Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Telenor - Informasjonsmail - Epost synlig for alle mottakere

Mortis360

Anbefalte innlegg

Har blitt rammet av en gedigen blemme fra Telenor.

De sende ut i går en informasjons-epost angående reservasjoner på iPhone 4S.

Så til problemet, de har sendt ut slik at alle epost-adressene til de som har mottatt den, er synlige for hverandre. Totalt 859 stykker. Det vil si at jeg kan se samtlige epost-adresser til de andre mottakerne, og omvendt.

Da er det snakk om personlig informasjon som er på avveie, som jeg kan se, blir dette delvis rammet av punkt 9 og 10 i avtalevilkårene.

Har jeg rett i mine tanker, om at dette er ett grovt brudd på avtalevilkårene, og personopplysningsloven?

- Mortis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaden jeg har lidd foreløpig, er at 859 stykker, totalt ukjente sitter med min personlige epost-adresse. Ett slikt overtramp gjør at jeg gjerne vil bort fra Telenor, og heller ha abonnement hos en annen leverandør, av personverns-årsaker, og nå en prinsippsak. Jeg har forresten ett abonnement i binding, med subsidiert telefon. Jeg har allerede ytret ett ønske til Telenor, om å bli løst ut av denne kontrakten for dette overtrampet. Har jeg rett til dette?

- Mortis

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kan, av prinsipp, se hvorfor du anser dette som et overtramp. Din kontaktinformasjon og kundeforhold er ikke opplysninger som andre skal ha.

Men, det er forskjell på en leverandør som tar lett på slike opplysninger og driter i det, og en leverandør som gjør en feil. Førstnevnte ville eg skydd som pesten, sistnevnte derimot kan være alle. Uansett hvor gode rutiner et selskap har, så er det alltid et menneske involvert et eller annet sted i prosessen, og da kan feil skje.

Eg ville tipset VG eller digi om saken så de får et oppslag om det, samtidig som det legger press på Telenor. Deretter ville eg kanskje forsøkt meg på kompensasjon i forhold til en månedsbetaling eller lignende. Og ansett meg ferdig med det.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er blåst ut av proporsjoner. Klart; rent prinsippielt skal ikke personopplysninger spres på denne måten, men samtidig: om man vil hacke seg inn på en epostadresse er det ikke akkurat veldig vanskelig å finne en epostadresse på nettet. Sjangsen for at det er akkurat din epostadresse som blir "targeted" er forsvinnende liten.

Nei, slutt og syt. Dette er på ingen måte ille. Jeg misliker sterkt slike "freeloadere" som absolutt skal mener de har krav på kompensasjon for alt mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sjansen for at jeg får uønsket epost har steget kraftig ved denne glippen fra Telenor. Du kjenner ikke til meg fra før av, Svein_Jarle, så å anklage meg for å være en slags "freeloader" blir totalt idiotisk. Dette er første gangen, noen jeg har kundeforhold til, hvor jeg ønsker en kompensasjon. Det skal i tillegg nevnes at jeg har blitt feil-fakturert de tre siste fakturaene, fra Telenor. Nå denne episoden, så har begeret mitt rent over. Dette er en epost-adresse, som kun mine banker, telefonoperatører, nærmeste bekjente og arbeidsplassen min kjenner til.

- Mortis

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjansen for at jeg får uønsket epost har steget kraftig ved denne glippen fra Telenor. Du kjenner ikke til meg fra før av, Svein_Jarle, så å anklage meg for å være en slags "freeloader" blir totalt idiotisk. Dette er første gangen, noen jeg har kundeforhold til, hvor jeg ønsker en kompensasjon. Det skal i tillegg nevnes at jeg har blitt feil-fakturert de tre siste fakturaene, fra Telenor. Nå denne episoden, så har begeret mitt rent over. Dette er en epost-adresse, som kun mine banker, telefonoperatører, nærmeste bekjente og arbeidsplassen min kjenner til.

- Mortis

En e-post adresse er ikke hemmelig eller konfidensiell informasjon, du må gjerne forsøke å skjule den, men det er fremdeles ingen hemmelighet. Jeg foreslår at du skaffer deg et spam-filter om det blir et så stort problem, forsåvidt har vel Telenor gode løsninger for det.

Hvorfor dette skal ha noen sammenheng med at du har fått feil faktura forstår ikke jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Avtaler skal holdes, også om motparten gjør feil. Det skal mye til for å kunne si seg fri fra en avtale, og jeg tviler sterkt på at blemma telenor nå har gjort er i nærheten av nok.

DCG: Kumulerte avtalebrudd kan være tilstrekkelig for å heve en avtale, selv om hvert av dem i seg selv ikke er hevingsgrunn.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Reklamasjonssaken hos Telenor ble avvist, jeg har derimot kontaktet Datatilsynet, hvor jeg har fått vurdert det saken, og de har bedt meg om å ta kontakt med personvernombudet hos Telenor.

I den grad en e-post adresse kan knyttes til en enkeltperson vil den være en personopplysning. Dette innebærer i deres tilfelle at, dersom en utlevering av e-post adresse ikke kan hjemles i lov, så må ett av vilkårene i § 8 være oppfylt. Hovedregelen er samtykke fra den opplysningen gjelder.

- Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

For at den skal kunne knyttes til deg som en enkeltperson så må epostadressen inneholde personnummer eller fullt navn og adresse (om ikke du har et unikt navn). Hvis den ikke kan knyttes til Oscar Pedersen på Strømstad fremfor Oscar Pedersen i Hallingdal så er det ikke en personopplysning etter min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...