Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Vel, fra tyrkisk side hevdes det at det syriske flyet ble forsøkt varslet flere ganger uten svar før det ble engasjert - hvis det stemmer, tyder det jo på at flyet var over deres luftrom i et lengre tidsrom.

 

Jeg har ikke sett grundig på dette, men her blir det sagt at selv om en legger til grunn den offisielle tyrkiske versjonen så blir det slik at flyet bare så vidt sneiet innom :

 

"Even if we assume that this warplane was flying slower than its usual speed, its violation of Turkish airspace can only be expressed in seconds."

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/03/turkey-syria-warplane-downed-erdogan-justified-elections.html#ixzz2xHKB0nbx

 

Under her er link til oversettelse til engelsk av de lekkede samtalene som fikk Erdogan til å fjerne Youtube.

 

Ganske krøklete oversettelse, men veldig interessant lesning. Slik som denne metoden for å få satt i gang krig på :

 

"Hakan Fidan:

“I’ll send 4 men from Syria, if that’s what it takes. I’ll make up a cause of war by ordering a missile attack on Turkey; we can also prepare an attack on Suleiman Shah Tomb if necessary.” "

 

http://www.twitlonger.com/show/n_1s15hj6

 

"The Turkish foreign minister also allegedly said, “Without a strong pretext, we cannot tell the US Secretary of State [John] Kerry that we need to take severe measures.” Davutoğlu added that Kerry asked him whether Turkey was determined to strike Syria.

According to the audio files, which were also posted on the Cumhuriyet daily's web site, Fidan allegedly said, “If needed, I would dispatch four men to Syria. [Then] I would have them fire eight mortar shells at the Turkish side and create an excuse for war. We can also have them attack the tomb of Suleiman Shah as well.” "

 

http://www.todayszaman.com/newsDetail_getNewsById.action;jsessionid=A65495945E24DA1A6200E1F7DEFB5481?newsId=343219

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bombe for alle oss som har fulgt med i Syria!

 

Hersh: Tyrkia sto bak bruken av kjemiske våpen i Syria

 

Opprørere med støtte fra Tyrkia sto etter alt å dømme bak saringass-angrepet mot Damaskus-forstaden Ghouta i august i fjor, der hundrevis av sivile ble drept.

Prøver fra Ghouta, analysert ved det britiske forsvarets laboratorium i Porton Down, viser at saringassen som ble benyttet i angrepet hadde en annen kjemisk sammensetning enn stridsmidlene i Assads arsenal, skriver den prisbelønte amerikanske gravejournalisten Seymour Hersh.
President Barack Obama avblåste derfor et planlagt angrep mot Syria i siste liten, etter sterkt påtrykk fra amerikansk etterretning, skriver Hersh i lengre artikkel i siste utgave av London Review of Books.
Land som USA, Frankrike og Storbritannia anklaget på dette tidspunktet Assad-regimet for å ha gått over streken ved å bruke kjemiske våpen i Ghouta i august 2013.
Flere hundre mennesker ble drept i angrepet, og bilder av de sivile ofrene sjokkerte en hel verden.
Britisk etterretning fikk imidlertid smuglet ut prøver fra Ghouta og analyserte dem på sitt laboratorium i Porton Down.
Konklusjonen var at saringassen i Ghouta hadde en annen kjemisk sammensetning enn stridsmidlene man fant i Assads arsenal, forteller etterretningskilder til Hersh.
- Vi blir ført bak lyset her, lød beskjeden fra britene.

 

Husker en annen sak om noen som ble ført bak lyset, da var det en mann som kunne trylle en tusenlapp til to bare ved å gnikke en papirlapp mot en ekte tusenlapp. Et par menn tok ut alle sparepengene fra konto og mistet dem (selvfølgelig)

 

Det er en helt annen historie, men jeg føler at man må ha en grad av naivitet og mangel på innsikt som langt overgår det normale i begge sakene. Selvfølgelig sto ikke Assad bak angrepet, når han visste at dette var "den røde linjen" han ikke kunne krysse. Ellers hadde han ingen ting å tjene på det, og vi visste fra før at de som hadde alt å tjene på en "false flag" her også var i besittelse av sarin-gass.

 

Både amerikansk og britisk etterretning var alt våren 2013 kjent med at de syriske opprørerne hadde utviklet og brukt kjemiske våpen, for så å anklage Assad-regimet for å stå bak.

Hersh viser blant annet til hemmeligstemplede dokumenter fra USAs militære etterretningstjeneste (DIA), som omtaler en egen enhet innen al-Nusra-fronten som driver produksjon av saringass.
Etterretningskildene retter en anklagende pekefinger mot Tyrkia og konstaterer at tyrkisk etterretning har drevet et utspekulert spill i nabolandet, i et forsøk på å lokke USA med i krigen på opprørernes side.
Endret av pifler
Lenke til kommentar

arthon, syns du ikke det er noe å snakke om at Tyrkia skjøt ned dette flyet?

 

Nå er antiluftskyts på plass og de russiske krigsskipene skal ha tvunget Tyrkias fly tilbake gjennom å opprette en SAM-paraply i området.

 

Det er da noe å merke seg når Tyrkia utfører en åpen krigshandling mot Syria, da det ikke foreligger noen krigstilstand nå. De støttet terroristene med å beskytte dem mot SAAF og med offiserer som ledet kampene, samt ildgivning fra tanks og artilleri. men Syria lot seg ikke provosere.

 

Forøvrig er det allerede en krigshandling å væpne, trene og gi baser osv. til tusenvis av ekstreme islamister/terrorister, fra samme organisasjon som allerede har utført et rent folkemord i samme region, med hundrevis stadig savnet. Forrige kontingent hadde ordrer om å kidnappe ungjenter til saudiarabiske griser. Og kidnappede fikk fjernet organer i Tyrkia, oftest med dødelig utfall (NEWSANNA).

 

Uansett er offensiven militært sett meningsløs og i store vansker da SAA nå kontrollerer post 45 og langsomt tar tilbake det tapte -langsomt da de ikke har råd til tap i den størrelsesorden som jabhat al Nusra har gått på her.

 

Tyrkia kan være ute etter å kvitte seg med flest mulig av galningene før krigen må oppgis.

Lenke til kommentar

Siden jeg har påtatt meg den komfortable rollen her å være tvileren, så er det vel på sin plass at ikke alle er enige med Hersh sine konklusjoner: http://www.nrk.no/verden/hevder-tyrkia-stod-bak-angrep-1.11661014 Særlig bloggen det linkes til i artikkelen er interessant.

 

Det er bra vi har en tviler her som kommer med "den andre siden", som jeg egentlig burde postet samtidig i etterpåklokskapens lys :)

 

Det kan godt hende at mye av kritikken er riktig, og bare tiden vil gi den hele og fulle sannhet, om den noen gang kommer...

 

Det vi vet er i alle fall at "opprørere" hadde tilgang på saringass så tidlig som i slutten av 2012. Vi vet også at Tyrkia har vært "transitland" for opprørere fra vesten som vil kjempe i Syria, og hvis de virkelig ville kunne de "låst" grensen, noe de ikke har gjort i det hele tatt. Videre kan jeg virkelig ikke se noe motiv fra Assad sin side for å bli uvenner med USA, som akkurat hadde gått hardt ut med at dette var den røde linjen som ikke måtte krysses for at de skulle unngå å blande seg (på siden til opposisjonen). Dette var med andre ord en kjempeanledning til å få en sterk medspiller på laget.

 

Det er mye rart på opprører-videoer på youtube, men etter hvert har det blitt så vanlig å spre feil/falsk og villedende informasjon at det nesten er umulig å si om noe er ekte etter falskt etter hvert. Et eksempel er "leaken" fra BritAm defence, som etter forholdsvis lang tid ble avslørt som falsk. Det kan meget godt hende at de faktisk ble hacket, for det lå vedlagt kopier av pass og lignende, men den "interessante" e-posten var ikke ekte. 2.68 GB "raw" SQL som jeg fortsatt ikke har noen grunn til å tvile på, men det å forfalske én e-post i et hav av det som godt mulig er ekte er veldig lett. For kuriositeten sin del, den originale lekkasjen:

 

 

We've got a new offer. It's about Syria again. Qataris propose an attractive deal and swear that the idea is approved by Washington. We'll have to deliver a CW to Homs, a Soviet origin g-shell from Libya similar to those that Assad should have. They want us to deploy our Ukrainian personnel that should speak Russian and make a video record. Frankly, I don't think it's a good idea but the sums proposed are enormous. Your opinion?

Kind regards David

 

Videre vet vi (nå) at det var noe lignende som førte til invasjonen av Irak, falsk informasjon ble plantet i italiensk etterretning og gikk hele veien til det hvite hus. Nøyaktig hvem som står bak er ikke kjent, men det må ha vært noen med store ressurser og og kunnskaper, og vi må nesten anta at de som står bak hadde en interesse av at USA invaderte landet.

 

Noe av det som gjør det veldig vanskelig i dag er at selv ikke europeisk etterretning eller CIA klarte å avsløre dette (?) som en forfalskning den gangen. I og med at det har blitt så vanskelig å avsløre falsk/plantet informasjon blir det mye motiv og magefølelse, men det er så mye som er rart med selve gjennomføringen av angrepet den gangen at jeg er overbevist om at vi ikke får servert hele historien i media, slik "vi" ble ført bak lyset under bombingen av Libya og invasjonen av Irak. Hvem som vet hva er også nesten umulig å vite. Visste Bush eller CIA i 2002 at etteretningen var plantet/falsk? Umulig å vite....

 

Uansett, jeg burde postet kritikken også, men personlig har jeg ramlet på at selv om deler av det han har kommet frem til ikke stemmer, så er det likevel ikke usannsynlig at deler er sant. Det finnes nok av motiver fra vestlige land, og i tillegg Tyrkia i det minste ha sett den andre veien. Vi vet at det ble flere og flere ikke-syrere som kjempet mot Assad, og alt tyder på at de kom via Tyrkia... at Erdogan muligens har hatt flere jern i ilden der ser jeg ikke på som usannsynlig. Det er så å si umulig å vite noe lenger, dessverre...

 

For å ta et annet eksempel fra helt ny tid har vi kuppet i Ukraina, der snikskyttere plutselig regelrett begynte å henrette både oppsisjon og politi. Hvem som står bak er et åpent spørsmål enda, men at politiet som til da hadde vist enorm tålmodighet plutselig skulle begynne å henrette folk (inkludert sine egne) synes jeg er en veldig merkelig forklaring, selv om det er en mulighet for at det ikke ligger mer bak enn det.

 

Det er vanskelig å ikke begynne å mistenke "konspirasjoner" når man igjen og igjen får bekreftet at de skjer (f.eks innvasjonen av Irak), samtidig som det skjer ting som ikke gir noen mening strategisk dersom man kun ser på den "offisielle" historien. Det er også enorm forskjell på hva vi får servert gjennom BBC og CNN etc., kontra det russerne får servert via RT og sine informasjonskanaler. Jeg stoler ikke på RT, men jeg svelger ikke rått alt fra f.eks CNN heller...

 

Tiden vil forhåpentligvis avdekke hva som egentlig skjedde og hvem som sto bak, men jeg burde postet kritikken samtidig, og det er bra at noen tar på seg "tvilerrollen" :) Jeg har for så vidt også en "tvilerrolle", og det er egentlig den beste måten å finne sannheten på, selv om det er mye vanskeligere enn å alltid akseptere at den informasjonen man får er riktig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker, var interessant lesning. Selv om TOW (den trådstyrte utgaven man ser i klippene) er utdatert, kan det utjevne oddsene for opprørsstyrkene i møtet med stridsvogner. Så er spørsmålet bare hvor de kommer fra, som artikkelen du linket til også stiller. Det er verdens mest utbredte våpen i sin klasse, samtidig som flere land har tatt de ut av tjeneste, så det er et par alternativer.

Lenke til kommentar

Siden jeg har påtatt meg den komfortable rollen her å være tvileren, så er det vel på sin plass at ikke alle er enige med Hersh sine konklusjoner: http://www.nrk.no/verden/hevder-tyrkia-stod-bak-angrep-1.11661014 Særlig bloggen det linkes til i artikkelen er interessant.

Denne kronikken av Pål Refsdal oppsummerer kritikken mot Hersh: http://www.nrk.no/ytring/konspirasjonsteori-ble-fakta-1.11680358

Lenke til kommentar
Hmm, norske aviser ser ikke helt ut til å forstå hva en nordmann er. Norske statsborgere, greit nok. Nordmenn? Det er jo min etniske gruppe.

 

For øvrig er det jo synd for familiene til de falne. Med mindre de trøster seg med alle jomfruene de nå velter seg i, så klart. Uansett er jeg, personlig, glad for at to av disse ikke kommer tilbake til mitt hjemland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...