Gå til innhold

Billig og grei blits til Canon Eos 450D

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe blits til min Canon EOS 450D men trenger litt tips om en brukbar uten at det koster skjorta. Vil også ha tips til hvordan jeg skal spre lyset mest mulig for å unngå skarpe skygger. Det meste av min erfaring er fra naturfoto så blitsbruk er et litt ukjent terreng...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yongnuo er et kinesisk merke som har kommet på markedet den siste tiden. De har både manuelle blitser og blitser som støtter automatikken i EOS kameraer (ETTL II). Disse er langt billigere enn tilsvarende fra Canon, har selv en YN-468 som jeg er godt fornøyd med. Må kjøpes via E-bay eller liknende, dette gikk knirkefritt for mitt vedkommende.(tok bare litt tid før den dukket opp)

Yongnuo blitser som støtter full automatikk på Canon:

- YN-468 (tilsvarer 430 EX fra canon)

- YN-565 (tilsvarer 530 EX fra canon)

Ellers finnes det orginale alternativer fra Canon, men disse er langt dyrere.

- 430 EX

- 430 EX II

- 530 EX

YN-468 review

http://speedlights.net/2010/10/10/yongnuo-yn-468-flash-review/

YN-565 review

http://speedlights.net/2011/08/28/yongnuo-yn-565-ex-flash-review/

Hvordan du lyssetter kommer ann på situasjonen, lite erfaring med dette selv. Innendørs bør du rette blitsen opp i taket for å gi et jevnere lys.(best med hvitt tak)

EDIT: når du bestiller pass på at blitsen er tilpasset Canon og ikke Nikon eller andre merker. Ellers vil den ikke la seg montere i blitsskoen og heller ikke fungere.

EDIT 2: Felles for uorginale blitser kan være at de mangler noen få av de avanserte funksjonene som de orginale blitsene har. Dette må bli en vurderingssak, men jeg har ikke savnet noe på min YN-468.(enda)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Det er litt usikkert om YN-565 er kompatibel med 450D, det største problemet med tredjepartsblitser er at man kan få problemer hvis man kjøper nytt kamera senere. det hender at 3parts utstyr ikke er kompatibel hvis det er eldre en kameraet, det fungerer greit i manuell bruk men kan tulle hvis man bruker autofunksjoner.

Hvis man ikke vil bruke tid på og justere blitser og bruker dem på auto anbefaler jeg original blits, og 430EX II gir deg mye for pengene, bare pass på at det er utgave II og ikke første generasjon da den er dårligere på det meste, de stor elkjedene har solgt første generasjon blits til samme pris som gen II.

Lenke til kommentar

Originale Canon blitser pleier og bli solgt veldig fort på bruktmarkedet, sålenge de ikke koster opp mot nypris da :)

Rimeligere Canon blitser enn 430EX II har ikke like mange muligheter til justeringer og vil gi bortimot samme uttrykk som den innebygde blitsen, dvs. skarpe skygger og utbrente områder.

Du kan kjøpe en billig Yongnuo blits uten automatikk, og lære deg litt om manuell fotografering, et relativt greit tema å lære da justeringene er relativ konstant under bruk.

Når det gjelder lyssetting er det som sagt tidligere rette blitsen mot lyse områder istedenfor direkte mot motivet, utendørs bruker man blitsen som fyllinn-blits for og myke opp skyggene fra solen.

Skal man bruke blits utendørs/innendørs med direkte blitsbruk, burde man bruke en kabel samt en softboks.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

270exII er ikke helt grusom. Bruker v1 selv, og den er grei å ha på lur. Veier nesten ingenting, og kan bounces i taket (men bare horisontalt). Fant den til 500kr brukt.

Når det er sagt, så har jeg også et par blitser i 580 og 430-klassen, og gitt valget mellom én ville jeg valgt 430exII. Forholdsvis billig (vanligvis 1300-1500kr på bruktmarkedet), og nok funksjoner til at man klarer seg en god stund. De veier også mindre enn 580exII, noe som alltid er greit når man har kamera, grep og en eller annen f2.8-zoom i hånden.

Ellers er det mye fin info på nettet om blitsbruk, sjekk ut www.strobist.com og www.zackarias.com/blog. Mye å sette seg inn i, men veldig gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...