Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rull inn et par hakk der borte da... Dine bibelprofetier er ikke mye verd når alt kommer til alt...

Om du vil tro det eller ikke er din sak, men det vil nå skje likevel. Ikke fordi jeg sier det, men fordi det er proftert i Bibelen at denne verden skal ta slutt.

Men den nye verdensordenen vil først bli innført, og vare en kort tid. Men fred vil det ikke bli uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spør igjen jeg: Du begynner ikke bli litt lei av å rope ulv Balty? Det er jo ikke akkurat første gangen du har ytret noe ala. "Nå tror jeg at det smeller snart".

Verden har vært ekstremt mye nærmere en storkrig tidligere enn den er nå. Vi hadde en kald krig som varte i et halvt århundre hvor det var på kanten til å ende med atomkrig flere ganger. Allikevel står verden fortsatt og er i dag mer fredelig enn noen sinne. Det som tidligere var en isfront mellom to ulike ideologier er pr. i dag blitt handelsforhold. Allikevel er det liksom nå den store krigen skal komme...? Nei, du må nok komme trekkende med noe mer troverdig enn bibelen hvis du skal klare å begrunne dette.

Nei, gi det heller noen tiår til oljereservene virkelig begynner å skrante, da kan vi kanskje begynne å snakke ustabilitet igjen.

Lenke til kommentar

Nei, gi det heller noen tiår til oljereservene virkelig begynner å skrante, da kan vi kanskje begynne å snakke ustabilitet igjen.

Hvorfor det? Hva ville ev. skjedd dersom "oljereservene begynner å skrante"?

Forklar deg selv!

Lenke til kommentar

Kamp om de ressursene som er igjen pga. oljeavhengigheten verden lider av, samt fall i økonomien som gir mindre handel og mer ustabile relasjoner mellom land som pdd. er økonomisk avhengige av hverandre. Selvfølgelig forutsatt at vi ikke klarer å utvikle tilstrekkelige alternative energikilder.

Lenke til kommentar

Assad vil svare på israelske angrep

(VG) Syrias president Bashar al-Assad varslet torsdag at han vil svare på fremtidige militære angrep fra Israel.

- Vi har gjort det klart for land at vi vil svare på ethvert angrep med lignende angrep, sa Assad til den Hizbollah-eide TV-kanalen Al-Manar Television torsdag.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10103996

Nå skal det bli spennende å se om Israel sender av gårde noen raketter for å motivere Syria til å angripe tilbake. Da skulle jo festen være i gang og krigen kan gå over i neste fase.

Lenke til kommentar

Irans regime er fubar, stort sett uten fnugg av logikk, mye i samme gate som Nord-Korea.

Men jeg skjønner ikke hvorfor Assad, som stort sett har vært kalkulerende og smart, fortsetter sine anti-israelske tirader, trussler og snakket om den "arabiske motstandskampen".

Assad holdt majoriteten av befolkningen støttende til regimet ved å vise til Israel som fienden, men det er åpenbart at dette ikke fungerer lenger. Slik situasjonen er i dag utgjør palestinerne og den arabiske verden en langt større trussel mot regimet, og Alawitter, Kirstne, Drusere og Sekulære i Syria enn hva Israel gjør.

Han har en gylden mulighet til å slutte fred med Israel og få støtte derfra, da Israel ironisk nok er det minst truende nabolandet Syria har grenser mot slik situasjonen er nå.

Dette er bare spekulasjon fra min side, men jeg tror det er Iran som tvinger han til å fortsette anti-Israel reotrikken. Han må dessverre velge - Israel, eller Iran og Hezbollah. Og Iran og Hezbollah vil utvilsomt ha mer å bidra med både diplomatisk/samlefaktor og militært.

Lenke til kommentar

Assad sier det Syriske folk, og den arabiske verden generelt har lyst på krig med Israel, og hinter til at arabiske land sammen vil angripe Israel.

http://www.jpost.com...t-Israel-314961

Ja, for det har jo gått strålende tidligere...

Egypt er vel fortsatt såpass ustabilt politisk at jeg tviler på at de er kapable til å utgjøre noen stor trussel pdd.

Fra libanesisk side er det vel en del grupperinger som vil bidra, men myndighetene har jobbet hardt siden slutten av borgerkrigen med å bygge opp igjen landets økonomi, bla. gjennom økonomisk samarbeid med EU, så jeg tviler på at de er lystne på å forkaste alt dette. Forholdet mellom det offisielle Libanon og Syria er heller ikke spesielt vennelig.

Det samme gjelder i stor grad for Jordan som utover 2000-tallet har jobbet hardt for å bedre sitt forhold til vesten, bla. ved at de har opprettet en frihandelsavtale med USA.

Av de andre arabiske landene som ikke grenser til Israel er det vel heller ikke andre som har noen stor evne eller vilje til en ny storkrig med Israel. Irak har jo nok med seg selv etter den siste krigen. Saudi-Arabia har svært tette økonomiske og forsvarspolitiske bånd med USA og vesten. Libya er i rekovalens etter borgerkrigen der. Resten er enten ganske ubetydelige i forsvarspolitisk sammenheng og/eller har sterke økonomiske interesser i å opprettholde et godt forhold til vesten.

Jokern er vel Iran, men jeg tviler på at de er interessert i en storkrig mot en av de mest kapable militærmaktene i verden, særlig når deres eneste allierte i en evt. krig består av skadeskutte Syria.

Lenke til kommentar

Fy flate... holdt på å sett frokosten i halsen det jeg leste de på VG i dag på morgenen...

[...] Nasjonalkoalisjonen er anerkjent som av en rekke land som den legitime representanten for det syriske folk [...]

Kilde: http://touch.vg.no/a...?artid=10110514

Med hvilket rett kan egentlig andre land gjøre dette?

Hvilke motiver har de egentlig... ?

Nok en grunn til at jeg igrunn ikke bryr meg stort om "internasjonale lover", eller "FN bestemmelser".

Alt går på politkk, og den med flest venner(eventuelt mest makt og resurser) trekker det lengste strået.

Angående artikelen:

En syrisk president som virket full av selvtillit, truet i et intervju med TV-kanalen al-Manar torsdag med å åpne en ny front på Golanhøydene mot Israel.

...

Han la til at det virket som araberne har glemt at hovedfienden er Israel.

Det virker som Assad forsøker den samme taktikken som har holdt regimet ved makta...nemlig å fremstille Israel som den store fienden som arabere må samle seg mot. Synes det er synd han fortsetter med dette... tror ikke han tjener noe på det, og det ødelegger i så fall etvhert snev av sympati Israelerne måtte ha for han

Lenke til kommentar

Hahahha.. jeg må bare le altså.... VG publiserte følgende artikkel:

Leger melder om kjemiske angrep i Syria

En gruppe leger som har arbeidet med krigsskadde inne i Syria, sier de har sett flere titalls pasienter som ser ut til å ha vært rammet av kjemiske våpen.

Kilde; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10110585

Først skummer vi oss gjennom det vanlige svadaet, men så kommer vi oss til slutten, selve rosinen i pølsa hvor de skriver følgende:

Chamaa sier de kjemiske angrepene først og fremst ser ut til å være utført fra jagerfly, helikoptre og med mellom- og langdistanseraketter. Han sier også at det er regimet til president Bashar al-Assad som har kjemiske våpen, ikke opprørerne.

Denne påstanden er så tatt ut av løse lufta at det er ufattelig at VG lar seg bruke på denne måten...

Lenke til kommentar

Hahahha.. jeg må bare le altså.... VG publiserte følgende artikkel:

Leger melder om kjemiske angrep i Syria

En gruppe leger som har arbeidet med krigsskadde inne i Syria, sier de har sett flere titalls pasienter som ser ut til å ha vært rammet av kjemiske våpen.

Kilde; http://www.vg.no/nyh...?artid=10110585

Først skummer vi oss gjennom det vanlige svadaet, men så kommer vi oss til slutten, selve rosinen i pølsa hvor de skriver følgende:

Chamaa sier de kjemiske angrepene først og fremst ser ut til å være utført fra jagerfly, helikoptre og med mellom- og langdistanseraketter. Han sier også at det er regimet til president Bashar al-Assad som har kjemiske våpen, ikke opprørerne.

Denne påstanden er så tatt ut av løse lufta at det er ufattelig at VG lar seg bruke på denne måten...

Chamaa sier det, da må det være sant!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på når verden skal fordømme Tyrkia jeg.. de går jo ganske hardt til verks nå for å stoppe demonstrasjonene der...

Trengs ikke, for Tyrkia er på det riktige laget.

(Jeg må ha tatt sarkasme-piller til frokost)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Her er en snodig avsløring fra NATOS egne undersøkelser...

NATO data: Assad winning the war for Syrians’ hearts and minds

LONDON — After two years of civil war, support for the regime of

Syrian President Bashar Assad was said to have sharply increased.

NATO has been studying data that told of a sharp rise in support for

Assad. The data, compiled by Western-sponsored activists and organizations,

showed that a majority of Syrians were alarmed by the Al Qaida takeover of

the Sunni revolt and preferred to return to Assad.

“The people are sick of the war and hate the jihadists more than Assad,”

a Western source familiar with the data said. “Assad is winning the war

mostly because the people are cooperating with him against the rebels.”

The data, relayed to NATO over the last month, asserted that 70 percent

of Syrians support the Assad regime. Another 20 percent were deemed neutral and the remaining 10 percent expressed support for the rebels.

klikk her for hele saken: http://www.worldtribune.com/2013/05/31/nato-data-assad-winning-the-war-for-syrians-hearts-and-minds/

Folket begynner å se hva de får i bytte og satser heller på trygghet fremfor vold og terror...

• Liker 4
Lenke til kommentar

er vel derfor FSA dreper uskyldige, terroriser dem med frykt ved å offentlige henrette mennesker på gaten, er vel ikke noe annen måte de kan få støtte på..

vi ser jo hvem fra Norge som drar ned, Jihadister, ekstrem Islamister, samme går igjen i en del andre land..

Lenke til kommentar

George Deek, Israels vise-ambassadør til Norge(og kristen araber fra Jaffa), snakker om situasjonen i Syria, den arabiske våren, islamisters kapring av den, og kaoset som følger, samt en detaljert beskrivelse av situasjonen i Syria.

Selvfølgelig sett fra Israels øyne, men alikevell, veldig interessant å se deres synspunkt.

Blant annet er han positiv til å demokratiseringen, men sier den er kapret av brutale islamister.

http://www.ustream.tv/recorded/33685577

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...