Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det hele tiden være enten eller. Blir litt for dumt med alle som omtaler samtlige opprørere som terrorister osv. Særlig tatt i betraktning at det ofte er de samme menneskene som reagerer når eks. Taliban blir omtalt som terrorister.

Hvis du leste hva jeg skrev så var opprørere i starten en del Syrere, men diverse andre grupperingen kom inn noe senere, fakta er at ja folk vil nok ha en forandring og annen fakta Assad hadde ALDRI bombet en fredelig protest mot regime hvis 100000 folk hadde gått ut i gatene på en fredelig måte som skjedde i Egypt..Han er smart, ja han har mye svinn på skogen men ikke noe mer en mange andre..

Beklager men jeg ser ikke helt hva dette har med det du siterer å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal det hele tiden være enten eller. Blir litt for dumt med alle som omtaler samtlige opprørere som terrorister osv. Særlig tatt i betraktning at det ofte er de samme menneskene som reagerer når eks. Taliban blir omtalt som terrorister.

Hvis du leste hva jeg skrev så var opprørere i starten en del Syrere, men diverse andre grupperingen kom inn noe senere, fakta er at ja folk vil nok ha en forandring og annen fakta Assad hadde ALDRI bombet en fredelig protest mot regime hvis 100000 folk hadde gått ut i gatene på en fredelig måte som skjedde i Egypt..Han er smart, ja han har mye svinn på skogen men ikke noe mer en mange andre..

Beklager men jeg ser ikke helt hva dette har med det du siterer å gjøre?

ser nå jeg misforstod ditt innlegg noe..

Lenke til kommentar
Slikt blir det krig av, enten det er i Norge eller Syria. Mennesker blir drept som konsekvens av så grusomme og inhumane handlinger.
Ikke hvis det jævla diktaturet har Vesten bak seg, slik som i Saudi Arabia, Qatar, Bahrain... Uzbekistan

Shahens Iran og Mubaraks Egypt hadde også Vesten bak seg.

Det var ikke tilstrekkelig til å holde dem ved makten.

Lenke til kommentar

så hvis ABB hadde hatt 50000 tilhengere som alle begynte krige etter hva han gjorde for han sin ideologi, da skal ikke staten slå tilbake ?

Hvis Stoltenberg hadde operert på samme måte som Assad ville krigen her forlengst vært i gang.

Hvis ABB hadde hatt 50000 tilhengere kunne han jo vurdert å starte et politisk parti og - hvis folk syntes han hadde gode poeng - overtatt makten på den måten. Så lett er det ikke i Syria.

Men jeg skjønner godt at mange får et dilemma når de tilsynelatende må velge mellom de Al-Qaeda-støttede sunniene og de Iran-støttede shiaene (i.e. alawittene).

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er myntet på meg. Jeg har aldri reagert på at Taliban blir omtalt som terrorister.

Hvis jeg skal sammenligne Free Syrian Army og Taliban, vil jeg si at Taliban er 100% islamister. Det finnes ikke en talibaner som ikke er islamist. Hos FSA finnes det folk som ikke er islamister. Men saken er at disse folkene er irrelevante. Det som kommer er uansett islamistisk kaos. Om det er 75% islamister eller 85% islamister har lite å si. Det er islamistene som har makta og våpnene. Og det som kommer er islamistisk jævelskap og helvete for minoritetene.

Opprørsleder lover kalifat. ( Når Assad blir styrtet vil de islamistiske idéene om et ( sunnimuslimsk ) kalifat i området spre om seg som en ildebrann. )

"ALLAHUAKBAR. "We will not replace our Creed with their democracy, and we will not replace the rule of Islam with their ideology, and after all these sacrifices we won't accept anything but Allah as our Lord, Islam as our religion, Muhammad as our Prophet, Qur'an as a guidance and constitution, and the Khilafah on the path of Prophethood by Allah's will." "

http://islamicsystem.blogspot.no/2012/08/message-from-field-commander-in-syria.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

fakta er at ja folk vil nok ha en forandring og annen fakta Assad hadde ALDRI bombet en fredelig protest mot regime hvis 100000 folk hadde gått ut i gatene på en fredelig måte som skjedde i Egypt.

Assad bruker politi og militæret mot en hver form for ytring som kritiserer hans posisjon.

Lenke til kommentar

fakta er at ja folk vil nok ha en forandring og annen fakta Assad hadde ALDRI bombet en fredelig protest mot regime hvis 100000 folk hadde gått ut i gatene på en fredelig måte som skjedde i Egypt.

Assad bruker politi og militæret mot en hver form for ytring som kritiserer hans posisjon.

Vi har fått med oss at du ikke liker Assad. Hva syns du om disse ekstreme islamist-terroristene som dominerer det væpnede opprøret i Syria?

Lenke til kommentar

Det er vel samme gjengen som engasjerer seg overalt der muslimer er involvert i krig. Det var vel en slik gruppe i Tsjetsjenia og Bosnia også. Desverre så er grusomhetene tidligere begått av disse fanatikerne ikke de verste.

Er det sånne som dette du tenker på da Abigor??

De legger jo ikke skjul på at det nye syria skal bli mer ekstremistisk i alle fall...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt viktig å forstå hvordan dynamikken er her. Først trener Saudi Arabia, med støtte fra USA, opp fanatiske islamister som skal destabilisere Syria. Deretter hyler de opp om hvor uhyrlige Assad-regimet er, når regimet må ta i bruk de verste metodene for å holde islamistene stangen.

Og alle gjøkene synger selvsagt i kor med USA om hvor uhyrlig Assad er. De skjønner lite av det hele.

""To undermine Iran, which is predominantly Shiite, the Bush Administration has decided, in effect, to reconfigure its priorities in the Middle East. In Lebanon, the Administration has coöperated with Saudi Arabia’s government, which is Sunni, in clandestine operations that are intended to weaken Hezbollah, the Shiite organization that is backed by Iran. The U.S. has also taken part in clandestine operations aimed at Iran and its ally Syria. A by-product of these activities has been the bolstering of Sunni extremist groups that espouse a militant vision of Islam and are hostile to America and sympathetic to Al Qaeda." -The Redirection, Seymour Hersh March 5, 2007

"In the nineteen-eighties and the early nineties, the Saudi government offered to subsidize the covert American C.I.A. proxy war against the Soviet Union in Afghanistan. Hundreds of young Saudis were sent into the border areas of Pakistan, where they set up religious schools, training bases, and recruiting facilities. Then, as now, many of the operatives who were paid with Saudi money were Salafis. Among them, of course, were Osama bin Laden and his associates, who founded Al Qaeda, in 1988.

This time, the U.S. government consultant told me, Bandar [bin Sultan] and other Saudis have assured the White House that “they will keep a very close eye on the religious fundamentalists. Their message to us was ‘We’ve created this movement, and we can control it.’ It’s not that we don’t want the Salafis to throw bombs; it’s who they throw them at—Hezbollah, Moqtada al-Sadr, Iran, and at the Syrians, if they continue to work with Hezbollah and Iran.” -The Redirection, Seymour Hersh March 5, 2007"

http://landdestroyer.blogspot.no/2012/08/western-media-covers-spins-up-al-qaeda.html

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan du ikke gjøre som de andre gjør da, diskutere for meg istedenfor med meg?

Beklager at jeg ikke godtar det du har å si om chemtrails, NWO og ufoer.

Jeg foretrekker en seriøst debatt basert på virkeligheten, ikke konspirasjonspiss.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker en seriøst debatt basert på virkeligheten, ikke konspirasjonspiss.

Du har jo ikke så vidt jeg har sett kommet med noe seriøst bidrag utover de vanlige "Assad er slem" postene Abigor...

For meg representerer du den mørke siden som opphøyer mørke krefter... Ditt nick og signatur sier det meste om den saken...

Dine gjentatte utsagn om NWO og diverse andre konspirasjonsteorier blir rimelig absurd sett lys av hva du åpenbart forherliger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp en bildeserie fra Aleppo på nettsiden til telegraph.co.uk og da fra kampene i bydelen Salaheddine hvor FSA terrorister lader magasinene sine.

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen våpen ekspert, men synes å kunne se tydelig på bildet at ammunisjonen de bruker er av typen med bly på tuppen.

Bruk av slik ammunisjon i krig er å regne som en krigsforbrytelse.

20120807-magazine_2303958k.jpg

Kilde: http://goo.gl/rvzQn

The Hague Convention of 1899, Declaration III, prohibits the use in international warfare of bullets which easily expand or flatten in the body, giving as example a bullet with a jacket with incisions or one that does not fully cover the core. This is often incorrectly believed to be prohibited in the Geneva Conventions, but it significantly predates those conventions, and is in fact a continuance of the Declaration of St Petersburg in 1868, which banned exploding projectiles of less than 400 grams.
kilde: http://en.wikipedia....xpanding_bullet

Med forbehold om at det ikke akkurat er et nærbilde vi ser, så ser det mer ut som panserbrytende (AP) ammunisjon, ikke halvmantel (JSP). Ammunisjonstyper merkes med farge på tuppen og sort betyr AP. AP skiller seg fra vanlig helmantlet (FMJ) ammunisjon ved at de har en kjerne bestående av et svært hardt materiale, gjerne stål, wolfram, e.l., og de er således ikke ulovlige til bruk mot personell ihht. Haag-konvensjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Med forbehold om at det ikke akkurat er et nærbilde vi ser, så ser det mer ut som panserbrytende (AP) ammunisjon, ikke halvmantel (JSP).

Takk :)

Flott om det er slik du sier... Dog etter å ha sett noen av utgangssårene på døde der nede så ville jeg ikke bli forundret. Men det skal sies at de kan ha blitt truffet av andre prosjektiler også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå er det mye ammunisjon som er i henhold til Haag-konvensjonen som allikevel kan gi svært komplekse og stygge skader. En del FMJ-ammunisjon, bla. utgaver av 5.56mm NATO (hvis jeg ikke husker feil), er kjent for å vri seg og skifte retning i en menneskekropp. Men hvordan utgangssåret ser ut avhenger også av hvilket våpen som er brukt, hvilket hold personen ble skutt på, vinkel på skuddet, hva prosjektilet evt. treffer før det treffer kroppen og treffer på vei igjennom...osv. Kort sagt, terminalballistikk er et komplisert område, så et stort utgangshull betyr ikke nødvendigvis at Haag-konvensjonen er brutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers synes jeg bruk av ekspanderende ammunisjon sier lite om de stridende. I deres situasjon tar man det man har, og om en konvensjon sier at det ikke er lov tror jeg man bryr seg lite. I praksis har det ingenting å si all den tid du kan skyte folk med panserbrytende eller eksplosiv ammunisjon.

Norske styrker fikk mye pepper for dette en stund tilbake, men hvem bryr seg egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...