Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, at Israel smeller av atomvåpen i hytt og gevær er jo uendelig mer sannsynlig. I alle fall hvis du har til vane å pakke aluminiumfolie rundt hodet og slikke sko på daglig basis.

 

ja det ja... tenkte ikke på det engang jeg... hahah... er helt enig med deg om den saken :)

 

det har bare så usannsynlig fjernt at jeg ikke tenkte på det...

Lenke til kommentar

Her er forresten svar på spørsmålet ditt αкαѕнα:

"Selv om USA regnes som en av Israels nærmeste allierte, ble de ikke informert i forkant av Israels bombing, sier en anonym etterretningskilde til nyhetsbyrået Reuters."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/FN-Syriske-opprorere-kan-ha-brukt-nervegass-7194471.html#.UYd5Dkngw6I

 

neivel... jeg stoler ikke på dem uansett, men det har jo ikke såååååå mye å si om de spurte om lov først.. jeg tenker nok Obama og gjengen er rimelig samkjørt her likevel...

Lenke til kommentar

USA og Israel, eller rettere sagt Obama og Netanyahu har et ganske dårlig forhold.

 

Israel sier de har utført disse aksjonene for å hindre at bla. saringass havner i hendene på Hezbollah. Både myndighetene og opprørerne i Syria bruker nå sarin mot hverandre. Sjansene for at disse kannene kan havne i hendene på internasjonale terrorister er økende.

Lenke til kommentar

USA og Israel, eller rettere sagt Obama og Netanyahu har et ganske dårlig forhold.

 

 

Offisiell så er de vel kanskje ikke de beste venner. Men Obama har nå likevel nettopp vært i Israel.

 

Det er jo også en kjent sak at USA lenge har ønsket å opprette en no fly sone over Syria. Og det er nettopp det Israel nå har gjort.

Å tro at Israel har angrepået Syria og Libanon, samt opprettet en no fly sone over syria, uten godkjennelse fra USA, er som å tro på julenissen.

 

 

Saringass var bare en unnskyldning for å angripe, for det viser seg nå at det var bare opprørernei syria som brukte denne gassen.

Lenke til kommentar

Og det er nettopp det Israel nå har gjort.

Å tro at Israel har angrepået Syria og Libanon, samt opprettet en no fly sone over syria, uten godkjennelse fra USA, er som å tro på julenissen.

 

Jeg er enig i det der med USA, men hvor får du informasjonen fra angående angrep/invasjon i Libanon og nå også påstanden om at Israel har opprettet en "no fly zone"...

 

Enten tar du det ut av luften som det passer deg best Baltiz, eller så er det kjekt å i alle fall lenke til en eller annen form for kilde..

 

Jeg er ikke spesielt kresen, men throw me a frickin bone da mann !!

Lenke til kommentar

Nå tror jeg 3 verdenskrg offissielt er i gang.

Du begynner ikke å bli litt lei av å rope ulv nå?

 

Og antakelig også brukt atomvåpen.

Nei, det der er en eksplosjon med konvensjonelt sprengstoff. En atombombe frigjør langt mer energi, noe som bla. kan gjenkjennes ved et langt kraftigere lysglimt enn det som ses på filmen.

 

Israel har også invadert Libanon. Og Iranske elitesoldater er på vei til Syria.

Kilde?

Lenke til kommentar

Takk for velkomsten, αкαѕнα :)

 

Israel bomber ikke Syria uten grønt lys fra USA først, det er ganske åpnebart i mine øyne. Den alliansen er rock solid, ikke bare pga AIPEC og lobbyvirksomhet men også fordi USA trenger en sterk alliert i midtøsten. Det er et gjensidig avhengighetsforhold.

 

Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, så klart vil Israel forhindre spredning av våpen til Hezbollah, det er helt sikkert én viktig faktor, men som jeg sa så er timingen vel neppe tilfeldig mtp at Assads styrker angivelig har avansert. FSA talsmann sier på Israels TV at de var desperate og at bombingen var beileilig: http://www.youtube.com/watch?v=EQw-Xt-cHSQ

Lenke til kommentar

men som jeg sa så er timingen vel neppe tilfeldig mtp at Assads styrker angivelig har avansert. FSA talsmann sier på Israels TV at de var desperate og at bombingen var beileilig:

 

 

Men du.. hvordan stopper egentlig dette ene angrepet Syrias fremgang ?

 

Var de så sårbare at ett angrep skulle kunne sette hele landets forsvar i kne så er det jo tvilsomt at de hadde så mye å stille opp med mot FSA i første omgang...

 

Men at det garantert gav FSA en moralboost er det liten tvil om...

Lenke til kommentar

Det er jeg også litt i tvil om. En teori er muligens at Israel ønsker å provosere Syria nok til at det eksalerer ytterlige, aka større krig. Da vil regimet falle temmlig raskt ettersom Assad-regimet nok ikke klarer å føre en større krig over lengre tid, pluss at eventl. andre vestlige nasjoner vil involvere seg.

 

Da USA for noen dager siden fastslo at Assadregimet har kjemiske våpen, signaliserte Storbritannia f.eks. umiddelbart at de anså dette for å være en eskalering av konflikten og at det dermed var nødvendig å løfte EU sanskjoner på våpen slik at EU/EU-land kan forsørge FSA/rebellene direkte med våpen. Det blir en ny runde på det i the European Council den 31. mai. Tyder iallfall på at dersom konflikten utvides/esklarer så vil vstlige nasjoner til en viss grad gripe inn, ergo FSA styrkes.

Lenke til kommentar

Israel bomber ikke Syria uten grønt lys fra USA først, det er ganske åpnebart i mine øyne.

Den alliansen er rock solid, ikke bare pga AIPEC og lobbyvirksomhet men også fordi USA trenger en sterk alliert i midtøsten. Det er et gjensidig avhengighetsforhold.

 

Israel har flere ganger gått til unilaterale aksjoner uten USAs velsignelse. De har et gjensidig avhengighetsforhold, men tiden er forbi da Israel spurte USA om lov til det meste, og da USA ba FN om lov også.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Israel bomber ikke Syria uten grønt lys fra USA først, det er ganske åpnebart i mine øyne. Den alliansen er rock solid

 

Ja, bunnsolid

USS_Liberty.jpg

Lenke til kommentar

USA-Israel-Syria-koblingen er egentlig ganske uinteressant. USA sin tilnærming til Syriakonflikten er i stor grad igjennom den arabiske liga. Israel er veldig passiv på grunn av dette. Det er altfor politisk risikabelt å bruke Israel som proxy for USA i denne konflikten.

 

Dersom regimet i Syria blir tatt på fersken i å bruke kjemiske våpen i større grad vil nok flyforbudsonen ikke være langt unna. Veldig mulig at det blir Tyrkia som leder denne operasjonen.

Dersom det er opprørerne som får hendene på kjemiske våpen kan det bli stygt, mange av opprørerne kjører åpent under AQ-flagg. Jeg vil faktisk gå så langt at dersom opprørerne får tak i disse, så vil de få verdenssamfunnet på nakken, og det vil slå bein under det de holder på med.

 

 

My two cents...

Lenke til kommentar

Går ikke ann å bare se på overgrepene én side begår. Assad slo ned på fredelige demonstranter med artilleri og har siden dengang slaktet titusenvis.

 

Kan så være, men sånn det ligger an nå kan det aldri bli en forsoning, uavhengig av hvem som vinner. Opprørerne taper på sikt hvis de fortsetter slik. Samme med regimet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...