Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper Syria greier overkomme terroristene, kan se våpen som er A-typisk USA i denne dokumentaren samt Salafi dominert grupperinger innad blant terroristene.

Atypisk...?

 

The Little Lion: Syria’s 11-Year-Old Killing Machine

 

 

http://www.vice.com/...source=vicefbus

 

Israelske våpen deler på AK47'en, verden vil bedras..

Israelske deler? Kolben ser i hvert fall ut til å være produsert av Tapco - et amerikansk firma som produserer tredjeparts deler til div. våpen. Disse kan bestilles over nett og jeg finner det ikke særlig oppsiktsvekkende at noen finner veien til en AK i Midt-Østen.

 

Og hva mener du i så fall dette beviser? At Israel forsyner opprørerne med våpen? Ville det ikke da være mer naturlig for dem å sørge for å lever våpen som ikke kan spores tilbake til Israel...?

Lenke til kommentar

Atypisk...?

 

 

Israelske deler? Kolben ser i hvert fall ut til å være produsert av Tapco - et amerikansk firma som produserer tredjeparts deler til div. våpen. Disse kan bestilles over nett og jeg finner det ikke særlig oppsiktsvekkende at noen finner veien til en AK i Midt-Østen.

 

Og hva mener du i så fall dette beviser? At Israel forsyner opprørerne med våpen? Ville det ikke da være mer naturlig for dem å sørge for å lever våpen som ikke kan spores tilbake til Israel...?

Er bevis at Israel støtter med våpen, samme med USA,UK etc, og selvsagt gjør de alt gjennom div grå soner..

 

http://www.calguns.n...ad.php?t=533873

 

FSA

http://www.liveleak....=25e_1355137692

 

http://security.blog...liate-in-syria/

 

http://www.presstv.ir/detail/2013/01/03/281555/fsa-is-a-group-of-terrorists-ihrc/

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Jeg spør igjen: Hvordan beviser tredjeparts våpendeler fra en amerikansk produsent, som alle kan bestille over nettet, at Israel har levert disse våpnene? Fremgår dette av noen av de linkene du postet?

Er jo offentlig info at land i vesten supplerer FSA med våpen,etterretning samt logistikk innen sykehus etc.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Da burde det vel ikke være noe problem å finne noen offentlige kilder som dokumenterer at vestlige land leverer våpen til FSA? Det ville være langt bedre enn å linke til noen bilder av FSA-soldater med ulike våpen og komme med en løs påstand. For, som jeg har sagt tidligere, det er svært mange andre måter disse våpnene kunne havnet i opprørernes hender.

Lenke til kommentar

Diskusjonen om hvorvidt vestlige land leverer våpen til opprørerne er litt fånyttes, litt "ramlet av lasset".

 

Det vi vet om bidraget fra vestlige land er nok i seg selv. Vi vet at vestlige land har bidratt på en helt avgjørende måte, med kommunikasjonsutstyr, rådgiving, opplæring og etterretning til opprørerne.

Og at de har deltatt i våpendistribusjonen til Saudi Arabia og Qatar.

 

Samtidig vet vi at nå er det Al Qaida type islamister som kjemper i fronten for opprørerne.

 

Siden Vesten på denne måten gir direkte støtte til islamistene, skulle det ikke forundre meg om det er mye sant i slike rykter som dette under her også :

 

"Citing a fugitive Syrian army officer, Palestinian Arabic website al-Manar said that attacks on airports had been planned by France and that the raids on airbases and air defense command posts are being carried out by militants under direct supervision of American military officers.

 

The officer went on to say on condition of anonymity that the American officers are training the militants in Turkey and Jordan to carry out such attacks."

 

http://www.presstv.ir/detail/2013/01/13/283281/us-france-plan-raids-on-syria-airports/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å presisere: Jeg tviler ikke på at vestlige land yter betydelig støtte til FSA, trolig langt mer enn hva som kommer frem i mediene. Vesten har interesser i denne konflikten. Samtidig er det vel liten tvil om at Assad også har mottatt støtte fra andre hold. Som jeg har sagt tidligere - borgerkrigen i Syria er en proxy-krig.

---

Edit: For å legge til min hypotese om hva som har skjedd/skjer i Syria: Som sagt, det vi ser nå tror jeg er en proxy-krig der ulike interesser kjemper om innflytelse i midtøsten. Jeg tror dog ikke konflikten i utgangspunktet er i scenesatt av noen av disse. Min hypotese er at det i utgangspunktet startet som et internt opprør blant grupper som har opplevd seg undertrykt av Assad-regimet og at dette opprøret ble håndtert på en dårlig måte. Når konflikten så har eskalert har vesten sett sitt snitt til å forsøke å velte et regime som er en del av en konkurrerende maktkoalisjon i regionen.

---

Målet med mine innlegg har vel heller vært å stille spørsmålstegn ved kildebruken her. Et bilde på internett beviser heller lite.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å presisere: Jeg tviler ikke på at vestlige land yter betydelig støtte til FSA, trolig langt mer enn hva som kommer frem i mediene. Vesten har interesser i denne konflikten. Samtidig er det vel liten tvil om at Assad også har mottatt støtte fra andre hold. Som jeg har sagt tidligere - borgerkrigen i Syria er en proxy-krig.

 

Målet med mine innlegg har vel heller vært å stille spørsmålstegn ved kildebruken her. Et bilde på internett beviser heller lite.

der er vi alle enig, en post på nett, et bilde etc kan bevise ingen ting eller bevise alt, spørs på hvem som ser..

En konflikt som den i Libya og Syria kommer ikke vi små mennesker vil å vite særlig hva som hender bak kulissene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er iallefall temmelig ironisk.

Assad har brukt mye energi på å støtte palestinerne, støtte hamas, pan-arabisk ideologi etc.

Men Assads undergang ser ut til å være utført av de han har hjulpet:

Tyrkia, Palestinerne, Den arabiske liga.

I tillegg tar Iran og Russland Syrias side, mens Europa tar islamistenes side. Ikke noe nytt med andre ord.

 

 

Når det gjelder Israels rolle i krigen er det langt vanskeligere å si.

Det er ingen tvil om at Israelerne ikke vil felle en eneste tåre om Assads regime går under, ettersom Assad har finansiert diverse både sunni og shia muslimske terrorgrupper som angriper Israel.

 

På den annen side, har FSA og opprørernes valgte leder, har blant annet en fortid med følgende utsagn:

In one of his own articles, he writes that one of Iraqi dictator Saddam Hussein's positive legacies was "terrifying the Jews".

He has also published others' anti-Semitic observations on his site: In one article, written by Abdul Salam Basiouni, Jews are described as "gold worshipers".

http://www.foreignpo..._chief?page=0,0

 

Selvfølgelig får Israelerne med seg dette, og de er neppe keen på enda islamistisk naboland, som ser ut til å være enda mer anti-israelsk enn Assad.

 

I denne artikelen og i flere andre sammenhenger, har Israel gitt tydelig uttrykk for at de ikke støtter opprørerne.

Israel sier at de vil slå til militært dersom Syrias kjemiske våpen faller i hendene på opprørerne eller om de blir overført til Hezbollah. Det betyr jo faktisk at Israel sier "Vi foretrekker at Assad skal bli sittende med de kjemiske våpnene". Hadde det vært noen allianse mellom opprørerne og Israel, hadde neppe Israel truet med å bombe dem dersom de nærmer seg Assads kjemiske våpen.

http://www.reuters.c...E90Q0HN20130127

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Terrorist-grupper fra Gaza-stripen drar nå til Syria for å sloss mot Assad:

http://www.jpost.com....aspx?id=303722

 

En effekt av at Islamistene vant i Egypt og åpnet grensene for Gaza, noe FN og vi i vesten jublet for. Endelig skal terroristene få fritt spillerom mot Israel liksom.

 

Terroristene strømmer ut. Ironisk nok for å utslette regimet som har hjulpet dem de siste 50 årene. Men men, terrorister tenker vel aldri logisk

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det endelige utfallet i Syria er nok helt og holdent styrt av hva som tjener Israel, slik det alltid er. Det er eneste tanken som styrer USA/Europa sin agenda.

 

Det foregår nok allerede hestehandel bak ryggen på de uvitende fotsoldatene på bakken. En av tingene som vesten kommer til å presse gjennom i uoffisielle møter med sivil-ledelsen, er at de 500 000 palestinske flyktningene i Syria blir påtvunget syrisk statsborgerskap, enten de vil eller ei. Dermed fjernes med et pennestrøk en plagsom politisk sak for Israel, som hele tiden blir påminnet om de i sin tid fordrevne palestinere som krever å komme tilbake.

 

Bare vent å se..

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Vesten" som i Europa og USA er allierte med den arabiske liga, med Saudi-arabia og Egypt i høysetet.

Israel har som kjent ikke spesielt godt forhold til noen av dem.

Hvorfor skulle Israel ønske en islamistisk al-quaida stat i Syria?

 

USA og EU driter i Syria, vi er langt vekk, og vi tjener fett på å støtte olje-landene. Det gjør ikke Israel.

 

Israels interesser samenfaller ikke alltid med USA og EUs. Både det sittende regimet og islamistene/opprørerne er negativt for Israel.

Men for å si det sånn: Israel har sagt de vil bombe opprørerne dersom de er iferd med å få tak i Assads våpen. Det skulle si litt om hvilke av de to ondene Israel ville foretrekke.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle Israel ønske en islamistisk al-quaida stat i Syria?

 

Vel, Israel har jo ikke lidd noe nød av at Saddam Hussein ble erstattet av "islamister" har de vel? Så heller ikke når så skjer i Syria. Israel frykter nok enerådige figurerer som Assad, Saddam, Gaddafi og lignende, mye mer.

 

Og etter at "flyktningproblemet" i Syria på finurlig måte blir løst, står nok Jordan (med sine flyktningleire) for tur.

 

Så Israel har ingen grunn til å klage. Det kommer til å ende akkuratt slik de ønsker.

Lenke til kommentar

Både det sittende regimet og islamistene/opprørerne er negativt for Israel.

 

Så det beste for Israel er kanskje først en lang og destruerende borgerkrig, før restene av det som var Syria blir delt opp i flere biter?

 

"In what is certain to be an enormously controversial decision, the Israeli government has issued a permit to the Genie Energy company to begin drilling for oil in the occupied Golan Heights, despite it still is internationally recognized as part of Syria.

 

(...)

 

Genie’s experts say they believe a large amount of oil is available under the heights, and that it is in “relatively tight formations.” "

 

http://news.antiwar.com/2013/02/21/israel-okays-cheney-murdoch-firm-to-drill-in-occupied-golan/

 

En poster på et annet forum kommenterte dette med at Israel klarer ikke engang å vente til liket ( Syria ) er kaldt før de begynner å borre ut kjøttet.

Lenke til kommentar

Vel, Israel har jo ikke lidd noe nød av at Saddam Hussein ble erstattet av "islamister" har de vel? Så heller ikke når så skjer i Syria. Israel frykter nok enerådige figurerer som Assad, Saddam, Gaddafi og lignende, mye mer.

 

Og etter at "flyktningproblemet" i Syria på finurlig måte blir løst, står nok Jordan (med sine flyktningleire) for tur.

 

Så Israel har ingen grunn til å klage. Det kommer til å ende akkuratt slik de ønsker.

Israel hadde ikke noe med Irak-krigen å gjøre, det var USA's greie.

Den hadde ingen ting å si for Israel - det sittende regimet er like fiendtlig instillt som det gamle.

 

Så det beste for Israel er kanskje først en lang og destruerende borgerkrig, før restene av det som var Syria blir delt opp i flere biter?

"In what is certain to be an enormously controversial decision, the Israeli government has issued a permit to the Genie Energy company to begin drilling for oil in the occupied Golan Heights, despite it still is internationally recognized as part of Syria.

(...)

Genie’s experts say they believe a large amount of oil is available under the heights, and that it is in “relatively tight formations.” "

http://news.antiwar....occupied-golan/

En poster på et annet forum kommenterte dette med at Israel klarer ikke engang å vente til liket ( Syria ) er kaldt før de begynner å borre ut kjøttet.

Jeg vet ikke om dere har glemt det, men Israel har helt siden opprøret i Egypt vært skeptiske til den "arabiske våren", siden den lett kan bli kapret av islamister. Da klaget de fleste over at Israel var så negative mot Egypt. Og nå har dere glemt det...så beleilig.

 

Nei, Israel trenger definitivt ikke et Syria i borgerkrig. Masseødeleggelsesvåpen i fri flyt er katastrofalt. Regimet har holdt grensa mot Israel fredlig siden 1973. Nå har Israel mobilisert hæren mot grensa og står i helspenn pga masseødeleggelsesvåpen og islamister som herjer fritt rundt, finansiert av Saudi-arabia og Tyrkia.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dere har glemt det, men Israel har helt siden opprøret i Egypt vært skeptiske til den "arabiske våren", siden den lett kan bli kapret av islamister. Da klaget de fleste over at Israel var så negative mot Egypt. Og nå har dere glemt det...så beleilig.

 

Høres ut som du snakker med noen andre enn meg. Høres mer ut som du laller med noen usynlige fiender. "Dere har glemt det...så beleilig."

 

Kanskje det treffer dine usynlige fiender, men det treffer ikke det som jeg skrev.

 

Jeg skrev : "Det beste for Israel er kanskje først en lang og destruerende borgerkrig, før restene av det som var Syria blir delt opp i flere biter?"

 

Men du innbiller deg visst at det Israel håper på er at opprørerne blir knust, og at det hele faller tilbake i gamle folder, med Assad ved roret?

 

Sett deg litt inn i tingene før du kommer med vittigheter til meg.

 

"Israel has offered humanitarian assistance to Syrian rebels fighting the regime of President Bashar Assad, Foreign Minister Avigdor Liberman said Monday, but the rebels have rejected the offer.

In an interview published Monday in Hurriyet, Liberman said Israel had been told that “it is much better to keep [our] distance.” "

 

http://www.timesofis...-liberman-says/

 

 

.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Høres ut som du snakker med noen andre enn meg. Høres mer ut som du laller med noen usynlige fiender. "Dere har glemt det...så beleilig."

 

Kanskje det treffer dine usynlige fiender, men det treffer ikke det som jeg skrev.

 

Jeg skrev : "Det beste for Israel er kanskje først en lang og destruerende borgerkrig, før restene av det som var Syria blir delt opp i flere biter?"

 

Men du innbiller deg visst at det Israel håper på er at opprørerne blir knust, og at det hele faller tilbake i gamle folder, med Assad ved roret?

 

Sett deg litt inn i tingene før du kommer med vittigheter til meg.

 

"Israel has offered humanitarian assistance to Syrian rebels fighting the regime of President Bashar Assad, Foreign Minister Avigdor Liberman said Monday, but the rebels have rejected the offer.

In an interview published Monday in Hurriyet, Liberman said Israel had been told that “it is much better to keep [our] distance.” "

 

http://www.timesofis...-liberman-says/

 

Israel har også tilbudt å ta imot flyktninger fra Alawittene(sekten tilhørende det sittende regimet) dersom Assad taper krigen.

De har også sagt at en av de eneste tilfellene hvor Israel vil gå til militært angrep er om opprørerne får tak i Assads våpen - de foretrekker at Assad blir sittende med våpnene, med andre ord.

 

Det jeg sier, er nettopp det Lieberman sier: Det beste er rett og slett å holde seg unna borgerkrigen intill videre, da det ikke kommer noe godt ut av at Israel blander seg inn, for noen av partene.

Poenget mitt var at Israel neppe er noen stor bidragsyter til opprørerne, selv om vesten støtter dem.

"Vesten = Israel" teorien holder ikke i dette tilfellet.

Det er i hovedsak Tyrkia, Egypt og Saudi-arabia, sammen med USA og EU som støtter opprørerne.

Med det mener jeg selvfølgelig ikke at Israel støtter Assad heller.

Lenke til kommentar

Det jeg sier, er nettopp det Lieberman sier: Det beste er rett og slett å holde seg unna borgerkrigen intill videre, da det ikke kommer noe godt ut av at Israel blander seg inn, for noen av partene.

 

Du blander sammen hva Lieberman sa, og hva opprørerne sa. Det Lieberman sa ( til opprørerne ) var : Vi kan støtte dere med medisinsk hjelp.

 

Det var opprørerne som svarte : Nei takk, det er best at vi holder avstand.

 

Det er da ganske tydelig hvem Israel holder med. Det er poenget mitt. Og jeg oppfattet deg slik at du prøvde få det til at Israel ikke holder med noen av partene.

 

Så hva tror du Israel mener er det beste utfallet? At opprørerne seirer, eller at Assad seirer? Selvfølgelig det første. Men kanskje mener de at en løsning med oppdeling av landet, og dermed en reéll svekkelse av begge fiendene er det aller beste.

 

Og hvis de mener det, så gir det ikke mening å støtte opprørerne så mye at de vinner. Bare la borgerkrigen putre på ca uavgjordt.

 

Hvis du mener dette er "Vesten = Israel teori" så snakker du med dine usynlige fiender igjen.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...