Gå til innhold

i5-2500K, olje vifte?


Anbefalte innlegg

Ærede forumister!

 

Har en i5-2500K med stock vifte som lager en irriterende summelyd (varierer i intensitet) når den må jobbe i spill etc. Viftebladene løper fritt og det er heller ingen vibrasjoner å kjenne. Er nesten fristet til å gi litt olje til vifta, er det noen som har prøvd dette? Ser at det er liten spalte under klistremerket sentralt på vifta, men vil jo hest ikke kverke noe elektronikk dersom jeg slipper ned en dråpe olje....Synspunkter?

 

JILDG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg skifter vifte, ....

Korreksjon - du skifter ikke vifte.

Vifte er den som sitter på kjøleblokken.

Man sier skifte cpu "kjøler".

 

... må jeg da rense CPU for kjølepasta / ta på ny pasta?

Ja det må du.

Mange kjølere kommer med pad eller thermal paste inkludert.

Du må sjekke dette selv ved kjøp. Ellers så må du kjøpe en tube ved siden av med det som er foretrukket.

 

Selve byttet kan du sikkert få hjelp til av en kompis e.l som har gjort dette tidligere.

Mange cpu kjølere krever at hovedkortet må tas ut av kabinettet da man skal sette på en "bakplate" for avlastning på baksiden av hovedkort. Baksiden er normalt ikke tilgjengelig da hovedkort er skrudd inn i kabinett bunnen (med noen unntak mtp kabinett typer)

Lenke til kommentar
Når jeg skifter vifte, ....

Korreksjon - du skifter ikke vifte.

Vifte er den som sitter på kjøleblokken.

Man sier skifte cpu "kjøler".

 

... må jeg da rense CPU for kjølepasta / ta på ny pasta?

Ja det må du.

Mange kjølere kommer med pad eller thermal paste inkludert.

Du må sjekke dette selv ved kjøp. Ellers så må du kjøpe en tube ved siden av med det som er foretrukket.

 

Selve byttet kan du sikkert få hjelp til av en kompis e.l som har gjort dette tidligere.

Mange cpu kjølere krever at hovedkortet må tas ut av kabinettet da man skal sette på en "bakplate" for avlastning på baksiden av hovedkort. Baksiden er normalt ikke tilgjengelig da hovedkort er skrudd inn i kabinett bunnen (med noen unntak mtp kabinett typer)

 

Takker for info, cpu-kjøler er vel er mer dekkende ord ja..... :whistle:

Har et Fractal Design Define R3 Black Pearl kabinett med tilgang også til baksiden av hovedkortet. Har du noen anbefalinger på kjøler? Skal ikke overklokke, er kun interessert i å redusere støy, og vil helst ikke dytte inn trekvart kilo. Det sitter forøvrig et 560Ti i kabinettet.

 

JILDG

Lenke til kommentar

Noctua kjøler NH9 eller NH12

Disse er veldig støysvake og kjøler ekstremt bra.

 

NOCTUA NH-U9B SE2 S-1155

http://www.dustinhome.no/noctua-nh-u9b-se2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010456980

 

NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155

http://www.dustinhome.no/noctua-nh-u12p-se2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010332532

 

 

Det "er" en grunn til at disse haetpipe kjølerene er støysvake , og det er mye kobber i kjøle elementet (alstå veier de litt) og at det er heatpipe (varmerør) teknologi. Dermed trengs det ikke hissige vifter for å holde temperatur akseptabel.

Lenke til kommentar

Noctua kjøler NH9 eller NH12

Disse er veldig støysvake og kjøler ekstremt bra.

 

NOCTUA NH-U9B SE2 S-1155

http://www.dustinhome.no/noctua-nh-u9b-se2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010456980

 

NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155

http://www.dustinhome.no/noctua-nh-u12p-se2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010332532

 

 

Det "er" en grunn til at disse haetpipe kjølerene er støysvake , og det er mye kobber i kjøle elementet (alstå veier de litt) og at det er heatpipe (varmerør) teknologi. Dermed trengs det ikke hissige vifter for å holde temperatur akseptabel.

 

Takker for svar, ser selvsagt poenget....Monteringen av kjølerne du har linket til over så grei ut, eneste bekymringene er om jeg får plass uten å måtte sage av kjøleribbene på ram'en. Har ASUS P8P67 B3 med Corsair Vengeance DDR3 1600MHz (http://www.komplett.no/img/p/640/b9819429-21d3-4643-96af-65118195c02d.jpg). Hva tror du?

 

JILDG

Lenke til kommentar

Du vil sannsynligvis ikke få brukt den innerste ram sloten .

Har du to moduler kan du bare plassere dem i slot 3 & 4 ( A2 og B2 )

 

Aldri skjønt hvorfor folk kjøper den type memory. Disse enormt høye ram kjølerene er noget hypet opp - og noen syns tydligvis det er "tøft".

Vengeance fås også som "low profile" idag.

Lenke til kommentar

Du vil sannsynligvis ikke få brukt den innerste ram sloten .

Har du to moduler kan du bare plassere dem i slot 3 & 4 ( A2 og B2 )

 

Aldri skjønt hvorfor folk kjøper den type memory. Disse enormt høye ram kjølerene er noget hypet opp - og noen syns tydligvis det er "tøft".

Vengeance fås også som "low profile" idag.

 

Javisst er de tøffe :cool: !! Neida, jeg gir totalt f... i hvordan de ser ut, men brikkene var et av få valg da jeg konfigurerte en "ferdig-pc" fra komplett. Noen ulemper med å dytte ram'en i slot 3+4 istedenfor 1+2?

 

JILDG

Lenke til kommentar

Har du sjekket om det i det hele tatt er mulig å smøre vifta til stock-kjølern? Har ikke tittet så veldig nøye på den, men regner med at det er et mer eller mindre lukket hjullager?

Som nevnt i første post har jeg kikket under klistremerket som sitter sentralt på vifta, det er noen små hull der. Har ingen tekniske tegninger som kan avklare. Som nevnt, jeg vil redusere / fjerne den irriterende støyen fra vifta, alternativt får jeg skifte hele kjøler'n.

 

JILDG

Lenke til kommentar

Om det ikke er en gummikork bak på vifta så kan du nesten bare glemme det.

 

Er en slik en, kan du bruke lettflytende olje. Slik som lettflytende motorolje, symaskinolje og lignende.

 

Hadde en liten runde på noen eldre vifter som bråkte. (Eldste var en Yate loon fra rundt 1999)

Alle viftene hadde rare skurrelyder som jeg fjernet etter å ha brukt ett par dråper olje oppi hullet bakpå.

 

Oljene jeg har brukt til nå er: motorolje, symaskinolje og våpenolje.

 

Disse tre oljetypene skal fungere helt uten problemer til smøring av viftelager.

Lenke til kommentar

Da er Noctuaen montert, gikk smertefritt for både meg og pc'en. Satte viftene til ultra low noise med adapterne som fulgte med, klarer likevel ikke få CPU temp over 50 grader ved stresstesting :dribble: !! Kan bekrefte at den ene vifta dekker en RAM-port, men strengt tatt kunne jeg sikkert klart meg uten 2 vifter. Som bonus sender Noctura ennå en 12 cm vifte da jeg svarte på en kort undersøkelse på nettet også! Kort oppsummert: KVALITET

 

 

JILDG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...