Kubin Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Storbritannia, Tyskland og Frankrike er veldig ivrige etter å få i gang "action" i Syria nå. Må bare ha med at Tyskland er på langt nær like ivrig som de to andre. Se linken her. Og hvorfor er det slik. Kanskje en må se hvor de forskjellige har knyttet bånd. Hvis en ser på Englands gassimport, så får de null gass fra Russland, men en stor prosent fra Qatar : http://www.greenpeace.org.uk/newsdesk/energy/data/where-do-we-get-our-gas Mens Tyskland på sin side får null gass fra Qatar, men en stor prosent fra Russland : http://www.energydelta.org/mainmenu/energy-knowledge/interactive-world-gas-map/europe/duitsland "Since the end of the Cold War and German re-unification, Germany and Russia have developed a "Strategic Partnership" in which energy is indisputably one of the most important factors. Germany and Russia depend on each other for energy, namely in Germany's need for energy from Russia and Russia's need for heavy German investment to develop her energy infrastructure." http://en.wikipedia.org/wiki/Germany%E2%80%93Russia_relations 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 "Since the end of the Cold War and German re-unification, Germany and Russia have developed a "Strategic Partnership" in which energy is indisputably one of the most important factors. Germany and Russia depend on each other for energy, namely in Germany's need for energy from Russia and Russia's need for heavy German investment to develop her energy infrastructure." Takk for enda et godt og opplysende innlegg! Det er vel egentlig mest Storbritannia jeg har reagert på, nå som du nevner det. Det er vel også slik at det står et "samlet" EU bak dette, men det er tydelig at enkelte nasjoner er mer ivrige enn andre. Det jeg ikke forstår helt er hvorfor norsk (masse)media er så ensidig i sin dekning. Et godt eksempel er linken som ble postet tidligere, hvor stakkars Shirine som hadde fulgt sin Algeriske kjæreste på Jihad blir fremstilt som et offer. Av og til kommer det et glimt av innsikt, men stort sett følger de samme malen. Det er ingen politiske analyser, men de prøver så godt de kan å spille på folks følelser, ikke ulikt positivismen som ble utvist før vi bombet Libya tilbake til steinalderen. Har du gjort deg opp noen tanker om dette? Jeg vil nødig virke som en konspirasjonsteoretiker, men jeg forstår ikke at det ikke skal være én journalist der ute som forstår/graver og ser at dette ikke lenger er "helter" som står opp mot "regimet". Hvis man derimot oppsøker informasjon på egen hånd er det ingen problem å finne dokumentasjon på at dette er nok en "revolusjon" kuppet av blodtørstige terrorister. Av og til kan man finne noen drypp av saklig informasjon i media, men det er stort sett bare oversatte NTB/Reuters småklipp. Hvor blir det av refleksjonene etter "Arab Spring"? Takker også for linker om Libya post-Gaddafi. Det er ikke mye man får høre derfra om man ikke aktivt søker etter det. I medier som ikke er statseide kan man derimot finne en del forsøk på reelle analyser av situasjonen. Ikke alt er nødvendigvis 100% riktig, men det er i alle fall forsøk på gravende journalistikk, og ikke billige spill på folks følelser. http://www.minervanett.no/flyforbudssone-i-syria-er-en-darlig-ide/ https://www.document.no/2013/07/opprorsleder-drept-av-jihadist-rivaler-i-syria/ http://www.document.no/2013/07/syria-opprorere-hopper-av/ Lenke til kommentar
delfin Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Nå ramlet jeg akkurat over en interessant artikkel på minervanett. En tidligere "venstreradikal" http://www.minervanett.no/en-tur-til-psykologen-kanskje/ http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11156608 Dette var feil. Støtten fra norsk venstreside til radikale grupper i konfliktområder er dypt problematisk. Slik internasjonal støtte er å helle bensin på bålet. For ekstremister er det viktig å møte meningsfeller som kan bekrefte at deres oppfatning av verden er korrekt. Når norske venstreradikale grupper støtter ytterliggående grupper i andre land, bidrar man til at konflikter forlenges. Kanskje skjedde det noe på et morgenmøte i en avisredaksjon i Oslo. Vi diskuterte en bølge av gruppevoldtekter i hovedstaden. En journalist hadde gravet frem tall som viste at det store flertallet av gjerningsmennene var asylsøkere fra Somalia. «Det går det ikke an å skrive om», var reaksjonen fra nyhetssjefen. Underforstått at omtale av dette ville skape fordommer.Jeg husker jeg reagerte i det stille. Hadde lyst til å ta til motmæle. Jeg var fortsatt en uerfaren journalist. Jeg turte ikke. Men jeg var dypt skuffet. Reaksjonen minnet meg om hvordan den radikale venstresiden skriver om virkeligheten når den ikke passer med deres prinsipper. Dette var et illustrasjonsbilde som ble brukt på NRK. Jeg vet ikke hvordan RU/Rødt stiller seg i dette eksempelet, men det skulle ikke forundre meg om de nå er blant de som skriker høyest etter vestlig intervensjon i Syria. Så fort forkastes prinsipper når det ikke passer med "virkeligheten". Jeg skal ikke komme med noen anklager om hva de mener her nå, men som sagt skulle det ikke forundre meg... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11000513/12-03-2013 "De gode bombene". Norges rolle i bombingen av Libya. Jeg har bare sett de første to minuttene hittil, men brennpunkt pleier å være ganske bra... Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Dette var et illustrasjonsbilde som ble brukt på NRK. Jeg vet ikke hvordan RU/Rødt stiller seg i dette eksempelet, men det skulle ikke forundre meg om de nå er blant de som skriker høyest etter vestlig intervensjon i Syria. Så fort forkastes prinsipper når det ikke passer med "virkeligheten". Jeg skal ikke komme med noen anklager om hva de mener her nå, men som sagt skulle det ikke forundre meg... Jeg har vært med i Rødt aksjonsgruppe mot krig i over ett år og det er ingen der som ønsker noen militær innblanding i Syria så vidt jeg har fått med meg... Bare så det er nevnt... 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Jeg har vært med i Rødt aksjonsgruppe mot krig i over ett år og det er ingen der som ønsker noen militær innblanding i Syria så vidt jeg har fått med meg... Bare så det er nevnt... Nei, jeg har googlet meg frem til det samme Jeg trekker tilbake den uttalelsen. Det var ikke så mye konkret å finne, men etter hvert ser jeg at de stort sett er mot bombing. 1 Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Det jeg ikke forstår helt er hvorfor norsk (masse)media er så ensidig i sin dekning. (...) Har du gjort deg opp noen tanker om dette? Samme tanker som deg. At jeg ikke forstår det. Internasjonalt så har jeg sett noen oppslag fra avisa(?) World Tribune nå i det siste som virker som de har kilder inne i det amerikanske maktapparatet, og som driver gravende journalistikk : "Special to WorldTribune.com ( Jeg lenker ikke til originalen, for de har som innpåslitne "pop ups". ) WASHINGTON — The United States has withheld at least $50 million worth of aid to Sunni rebels in Syria. The reason: neither Congress nor the administration of President Barack Obama can find rebel militias not linked to Al Qaida. Members of the House Intelligence Committee and the Senate Select Committee expressed frustration over the lack of Syrian rebel militias that operated without Al Qaida support. “It’s not clear to me that the administration has a workable policy,” Sen. Susan Collins, a member of the Senate Select Intelligence Committee, said. The sources said the CIA has provided a marginal amount of aid and training to Sunni rebels since November 2012. But over the last six months many of the Syrian rebels have stopped fighting and were replaced by foreign militias linked to Al Qaida. [...]" http://grumpyelder.c...l-qaida-rebels/ Edit : Tar med link til originalen. Popupsene slår inn først hvis en forsøker å klippe/lime noe av teksten. Litt ned i teksten: ( Et annet problem er at ) "several of the non-Al Qaida militias identified by the CIA were ficticious." Nei, skulle du sett. De skal skaffe våpen til militser som ikke finnes. Hvem er det da de skal gi våpnene tro? FSA er bare en front, våpnene går rett til jihadistene. Endret 31. juli 2013 av Kubin Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Dette er virkelig en oppskrift på at blodbadet i Syria blir spredd til hele regionen, og tjuedoblet. Av hvilken årsak? Som man så i Libya går det fort og greit bare opprørerne får støtte fra USA og allierte styrker. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Det har ikke falt deg inn at det finnes flere sider enn hennes i denne saken? Hva så? At Assad er en diktator samt at regimet slakter befolkningen er et faktum! Derfor må regimet fjernes. Hjelpe meg om alle hadde vært like blodtørstige som du... Jeg er ikke blodtørstig. Jeg er for å fjerne diktatur og undertrykkelse! Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Jeg er ikke blodtørstig. Jeg er for å fjerne diktatur og undertrykkelse! Problemet er at du ikke ser ut til å felle en tåre over de menneskelivene som går tapt i den prosessen. Og hva som er best for folk er heller ikke opp til deg å bestemme. Det er ikke nødvendigvis en selvfølge at det blir bedre om alle lever som deg heller ser du... Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Sivile blir rammet krig. Trist, men sant. Hadde befolkningen i de aktuelle landene vært fornøyd med situasjonen hadde det aldri blitt noe opprør. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Syrias revolusjonære mister sin hovedstad Syriske opprørere er i ferd med å miste «revolusjonens hovedstad» Homs. Men regimets strategiske gjennombrudd er langt fra nok til å erklære seier over opprørerne. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10105567 Dette var dårlig nytt. Imidlertid er det en glede at regimet stadig ikke har noen seier. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Sivile blir rammet krig. Trist, men sant. Hadde befolkningen i de aktuelle landene vært fornøyd med situasjonen hadde det aldri blitt noe opprør. Det er forskjell på opprør også... Jeg synes det til eksempel virker veldig diktatorisk å dømme varslere til livsvarig fengsel... Eller overvåke alle i hele verden og putte dem i fengsel uten dom for den saks skyld... Problemene er at disse landene rent kulturelt og folkelig sett ikke er klare for noe annet... Vårt egosentriske "demokrati" hvor alle kun ønsker å tilrettelegge de beste godene for seg og sine er muligens ikke optimalt for alle folk (kanskje ikke oss heller). Du løser ikke disse problemene med sverd i hånden fordi de samme holdningene fortsatt eksisterer. Det tar kanskje hundrevis av år med kulturell utvikling å danne det samme grunnlaget vi har her i europa og dette tror du skal kunne innføres på en generasjon ved hjelp av bomber... Lykke til... Dette vil bare slå tilbake på oss selv.. Og europa vil blø for naiviteten og innblandingen... Endret 31. juli 2013 av αкαѕнα 1 Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Av hvilken årsak? Som man så i Libya går det fort og greit bare opprørerne får støtte fra USA og allierte styrker. Har det enda ikke gått opp for deg at det ikke kommer til å bli noen vestlig bombing i Syria? Amerikanerne kan ikke engang finne noen opprørere som de tør å gi våpen til. Det er alt sammen Al Qaida og rabiate jihadister. Litt av dagens gjerninger til terroristene som du vil gi våpen til : "A mortar attack by foreign-backed militants has killed at least six civilians and wounded 19 others in the Syrian capital, Damascus." http://en.alalam.ir/news/1500555#sthash.Ax4A2f2B.dpuf 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Har det enda ikke gått opp for deg at det ikke kommer til å bli noen vestlig bombing i Syria? Amerikanerne kan ikke engang finne noen opprørere som de tør å gi våpen til. Det er alt sammen Al Qaida og rabiate jihadister. Litt av dagens gjerninger til terroristene som du vil gi våpen til : "A mortar attack by foreign-backed militants has killed at least six civilians and wounded 19 others in the Syrian capital, Damascus." http://en.alalam.ir/...h.Ax4A2f2B.dpuf Jeg tror Mathias allerede har bestemt seg, og de linkene vi har kommet med hittil preller rett av. Jeg skulle gjerne sett en litt dypere analyse fra Mathias og, da det hele blir ganske overflatisk og "sånn er det bare". Det er stor forskjell på kvaliteten på innleggene nå, og det hadde vært ønskelig med en debatt som også adresserer forskjellige storpolitiske interesser. Det er ikke tvil om at Syria etter hvert har blitt et "symbol", både for vesten og den østlige alliansen. Faller Syria vil jihadistene ha enda et paradis å kose seg i. Det ironiske er at det vil bli sett på som en seier over Iran som støtter Syria. Samtidig vil det omvendte tilfellet, altså om Assad klarer å slå terroristene tilbake bli sett på som et vestlig tap. Vi har engasjert oss i denne konflikten og støttet våre strategisk allierte (!) araberland som Saudi-Arabia og Qatar. Araberne blir nok neppe særlig glade over å bli stoppet i imperialismen sin, men så lenge USA i det minste utad snakker om støtte til "opprørerne" vil nok dette falle i god jord og bekrefte alliansen. Dog er jeg mer usikker på om ikke de har kommet frem til at denne krigen ikke nødvendigvis bare er et onde. Det er kanskje spekulativt av meg, men jo lengre denne krigen varer, jo større blir hatet mellom Sjia og Sunnier. Med en åpen "borgerkrig" i Syria vil man etter hvert se flere utenlandske (ofte europeiske) Mujahideen som drar på terrortokt til Syria, og blir et problem mindre for oss i vesten. De ekstreme islamistene er først og fremst ute etter å hate noen, omtrent som nynazister. For oss ville det være en fordel om fokus ble flyttet fra terror mot vesten til terror mot Syria/Iran. Dog på kostnad av sivilbefolkningen der.. Samtidig tror jeg de begynner å skjønne konsekvensene av å "vinne" denne krigen; nok en islamistisk røverstat. Syria har ingen grenser mot Iran, men de vil kunne trappe opp aktivitetene i Irak. En gang får vel majoritetsbefolkningen der nok av daglige attentat, og man skal ikke se bort fra at Iran vil bistå regjeringen med militærmakt på sikt. Når det er sagt; så tror jeg Obama er en av de bedre presidentene vi har hatt til å håndtere dette. Han skjønner at den klassiske "USA redder verden"-tiden er over. Iran fokuserer nå på Syria. Sånn sett er Syriakrigen en slags gavepakke til vesten, som begynner å få nok av de mest ekstreme islamistene vi har importert/oppfødd. Medaljens bakside er om de skulle komme hjem igjen med terrortrening. CIAs rolle i det hele er jeg mer usikker på. De ønsker tydeligvis å bistå med våpen til terrorister, ikke ulikt hvordan de bygde opp Taliban i sin tid. Det eneste som er sikkert, er at dette kan bikke alle veier, og i verste fall kan vi ha en verdenskrig på trappene, selv om jeg tror begge sider av alliansene vil velge å skyve kampen foran seg i Syria, en slags proxykrig. At Assads "regime" var så mye verre enn "regimene" i Sauda-Arabia, Qatar og Emiratene har jeg dog ikke sett noen dokumentasjon på. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Sivile blir rammet krig. Trist, men sant. Hadde befolkningen i de aktuelle landene vært fornøyd med situasjonen hadde det aldri blitt noe opprør. De har jo vært forholdsvis fornøyde med situasjonen, og så vidt jeg vet var majoriteten ganske fornøyde med situasjonen før opprøret. En av grunnene til at befolkningen blir misfornøyde kan jo være at noen forteller dem at de tross alt er 60% av folket (sunniene) og at de burde være de som styrte skuta. http://www.presstv.i...-before-unrest/ Troverdig kilde? “I’m going to tell you something. I was in England two years before the violence in Syria on other business. I met with top British officials, who confessed to me that they were preparing something in Syria,” said Dumas.He continued by saying, “This was in Britain not in America. Britain was organizing an invasion of rebels into Syria. They even asked me, although I was no longer minister for foreign affairs, if I would like to participate.” Fant en annen kilde: http://www.globalresearch.ca/former-french-foreign-minister-roland-dumas-west-was-preparing-attack-on-syria-before-crisis-started/5341296 Endret 31. juli 2013 av pifler Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) At Assads "regime" var så mye verre enn "regimene" i Sauda-Arabia, Qatar og Emiratene har jeg dog ikke sett noen dokumentasjon på. Forskjellen kan vel egentlig i større eller mindre grad forklares med hvor organisasjoner som NED har hatt fokus og hvilke områder de ønsker å ha større kontroll over eller destabilisere. [...] The National Endowment for Democracy (NED) is a private, nonprofit foundation dedicated to the growth and strengthening of democratic institutions around the world. Each year, with funding from the US Congress, NED supports more than 1,000 projects of non-governmental groups abroad who are working for democratic goals in more than 90 countries. [...] Dette er nymotens splitt og hersk teknikk som styres direkte av CIA og sjefsgribbene selv.... Folk må våkne opp snart... ! I dag Edward Snowden, i morgen oppdager du sannheten og da er det kanskje deg som er en "kriminell".. Slik de har underlagt nasjoner før med din støtte... Mer her: http://instagram.com/syrianpresidency Endret 31. juli 2013 av αкαѕнα 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Forskjellen kan vel egentlig i større eller mindre grad forklares med hvor organisasjoner som NED har hatt fokus og hvilke områder de ønsker å ha større kontroll over eller destabilisere. [...] The National Endowment for Democracy (NED) is a private, nonprofit foundation dedicated to the growth and strengthening of democratic institutions around the world. Each year, with funding from the US Congress, NED supports more than 1,000 projects of non-governmental groups abroad who are working for democratic goals in more than 90 countries. [...] Dette er nymotens splitt og hersk teknikk som styres direkte av CIA og sjefsgribbene selv.... Folk må våkne opp snart... ! I dag Edward Snowden, i morgen oppdager du sannheten og da er det kanskje deg som er en "kriminell".. Slik de har underlagt nasjoner før med din støtte... Mer her: http://instagram.com/syrianpresidency Vet ikke om du så den dokumentaren om norges innsats i bombingen av Libya, men den var vel verdt å se. Jeg har virkelig ikke lyst til å bli skribent for nyhetsspeilet, men av og til (som nå) har jeg problemer med å se handlingene til "den vestlige alliansen" i f.eks Syria som bare gode. Det samme gjelder forsåvidt Libya, som for meg fremstår som den største skampletten i vestlig historie i nyere tid. Jeg får meg heller ikke til å tro at all etteretning (CIA, MI6 etc) ikke forstår konsekvensene av disse "intervensjonene". Er det snakk om bare å destabillisere mest mulig for å oppnå sekteriske kriger? Det er jo ikke til å stikke under en stol at vesten (Statoil og Yara) f.eks har store investeringer i disse landene (nord-afrika). Nei,det er ikke alltid lett å forstå seg på stormaktspolitikk, men jeg har en magefølelse på at Obama eier litt samvittighet og prøver i det lengste å stå mot opposisjonen. Hadde vi hatt Bush ved makten hadde vel ragnarok allerede vært på trappene. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 Endelig noe godt nytt: FN-observatører får tilgang i Syria Syria har gitt FN-observatører grønt lys til å besøke tre steder for å etterforske mistanken om at det har blitt brukt kjemiske våpen i borgerkrigen. – Observatører vil reise til Syria så snart som mulig for å etterforske tre av de rapporterte tilfellene, blant annet Khan al-Assal utenfor Aleppo, sier generalsekretær i FN Ban Ki-moon. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11159876 Ikke at jeg tror dere vil føre til noe, men det er j en god nyhet at observatørene i det hele tatt slipper inn. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Tilstanden nord i Syria, i opprørernes territorier : "Rebel-held regions of Aleppo are increasingly dominated by extremist elements. (...) In recent weeks, sharia committees in the area have also banned make-up and tight clothes for women and threatened a year in jail for anyone who fails to fast during Ramadan." http://www.washingto...ial-oppression/ "In northern Syria, the country has fallen into economic ruin and hardcore jihadist groups, many with foreign ties, have proliferated. These two factors have created an environment ripe for kidnapping. (...) Already, Syrians throughout the north are suffering a rash of kidnappings. During my last visit there in late April and early May, I met one man who knew of eight people on his block who’d been kidnapped in recent months and he’d personally witnessed four of the abductions. (...) Even those who travel to northern Syria without experiencing any close calls, often leave saying they’re unwilling to return because they feel unsafe due to the massive number of foreign fighters and jihadists." http://www.csmonitor...ging-from-Syria Tilstanden i Damascus : Flere bilder. Huff og huff. Utilslørte kvinner og kristne og all slags jævelskap. Endret 1. august 2013 av Kubin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå