MassEffect Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Dette er kansje ett spørsmål for de som har hatt fysikk, eller har kunskap om elektromagnetiske bølger(bølger generelt) og materiene som er "ledene" og ikke ledende/reflekderene: Kan sikkert lese meg fram til dette på wiki, men da er det så lett og begyne og følge lenkene til andre ting .-også glemmer man hva man lette etter med det første. Dette kan være litt feil , men jeg bare prøver og oppklare litt rundt delene rundt infrarød og ,ultraviolett og x-rays(røntgen)i forhold til materie og partikkler etterom man kommer lengre ned i bølgelengde. Vi vet alle at "fargen" svart(eller det som vi tolker som svart" Absorberer alt "synlig lys" i det synlige spektrum. Ca 400nm til 750nm. Ingen atomer eksiterer og faller tilbake til skallet sitt og danner fotoner-altså lys. Hvis jeg ikke husker feil Absorberer grunnstoffet gull ifrarødt ca fra 750nm (Nær infrarødt- til nær radio bølger). Rett på meg om dette er feil. Når det kommer til den delen av spekteret fra infrarødt til Radiobølger er det metaliske grunnstoffer som Absorberer, mens lys reflekteres gjerne av metalliske glatte overflater, eller glatte overflaer generelt sett. Jeg vet også at høye frekvenser blir lett blokkert/stoppet etter motstanden ivanlig materie, men hva er det som, absorberer/reflekterer og "leder" ultraviolett lys? og hva er det som, absorberer/reflekterer og "leder" Røntgen? Røntgen: Hvis røntgen trekker man egentlig elektronene fra atomene og lager et bilde men hvordan setter man det i perspektivet med det elektromagnetiske spektrumet(altså i bølgeform)? Mulig jeg lurer meg selv litt her, men prøver bare og få litt bedre oversikt. Jeg vet at da begynner man med å komme ned på partikkel nivå dets fysikk, og en strørre mattematisk forståelse er vell i nødvendigheten, men hvis det er noen som klarer og danne en god forbindelse mellom stoffene i periode system kombinert med elektromagnetisk stråling er det bare og slå deg løs Endret 29. oktober 2011 av MassEffect Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Dette er kansje ett spørsmål for de som har hatt fysikk, eller har kunskap om elektromagnetiske bølger(bølger generelt) og materiene som er "ledene" og ikke ledende/reflekderene: Kan sikkert lese meg fram til dette på wiki, men da er det så lett og begyne og følge lenkene til andre ting .-også glemmer man hva man lette etter med det første. Dette kan være litt feil , men jeg bare prøver og oppklare litt rundt delene rundt infrarød og ,ultraviolett og x-rays(røntgen)i forhold til materie og partikkler etterom man kommer lengre ned i bølgelengde. Massive partikler (f.eks. elektroner, neutrinoer, protoner (som igjen er satt sammen av andre partikler), etc.) kan også beskrives som bølger, relativt likt som elektromagnetiske bølger - men de har andre egenskaper ift. lys enn kun bølgelengden. F.eks. har elektroner ladning, og det er ulike vekselvirkninger etc. Man kan kanskje si at de "bølger" i ulike media, selv om "media" blir veldig abstrakt når man krever at det skal funke med relativitetsteorien... Vi vet alle at "fargen" svart(eller det som vi tolker som svart" Absorberer alt "synlig lys" i det synlige spektrum. Ca 400nm til 750nm. Ingen atomer eksiterer og faller tilbake til skallet sitt og danner fotoner-altså lys. Hvis jeg ikke husker feil Absorberer grunnstoffet gull ifrarødt ca fra 750nm (Nær infrarødt- til nær radio bølger). Rett på meg om dette er feil. Når det kommer til den delen av spekteret fra infrarødt til Radiobølger er det metaliske grunnstoffer som Absorberer, mens lys reflekteres gjerne av metalliske glatte overflater, eller glatte overflaer generelt sett. Jeg vet også at høye frekvenser blir lett blokkert/stoppet etter motstanden ivanlig materie, men hva er det som, absorberer/reflekterer og "leder" ultraviolett lys? Noen typer glass/plast. Man kan ha UV i fiberoptiske kabler. og hva er det som, absorberer/reflekterer og "leder" Røntgen? Metall reflekterer røntgen, men kun dersom det kommer med *veldig* små vinkler. Vakuum leder røntgenstråler ganske bra. Dette bildet er tatt i en tunnel knyttet til en røntgen-laser, ved LCLS på Stanford Linear Accelerator Center (SLAC) - eller "SLAC national accelerator laboratory" som det heter i dag: https://picasaweb.google.com/lh/photo/zxQo99C6lKsojNbzdtiYiYCPCvJNEnhkz83rJusBLPI?feat=directlink Som du ser må man ha smååå vinkler - tunellen er flere hundre meter lang bare for å få en separasjon av de to strålemålene på 1-2 meter... Røntgen: Hvis røntgen trekker man egentlig elektronene fra atomene og lager et bilde men hvordan setter man det i perspektivet med det elektromagnetiske spektrumet(altså i bølgeform)? Mulig jeg lurer meg selv litt her, men prøver bare og få litt bedre oversikt. Jeg vet at da begynner man med å komme ned på partikkel nivå dets fysikk, og en strørre mattematisk forståelse er vell i nødvendigheten, men hvis det er noen som klarer og danne en god forbindelse mellom stoffene i periode system kombinert med elektromagnetisk stråling er det bare og slå deg løs Høres ut som du har forstått en del allerede Endret 31. oktober 2011 av kyrsjo Lenke til kommentar
MassEffect Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Dette er kansje ett spørsmål for de som har hatt fysikk, eller har kunskap om elektromagnetiske bølger(bølger generelt) og materiene som er "ledene" og ikke ledende/reflekderene: Kan sikkert lese meg fram til dette på wiki, men da er det så lett og begyne og følge lenkene til andre ting .-også glemmer man hva man lette etter med det første. Dette kan være litt feil , men jeg bare prøver og oppklare litt rundt delene rundt infrarød og ,ultraviolett og x-rays(røntgen)i forhold til materie og partikkler etterom man kommer lengre ned i bølgelengde. Massive partikler (f.eks. elektroner, neutrinoer, protoner (som igjen er satt sammen av andre partikler), etc.) kan også beskrives som bølger, relativt likt som elektromagnetiske bølger - men de har andre egenskaper ift. lys enn kun bølgelengden. F.eks. har elektroner ladning, og det er ulike vekselvirkninger etc. Man kan kanskje si at de "bølger" i ulike media, selv om "media" blir veldig abstrakt når man krever at det skal funke med relativitetsteorien... Vi vet alle at "fargen" svart(eller det som vi tolker som svart" Absorberer alt "synlig lys" i det synlige spektrum. Ca 400nm til 750nm. Ingen atomer eksiterer og faller tilbake til skallet sitt og danner fotoner-altså lys. Hvis jeg ikke husker feil Absorberer grunnstoffet gull ifrarødt ca fra 750nm (Nær infrarødt- til nær radio bølger). Rett på meg om dette er feil. Når det kommer til den delen av spekteret fra infrarødt til Radiobølger er det metaliske grunnstoffer som Absorberer, mens lys reflekteres gjerne av metalliske glatte overflater, eller glatte overflaer generelt sett. Jeg vet også at høye frekvenser blir lett blokkert/stoppet etter motstanden ivanlig materie, men hva er det som, absorberer/reflekterer og "leder" ultraviolett lys? Noen typer glass/plast. Man kan ha UV i fiberoptiske kabler. og hva er det som, absorberer/reflekterer og "leder" Røntgen? Metall reflekterer røntgen, men kun dersom det kommer med *veldig* små vinkler. Vakuum leder røntgenstråler ganske bra. Dette bildet er tatt i en tunnel knyttet til en røntgen-laser, ved LCLS på Stanford Linear Accelerator Center (SLAC) - eller "SLAC national accelerator laboratory" som det heter i dag: https://picasaweb.google.com/lh/photo/zxQo99C6lKsojNbzdtiYiYCPCvJNEnhkz83rJusBLPI?feat=directlink Som du ser må man ha smååå vinkler - tunellen er flere hundre meter lang bare for å få en separasjon av de to strålemålene på 1-2 meter... Røntgen: Hvis røntgen trekker man egentlig elektronene fra atomene og lager et bilde men hvordan setter man det i perspektivet med det elektromagnetiske spektrumet(altså i bølgeform)? Mulig jeg lurer meg selv litt her, men prøver bare og få litt bedre oversikt. Jeg vet at da begynner man med å komme ned på partikkel nivå dets fysikk, og en strørre mattematisk forståelse er vell i nødvendigheten, men hvis det er noen som klarer og danne en god forbindelse mellom stoffene i periode system kombinert med elektromagnetisk stråling er det bare og slå deg løs ------------------------- Høres ut som du har forstått en del allerede He he. Takk. Godt svar. Jeg burde kunne litt etter som jeg har gått eletronikk, hovedsaklig, med Romteknologi, som omhandlet en del signal(bølger) og fyssik 1+Astrofyssikk -mer det elektromagnetsike spectrum ect. Og etter som jeg går andre året nå på teknisk fagskole -elektronikk. Er veldig interesert i verdensrommet, og der henger alt dette sammen der elektromagnetiske bølger og partikkler er det man bruker til å beskrive og tilegne seg informasjon på . Men det jeg har lite kunskap om er partikklene som befinner seg rundt det elektromagnetiske spekteret eller de partiklene som vi bruker til å beskrive det elektromagnetiske spekteret med. Takk for oppklare leding og refleksjon av de forsjellige nivåene av det elektromagnetiske spektrumet. Det er en ting jeg glemte og spørre om det er jo sefølgelig emisjon av forskjellige materialer - og altså hvordan emisjonene henger sammen med det elektromagnetiske spekteret. Hva forskjellige ting(materie) emiterer når be blir for ett vist energi nivå. Vet at dette har noe med elektronene i atomer og atomskallene, men og jeg vet at når ett elektron eksiterer og går tilbake til skallet sitt blir i allefal fotoner dannet, men hvilke andre deler av det elektromagnetiske spekteret vet jeg ikke hva som skjer med soff utemom det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå