritt gjennom gatene i Mosul på onsdag, åpenbart overrasket over hvor lett de tok Iraks nest største by etter bare tre dager med sporadiske kamper. Omfanget av den irakiske hærens nederlag i hendene på militante fra den islamske staten Irak og Syria (Isis) ble klart på onsdag når tjenestemenn i Bagdad innrømmet at opprørere hadde strippet den viktigste militærbase i den nordlige byen Mosul for våpen, frigitt hundrevis av fanger fra byens fengsler og kan ha beslaglagt opp til $ 480m i sedler fra byens banker. Isis krigere kjørte uten motstand inn i Saddam Husseins fødeby Tikrit. Der, som i Mosul dagen før, satt de raskt opp sjekkpunkter, plyndret offentlige bygninger og fylt lastebiler med våpen og kontanter, hvorav noen ble raskt sendt til Syria. FN sa de prøvet desperat å håndtere krisen. Redd Barna sa: ".. Vi er vitne til en av de største og raskeste massebevegelser av mennesker i verden i nyere tid." Flertallet av irakere flykter fra Mosul måtte flykte i løpet av noen minutter". Isis publiserte video av store mengder våpen og pansrede militære kjøretøy som ble mottatt av medlemmer i det østlige Syria, dette bekrefter frykten for at de plyndret våpen vil være drivkraften for opprøret på begge sider av en stadig mer irrelevant grensen. Kilder i den Syriske byen Hasaka bekrefter overfor The Guardian at store konvoier av lastebiler med våpen ankom sent på tirsdag og ble møtt av en senior Isis figur, Omar al-Chechani. Uttalelser utgitt av gruppen hevdet at angrepet på Mosul bare var begynnelsen på slutten av Sykes Picot-avtalen - den postkoloniale oppgjør som i 1916 nedfelt nasjonalstatene Syria og Libanon og påvirket tegningen av Jordan og Irak grenser. Isis sjefer sier de kjemper for å ødelegge den post-ottomanske nasjon del-statsgrenser og gjenopprette et kalifat som forholder seg til fundamentalistiske islamske lov. Endret 12. juni 2014 av arthon Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Tusen takk for ditt bidrag arthon... Det er igrunnen ikke mer enn forventet det som skjer i regionen... Men at kampmoralen var så elendig må jo være svært skuffende... Det virker jo som de kun var der til pynt.. Det er jo i bunn og grunn amerikanske interesser som har latt det bli slik.. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Bilder og video.................. The battle for Baghdad is nigh: Thousands of men answer Iraqi government's call to arms as ISIS jihadists bear down on capital Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Det er ganske uklart hvorfor de Irakiske styrkene gav opp uten å yte motstand - var dette et spill mellom Irak, Tyrkia og Iran for å svekke Kurdiske ambisjoner i området? Dette vil få store konsekvenser for midt-østen. Hvilket stort land vil invadere Irak først for å stoppe dette? Iran? Tyrkia? Russland? USA? Er ikke den spekulasjonen ganske selvmotsigende? I allefall når du utpeker Iran, til både å stå bak og i tillegg de som skal rydde opp i dette ISIS fremmarsjen? Det er helt meningsløse påstander. Men ja, Iran (Shia) kan sikkert slå ned disse ekstremistene som etterhvert truer Bagdad og egentlig Irak som sådan, men nå er jo Iran såpass demonisert over lang tid her i vest, at hvem vil være ydmyk nok til å evt. be dem komme på banen? Hvem er det som finansierer disse Terroristene etter at de brøt med Al-Quaida? Si at du vet det er enkelte av USA's arabiske allierte venner som finansierer disse, ikke sant? Men kanskje det blir for mye for Obama etterhvert, og så får vi en ny "rød linje som ikke må krysses", eller spillet de holder på med har blitt så uoversiktlig at de hverken vet ut eller inn av det.. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Det er ganske uklart hvorfor de Irakiske styrkene gav opp uten å yte motstand - var dette et spill mellom Irak, Tyrkia og Iran for å svekke Kurdiske ambisjoner i området? Dette vil få store konsekvenser for midt-østen. Hvilket stort land vil invadere Irak først for å stoppe dette? Iran? Tyrkia? Russland? USA? Er ikke den spekulasjonen ganske selvmotsigende? I allefall når du utpeker Iran, til både å stå bak og i tillegg de som skal rydde opp i dette ISIS fremmarsjen? Det er helt meningsløse påstander. Men ja, Iran (Shia) kan sikkert slå ned disse ekstremistene som etterhvert truer Bagdad og egentlig Irak som sådan, men nå er jo Iran såpass demonisert over lang tid her i vest, at hvem vil være ydmyk nok til å evt. be dem komme på banen? Kan en spekulasjon være selvmotsigende? - nei. Spekulasjonen var basert på analyser fra folk som har greie på dette og mener at det er flere dobbelt-spill her - det jeg nevnte var dobbelt-spillet for å svekke Kurderne som er ganske sterke og selvstyrt. Både Tyrkia og Iran har i flere tiår gjort alt de kunne for at Kurderne ikke skal få sitt eget land. Iranske styrker, som er det landet som har mest innflytelse over den Irakiske regjering - noen sier at Iran styrer Irak - har i dag med Iraks regjerings velsignelse delvis gjenerobret Tirkit fra ISIS. Irak er 60% Sjia og 35% Sunni - under Saddam var det Sunni mindretallet som hadde makten - nå er det omvendt. Støtten til ISIS i Irak er delvis et Sunni opprør mot Sjia regjerings toppene. Dette er en religions krig - hvilken religion - Sjia eller Sunni blir sittende igjen med de mest verdifulle landområdene. Hvem er det som finansierer disse Terroristene etter at de brøt med Al-Quaida? Si at du vet det er enkelte av USA's arabiske allierte venner som finansierer disse, ikke sant? Men kanskje det blir for mye for Obama etterhvert, og så får vi en ny "rød linje som ikke må krysses", eller spillet de holder på med har blitt så uoversiktlig at de hverken vet ut eller inn av det.. Spekulativ måte å fremstille det på ved å implisere at USA har noe som helst interesse av at ISIS skal eksistere. Etter at Bush Regjeringen gjorde det fatale feilgrepet på sviktende premisser å invadere Irak, så har Obama gjort alt han kan for å "vaske hendene sine av Midt-Østen". USA gjør alt de kan for å stå utenfor konflikten og å la landene der ordne opp selv for en gangs skyld. ISIS er Sunni - og var en del av Al-Quaida frem til Februar i år - så ut av det så kan vi kalkulere at de er finansiert av noen i Saudi-Arabia - kanskje noen der er blitt lei av at Al-Quaida surrer rundt i deler av verden hvor noen i Saudi-Arabia ikke har så store interesser. Så de vraker Al-Quaida og støtter ISIS i stedet, siden ISIS har et klart Territorialt mål. Dette er også et forsøk fra innbyggerne i området på å flytte grensene mellom Syria, Irak, Jordan og Libanon som i sin tid ble fastsatt av England og Frankrike uten at lokalbefolkningens interesser ble hørt. Uttalelser utgitt av gruppen hevdet at angrepet på Mosul bare var begynnelsen på slutten av Sykes Picot-avtalen - den postkoloniale oppgjør som i 1916 nedfelt nasjonalstatene Syria og Libanon og påvirket tegningen av Jordan og Irak grenser. Isis sjefer sier de kjemper for å ødelegge den post-ottomanske nasjon del-statsgrenser og gjenopprette et kalifat som forholder seg til fundamentalistiske islamske lov. The Map that Ruined the Middle East >>>>>>>>>>> Det vi vet nå er at de operer helt selvstendig - er delvis selv-finansiert - ledes mest sannsynlig av en Iraker - har en klar agenda på å etablere et land ut av landområder som i dag innbefatter Irak og Syria. Og for alt det vi vet så har Russland og Iran et langsiktig mål å forbinde Syria og Iran ved å kappe av den nordlige delen av Irak. Da har plutselig Russland et skikkelig fotfeste i Midt-Østen og har faktisk omringet NATO landet Tyrkia. Endret 12. juni 2014 av arthon Lenke til kommentar
freke Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Spekulativ måte å fremstille det på ved å implisere at USA har noe som helst interesse av at ISIS skal eksistere. Da har plutselig Russland et skikkelig fotfeste i Midt-Østen og har faktisk omringet NATO landet Tyrkia. USA gir ISIL militær støtte. De sender våpen og antakelig trener de dem opp i Syria. ISIL er våre allierte. Tyrkia shipper islamister inn i Syria så de kan få slå seg sammen med våre allierte i ISIL. Tyrkia og USA er sammen med Saudi-Arabia ISILs viktigste støttespillere. Hvorfor skal nå plutselig Tyrkia og USA være negative til at våre kjære venner i ISIL skaffer seg litt midler i Irak? De skjønner jo sikkert at det er vidunderlige nyheter at go'gutta i ISIL får tak i litt tungt skyts amerikanerene la igjen i Irak. Det hjelper jo kampen mot Assad i Syria. For noen av pengene og våpnene går jo sikkert til ISIL i Syria. Spørsmålet vi burde stille er om vi skal sende ned noen jagerfly og lette jobben for ISIL mens de henter forsyninger i Bagdad. Så lar vi ISIL forsyne seg av amerikansk materiell i Irak og slipper å sende ISIL våpen og penger i hemmelighet. Nydelig løsning på problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå