Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime

Anbefalte innlegg

Jeg støtter at assadregimet fjernes og at Syria og dets folk skal få en ny sjanse. Hva de akter å gjøre med denne nye sjansen blir opp til dem.

du støtter indirekte sunni muslimer som vil drepe og ødelegge for alle i Syria utenom sine egne

http://www.samharris.org/blog/item/islam-or-islamophobia2?utm_content=buffer37676&utm_source=buffer&utm_medium=facebook&utm_campaign=Buffer

http://www.youtube.com/watch?v=bV710c1dgpU#t=62

http://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Shia_Muslims

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke opp til dem når man har CIA,MI5, etc etc som styrer mye bak fasaden, se på Irak, frigjøringen der var jo ekstremt vellykket samme med Libya,Afghanistan..

Gå litt tilbake i historien på hvordan land som USA har gjort slikt tidligere.

Irak var en fiasko i seg selv. Men nå er det ikke lenger George W. Bush og hans oljeregjering som styrer USA. Se på frigjøringen av Kuwait i 1991. Det var faktisk USA som ledet Operasjon Ørkenstorm og det gikk helt glimrende for seg!

Lenke til kommentar

Jeg støtter slutten på diktatur og et terroristregime! Jeg ville ha støttet å fjerne regimene i Nord-Korea og Zimbabwe også bare for å ta to andre eksempler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Norge skal frakte kjemiske våpen fra Syria

Utenriksminister Børge Brende (H) sier at Norge skal bidra med et sivilt transportskip og en fregatt for å frakte kjemiske våpen ut av Syria.

Norge vil også bidra med opp mot 90 millioner kroner i økonomisk støtte til destruksjonen av Syrias kjemiske våpen.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10128164

Godt at Norge fortsetter å engasjere seg!

Lenke til kommentar

Fatter rett og slett ikke hvorfor Norge skal bruke skattepenger på denne saken...

Helt bak mål...

Er det bedre å la terroristregimet i Syria bruke våpnene mot landets egen befolkning mener du? Lærte du ingen ting av Den påtvungne krigen da Saddam Husseins regime brukte kjemiske våpen både mot Iran og mot Iraks kurdiske befolkning?

Bra at Norge omsider bruker tid, krefter og penger på noe nyttig for en gangs skyld.

Lenke til kommentar

Nei, vårt ansvar er det ikke. Men det finnes noe som heter menneskelighet og medmenneskelighet. Dette var feks. det som fikk oss til å delta i Gulfkrigen i 1991 og befri Kuwait fra Iraks okkupasjon. Og det var det som fikk oss til å kjempe for Kosovo da Serbia ville slakte kosovoalbanerne i 1999. Samt det var det som fikk oss til forsvare befolkningen i Libya da regimet ville slakte dem. Og det er det som har fått oss til å lede bistanden ovenfor den palestinske befolkningen og som har fått oss til å engasjere oss i fredsforhandlingene mellom Israel og Palestina i svært mange år.

Er det bra for utviklingen i andre land at befolkningen blir slaktet av regimet? Slik det er i Syria nå kan ingen ting utvikle seg. Først må det fred og stabilitet til. Syria er for øvrig ikke det eneste eksempelet. To klassiske eksempler er Zimbabwe under Robert Mugabe og Nord-Korea under Kim Jong-un. Disse landene kan aldri utvikle seg i noen bedre retning før regimene er fjernet.

Lenke til kommentar

Hvis fjerningen av de kjemiske våpene kan hindre at konflikten eskalerer, ser jeg virkelig ikke problemet.

De våpnene de har der har jo ingenting med konflikten å gjøre.. Det hele er en konstruert problemstillingen hvor intensjonen sannsynligvis er å skape et inntrykk av at det er nødvendig for å unngå at de brukes mot befolkningen.

Det igjen gir et inntrykk av at det allerede har skjedd og føres da som bevis for påståtte hendelser.

Men isolert sett ser jeg også fordelen av å "avvæpne" krigshisserne som ville bruke alt av triks for å starte bombingen...

Jeg er dog skeptisk... Og finner i hvert fall ingen logikk i at Norge skal involveres i dette..

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Helt enig. Hvordan i all verden kan folk se på dette som "å blande seg"?

La meg illustrere dette med et eksempel :

Du ser to stk. sloss på gata og vil bryte inn og stoppe kampen. Begge har selvsagt sin egen oppfatning om hvorfor de sloss, men du hører bare den ene siden av saken.

Begge pynter på sannheten, men hva som er helt sant er umulig for en utenforstående å ta stilling til uten å få detaljerte opplysninger fra begge sider.

Denne konflikten, Libya, Irak og Kuwait er mange eksempler på at sannheter er langt i fra det vi får servert som legitime grunnlag for å involvere oss...

Noen har en agenda... Og jeg ønsker ikke å støtte denne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en ubrukelig sammenligning. Gulfkrigen feks. var ikke resultat av at to land kjempet mot hverandre slik du sier i eksempelet ditt. Den var et resultat av at Irak invaderte og okkuperte Kuwait uten noe grunnlag og nektet å trekke seg ut igjen når resten av verden krevde det.

Du kan heller ikke sammenligne det med Libya da dette ikke var to likeverdige parter i det hele tatt. Gaddafiregimet hadde slaktet både opprørerne og alle sivile de hadde kommet over dersom vi ikke hadde stanset dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...