Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime

Anbefalte innlegg

Som sagt, ødelegge regimet og avvente situasjonen.

Det virker som en veldig lite gjennomtenkt plan. Vi aner ikke hva vi vil ende opp med, men om vi skal ta utgangspunkt i mye vi har sett fra islamistene kan det fort bli voldsomt mye værre enn det sittende regimet. Om vi først skal inn med militærmakt må det nesten ligge en bedre plan enn "vi får se hva som skjer".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det en dårlig plan? Vi fjerner et terrorregime og gir den syriske befolkningen muligheten til en ny framtid. For min del må gjerne FNs fredsbevarende styrker rykke inn, men jeg mener ikke at enkeltland som USA eller organisasjoner som NATO denne gangen skal ta hovedansvar. Og selvsagt må det god bevoktning til på grensen mellom Syria og Israel for å hindre at det blusser opp kamper der.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en dårlig plan? Vi fjerner et terrorregime og gir den syriske befolkningen muligheten til en ny framtid. For min del må gjerne FNs fredsbevarende styrker rykke inn, men jeg mener ikke at enkeltland som USA eller organisasjoner som NATO denne gangen skal ta hovedansvar. Og selvsagt må det god bevoktning til på grensen mellom Syria og Israel for å hindre at det blusser opp kamper der.

Hvorfor det er en dårlig plan å bombe regimet for så å "se hva som skjer"?

Lenke til kommentar

Ok, jeg hadde tenkt å lage en ny tråd, men jeg får starte med et innlegg her :)

Denne krigen er ikke en krig mellom godt og vondt, men mellom sunni-muslimer (arabere) og sjia/alawitter/andre.

Hadde ikke Assad hatt massiv støtte i befolkningen hadde han vært styrtet for lenge siden. Et opprør varer ikke i to år med denne aktiviteten...

Noen fakta:

FSAs leder er henrettet av Al-Qaida

Al-Qaida støttes med våpen av Saudi-Arabia og Qatar

"Rebellene" støttes med våpen og penger av USA

Rundt 75-90 % av muslimer tilhører Sunni-retningen

Ekstremister drar på "jihad" for å "redde" Syria (styrte Assad) (anbefaler å sjekke ut denne fyren om dere lurer på hva han står for

Hezbollah (shia-muslimer) kjemper for Assad, men ble for noen dager siden puttet på EU's liste over terror-organisasjoner

Dutch Foreign Minister Frans Timmermans said in a statement that the EU had taken an important step by "dealing with the military wing of Hezbollah, freezing its assets, hindering its fundraising and thereby limiting its capacity to act".
(...)

Hezbollah er militært allierte med "Regimet", som igjen er alliert med Iran, som støttes av Russland og Kina.

Russland ønsker å bombe Qatar og Saudi-Arabia fordi de støtter Al-Qaida økonomisk

USA og EU er helt avhengige av olje og gass fra de arabiske landene for å unngå fullstendig økonomisk kollaps, derfor har vi en merkelig allianse med araberne. Til tross for skiferolje-boomen i USA er de fortsatt ikke selvforsynte med energi, og vi blir uvenner med araberne (som igjen støtter Al-Qaida) er det fare for at oljeledningene stoppes. Spesielt Europa er mye mer sårbare enn før.

SÅ...

Hva kan man trekke ut av dette?

Vi (vesten) ønsker å være kompiser med araberne. Dette sikrer oss olje/gass i massevis, selv om det er "blood money" (80% av innbyggerne i de arabiske landene er i praksis slaver). Vi har også en interesse av å snu våre ekstreme islamister til å fokusere på andre fiender enn oss. Nå får Mohyeldeen Mohammad og de andre gærningene litt utløp for aggresjonen sin ved å henrette syrere.

Ved å hjelpe "opprørerne" og være mot Assad, "regimet" sikrer vi oss goodwill hos araberne som sitter på "pengesekken". Qatar alene har 50% av verdens naturgassressurser. Samtidig får vi bort fokuset fra å terrorisere vesten til å dra på jihad for å drepe syrere. Positivt for oss.

Iran er også en nedvurdert våpenmakt, og i en eventuelt åpen konflikt ville de fått støtte av Russland og Kina. Iran har vært en verkebyll for USA og Israel i lang tid. Faller "regimet" i Syria, vil araberne/Al-Qaida ta over makten slik de har gjort i Lybia, Egypt (inntil nylig), Algerie og alle de andre landene som ble ofre for den islamistiske vinteren. De som ikke er sunnier i Syria må flykte for å ikke bli henrettet av "opprørerne". De fleste undervurderer den økende konflikten mellom sunni og shia.

http://shiakafirhai.blogspot.no/2010/04/muslims-scholars-declared-shia-as-kafir.html

Araberne (de "lærde") har hatt flere fatwaer de siste årene med "takfir", altså å kalle andre for "kafir" (vantro, men med en veldig lite hyggelig undertone).

Her er et eksempel med en "fatwa" som gir mujahideen (opprørerne, al-qaida) tillatelse til å voldta syriske kvinner fordi de har kjempet så lenge uten tilgang til kvinner.

http://world.time.com/2013/05/14/we-will-slaughter-all-of-them-an-interview-with-the-man-behind-the-syrian-atrocity-video/

Her er en "opprører" som er intervjuet etter å ha skjært ut hjertet på en regimesoldat. Legg merke til Al-Qaida logo på hodeplagg...

Hvis dere googler litt rundt er det ikke vanskelig å finne videoer av skrekkelige henrettelser utført av "opprørerne", de er ikke "good guys". Jeg sier ikke at Assads menn er noe særlig bedre, men dette er en grusom krig, og ikke et opprør. Det er mye propaganda ute og går fra begge sider, så det er viktig å være kildekritisk, men dere vil raskt se at det bildet vi får i vestlig media av "slemme" Assad mot de snille opprørerne ikke stemmer.

Til slutt:

Ikke glem hvem som sto bak Taliban i sin tid. USA (CIA) har tidligere brukt "proxyer" for å unngå åpne konfrontasjoner. Etter fadesen i Irak og den finansielle situasjonen både i europa og USA er det ikke så rart at de velger å ikke invadere. Det er også viktig å huske at jo lenger denne krigen varer, jo større blir konflikten mellom sunni og shia. I tillegg er det gode penger å tjene på å selge våpen til Qatar og Saudi-Arabia, som sendes videre til Al-Qaida for å balansere ut Assads overlegne våpenmakt.

Vesten og USA har generelt veldig mye å tjene på å opprettholde konflikten og å støtte araberne.

En siste kommentar: Libya var det BESTE landet i hele Afrika i 2010 i følge FN. De som tror at de norske bombene som falt i Libya var en form for nødhjelp er lovlig naive. Gaddafi var nok ingen engel, men han klarte likevel å skape et godt samfunn for de fleste, og bedre enn resten av kontinentet. Det han gjorde "feil" var å prøve å skape et samlet "Afrika" sammen med hans gode venn Nelson Mandela, som ikke falt i god jord hos Det Muslimske Brorskap. De fikk det som de ville.

Dette er MYE større enn et opprør...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi trenger da ikke å rykke så voldsomt inn slik vi gjorde i Afghanistan og Irak. Det vil antagelig holde å bistå opprørerne fra luften. Se hvor raskt, enkelt og effektivt alt gikk i Libya.

Og hurra som det gikk! Gaddafi fikk en kniv i anus. Hvordan gikk det egentlig med Libya etter at vi bombet lederen for det beste landet i Afrika?

Edit:

En stor årsak til at det var et såpass bra land var nok at de sitter på verdens 10. største oljeforekomst, og eksporterte mye olje. Ikke rart vi var ivrige etter å få et litt mer stabilt diktatur :)

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hurra som det gikk! Gaddafi fikk en kniv i anus. Hvordan gikk det egentlig med Libya etter at vi bombet lederen for det beste landet i Afrika?

Muammar al-Gaddafi var ingen god leder! Han var en diktator, torturist, despot og terrorist. Han kom til makten ved hjelp av et kupp og brukte militæret og politiet til å terrorisere enhver av befolkningen som ikke støttet ham nettopp for å holde på makten. Han fikk bare som fortjent!

Vi burde gjøre det samme med haugevis av andre tilfeller. La oss starte med å fjerne Robert Gabriel Mugabe og ZANU-PF i Zimbabwe.

En stor årsak til at det var et såpass bra land var nok at de sitter på verdens 10. største oljeforekomst, og eksporterte mye olje. Ikke rart vi var ivrige etter å få et litt mer stabilt diktatur :)

Mon tro hva det er med olje som tiltrekker konspirasjonsteorier...

Lenke til kommentar

Syrias opprørere ber USA om våpen

Syriske opprørsledere presset torsdag USA til å forsyne dem med våpen så snart som mulig.

I et møte med utenriksminister John Kerry i FN-bygget i New York sa Den syriske nasjonalkoalisjonens leder Ahmad Jarba at situasjonen er desperat og at de trenger våpen.

Jarba og andre ledere er i New York for å møte representanter for landene som sitter i FNs sikkerhetsråd, blant dem Russland, på fredag.

I møtet der Jarba snakket om våpen, snakket Kerry om arbeidet for å arrangere den internasjonale fredskonferansen om Syria som USA planlegger sammen med Russland.

Nasjonalkoalisjonen sa etter møtet at det ikke er aktuelt for dem å delta i noen fredskonferanse så lenge regjeringen fortsetter å drepe sivile.

President Barack Obama har åpnet for å sende våpen til opprørerne, men ingen våpen skal ennå være sendt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Syrias-opprorere-ber-USA-om-vapen-7264147.html

Håper virkelig USA vil sende våpnene raskt!

Lenke til kommentar

Viser den noe spesielt?

Det som er spesielt er at al-qaida-folk får slippe til, og får lage rene reklamesnutter i nyhetssendingene i vestlige TV-kanaler. ( Innslaget er laget av en amerikansk konvertitt som bor sammen med jihadistene. )

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva var det du ville ha fram med den?

Jeg anbefaler deg å lese det LANGE innlegget mitt over, og reflektere litt. Sjekk ut alle linkene (passet på å velge troverdige nyhetskilder) så skjønner du kanskje at dette er større enn du forstår.

Lenke til kommentar

Det som er spesielt er at al-qaida-folk får slippe til, og får lage rene reklamesnutter i nyhetssendingene i vestlige TV-kanaler. ( Innslaget er laget av en amerikansk konvertitt som bor sammen med jihadistene. )

Takk for enda en bekreftelse på at vesten nå støtter Al-Qaida :) Ikke at JEG personlig trenger den, men jeg tror veldig få forstår hvor "stor" denne krigen egentlig er.

Det med at EU velger å vente til NÅ med å putte Hezbollah på terrorlisten sier vel litt om hvem vi prøver å blidgjøre...

Lenke til kommentar

Muammar al-Gaddafi var ingen god leder! Han var en diktator, torturist, despot og terrorist. Han kom til makten ved hjelp av et kupp og brukte militæret og politiet til å terrorisere enhver av befolkningen som ikke støttet ham nettopp for å holde på makten. Han fikk bare som fortjent!

Vi burde gjøre det samme med haugevis av andre tilfeller. La oss starte med å fjerne Robert Gabriel Mugabe og ZANU-PF i Zimbabwe.

Mon tro hva det er med olje som tiltrekker konspirasjonsteorier...

Jeg har aldri sagt at Gaddafi var en god leder, men han ledet faktisk det BESTE landet i afrika. Jeg har selv vært i Zimbabwe og har også familie der, så å få gærningen Mugabe fjernet hadde vært topp. Spørsmålet mitt var:

Hvordan går det i Libya nå, som "despoten" er henrettet på bestialsk vis av Al-Qaida-tilhengere? Hvem styrer, og hvor godt har folket det? Som vist under hadde de det (ifølge FN) vesentlig bedre enn både verden og de arabiske landene under Gaddafi:

hdi-trends.png

Igjen, det ser ikke ut til at du ser det store bildet. Etter finanskrisen er den vestlige alliansen vesentlig svekket. Jeg sier ikke at vesten har tenkt å stjele olje fra Libya, men du må være blind for å ikke se at vesten er TOTALT avhengige av stabil tilførsel av energi fra oljerike land.

Et annet spørsmål er hva du synes om våre "venner" i f.eks Qatar og Emiratene, der 80% av befolkningen i praksis er slaver. Skal vi gjøre noe der? Hadde det ikke vært på sin plass å befri slaver før man begynner å bombe det eneste "fungerende" landet i Afrika?

Edit:

Og la meg legge til:

Du kaller meg indirekte "konspirasjonsteoretiker" selv om jeg har gitt troverdige kilder på samtlige påstander. Hvilken konspirasjonsteori er det du mener jeg støtter? Er man konspirasjonsteoretiker om man setter spørsmål ved handlinger som utføres av staten/EU/USA/vesten? I så fall er det sikkert mange konspirasjonsteoretikere i Nord-Korea, og det var sikkert mange "konspirasjonsteoretikere" 1939-45 i gamle Tyskland.

Du kan slutte med slike hersketeknikker.

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva var det du ville ha fram med den?

Så Channel Four sender reklamesnutter for Al Qaida, og din reaksjon er "Hva så?" ?

Disse folka som du vil sende våpen til, kjemper jo også side om side med Al Qaida :

"FSA Faruk Brigade sends support to Al-Nusra rats to fight Kurdish YPG forces."

http://www.liveleak.com/view?i=dd9_1374692509

De folkene som USA skal sende våpen er liksom "vetted" ( silt ut ). Det er rent sludder. Dette blir våpen rett i fanget på jihadistene :

"In essence, the process is a handshake and hoping for the best."

http://news.antiwar.com/2013/07/25/us-vetting-in-syria-boils-down-to-a-handshake/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så Channel Four sender reklamesnutter for Al Qaida, og din reaksjon er "Hva så?" ?

Disse folka som du vil sende våpen til, kjemper jo også side om side med Al Qaida :

"FSA Faruk Brigade sends support to Al-Nusra rats to fight Kurdish YPG forces."

La meg bare legge til noe som jeg har skrevet i det "lange" innlegget som sikkert svært få tok seg bryet med å lese:

Opprørsgruppen Den frie syriske hær sier en av dens ledere er blitt drept av opprørere med bånd til Al Qaida.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11128826

Dette var altså FSA's øverste leder, hvis man leser utenlandske medier. Dette er godt dokumentert fra begge sider. Det er helt riktig som du sier; våpen til "opprørerne" er våpen til Al-Qaida.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"15 palestinere drept av syriske regjeringsstyrker"

Der viser diktator Bashar al-Assad og han regime på ny hvilke terrorister og folkemordere de er og hvorfor de må knuses med militær makt! Det er GALSKAP å bare bli sittende rolig og se på dette i all evighet!

Du fungerer som en én-manns heiagjeng for terroristene.

"60,000 Palestinians Being Starved By Obama Backed Terrorists,

Since Wednesday this week the Palestinians have been prevented from leaving their homes to buy food and water by the terrorists, who fire at them if they try to leave. 60,000 Palestinians in the camp are now being starved by Obama backed terrorists."

http://friendsofsyria.wordpress.com/2013/07/26/60000-palestinians-being-starved-by-obama-backed-terrorists/

Dette er standard metode for opprørerne. At de holder de sivile som gisler, og skyter etter dem hvis de prøver komme seg vekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Opprørsgruppen Den frie syriske hær sier en av dens ledere er blitt drept av opprørere med bånd til Al Qaida."

Det er helt riktig som du sier; våpen til "opprørerne" er våpen til Al-Qaida.

Opprørerne er jo veldig fragmentert, og noen fraksjoner har jo kommet i kamper med Nusra-front, mens andre fraksjoner samarbeider godt med Nusra-front. Hvis de amerikanske våpnene går til de fraksjonene som kjemper med Nusra-front, vil vel våpnene også bli brukt mot Nusra-front, noe som bare vil svekke kampen mot Assad. Eller de amerikanske våpnene går til fraksjoner som samarbeider med Nusra-front/Al Qaida, med andre ord rett i fanget på jihadistene. Uansett virker det som politikken til en hodeløs kylling.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Opprørerne er jo veldig fragmentert, og noen fraksjoner har jo kommet i kamper med Nusra-front, mens andre fraksjoner samarbeider godt med Nusra-front. Hvis de amerikanske våpnene går til de fraksjonene som kjemper med Nusra-front, vil vel våpnene også bli brukt mot Nusra-front, noe som bare vil svekke kampen mot Assad. Eller de amerikanske våpnene går til fraksjoner som samarbeider med Nusra-front/Al Qaida, med andre ord rett i fanget på jihadistene. Uansett virker det som politikken til en hodeløs kylling.

Ja, men til syvende og sist er det jihadistene som ender opp med våpnene :) Det er en jevn strøm fra f.eks Tyrkia av "opprørere" som er på Jihad fra vestlige land. Det er selvsagt umulig å spå fremtiden 100% nøyaktig, men slik situasjonen er nå, og med Qatar og Saudi-Arabias engasjement, er jeg rimelig sikker på at Al-Nusra kommer sterkest ut...

Jeg vet ikke om du leste mitt lange innlegg, men jeg har en "liten" anelse om at USA + EU (vesten) er en vesentlig brikke i dette stormaktspillet...

Å støtte Assad mot Al-Qaida ville vært politisk selvmord i forhold til de oljerike araberstatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...