konduktans Skrevet 1. november 2011 Rapporter Del Skrevet 1. november 2011 pwr_gook/pwr_ok skal ha 5v. 5vsb = 5v standby. Den skal alltid være aktiv, selv når maskinen er av. Det er den 5v-spennineg som gjør at hovedkortet kan be hele psu-en slå seg på! ;-) Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 1. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2011 Men, siden det er en laptop psu jeg bruker, så kan jeg vel koble sammen 5v og 5vsb? og pwr_ok, hva skal jeg gjøre med den ledningen? Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 1. november 2011 Rapporter Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Power good er en tilbakemelding til poweret om at det er spenning på kortet. Hvis tilbakemelding ikke gis kuttes spenningsforsyningen til kortet etter en viss tid. +5Vstb. er en liten krets som setter igang poweret når du trykker på ON-knappen. Det er den som setter igang +5Volten (og alle de andre) kan du si. Jop - det er nok slik at ting endrer seg. Idag tas feks. nesten alle spenninger CPU-en bruker fra 12V. Selve kjernen kjører i de fleste tilfeller på mellom 1 og 2Volt og disse sørger kortet for kjennom en rigidkobling. Ikke alle spenninger kommer fra PSU...... Jop - skjermkort må også ha 12V, men selve effekten leverer PSU gjennom 3,3volten - om jeg enda er vel underettet. (ting endrer seg jo) Man snakker mye om 12volt Pc-en. Altså er det fornuftig å la PSU kun levere 12Volt og la kortkonstruktøren ordne resten. Han må allikevel ordne en masse forskjelige spenninger, og noen få til spiller liten rolle. Bare litt til : De svar jeg har avgitt tidligere er jo bunnet opp i at det gjaldt en spesiell kort type men integrert prosessor. Disse kan ikke sammenliknes med hvordan et ATX-kort er konstruert. Så dette svaret var altså litt off topic da..... Endret 1. november 2011 av finnipinni Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 2. november 2011 Rapporter Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Jeg svarte vel litt dårlig på spørsmålet ditt om du kan koble sammen +5V og 5V stb. Det kan du ikke. Det som skjer da, er at du ikke får startet Pc-en. 5Vstb. er bare en liten svak krets som er til for å starte den store kretsen (PSU) og om denne kobles til +5V vil det si at den kobles til resten av Pc-en. Det vil den ikke orke og da blir den borte - null Volt, og kan da ikke starte PSU-en. PowerOK. Er litt usikker på hva du spør om. Og også litt usikker på om jeg kan nok om dette til å svare deg. Det jeg vet, er at denne funksjonen ser etter om spenningen PSU leverer til HK er korrekt. Hvis den ikke er det, kuttes power fra PSU. Jeg ser tre muligheter for svar : 1. grå ledning jordes. 2. grå ledning kuttes - ikke forbinnes noen steder 3. grå ledning kuttes og den delen som kommer fra PSU kobles til enten 12V eller 5V. Jeg er ikke hjemme nå, men kan se etter når jeg kommer hjem senere. Endret 2. november 2011 av finnipinni Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 2. november 2011 Rapporter Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Det en her sier får meg til å tro at du skal kutte den grå ledningen og koble den til 3,3Volten (orange ledninger)på PSU-siden. Den som kommer fra HK skal bare henge løst og ikke tilkobles noen steder. Du får ikke ødelagt noe ved å forsøke - forutsatt at PSU er OK. Endret 2. november 2011 av finnipinni Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 2. november 2011 Rapporter Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Hei. Du har et HK og vil koble til et powersupply som kun leverer 12V (19V) Det kan se ut som at det er litt forskjellig hva de helt nye HK trenger av tilførselslinjer gjennom ATX-kontakten. En PSU-konstruktør MÅ holde seg til ATX-standarden, men det er også slik at en HK-konstruktør ikke trenger å benytte alle de spenninger som er tilgjengelig i ATX-pluggen. Så finn ut : Hva DITT HK virkelig trenger ? (hva heter kortet ditt ) Noe er selvfølgelig - noe ikke. Det trenger +5V og 5Vstb. PWR_OK er nyttig da denne jo også inngår i resetkretsen. Uten denne vil du ikke kunne skru av Pc-en med et trykk på powerknappen. Du kan ikek bruke annet enn softwaren. (heller ikke resetknappen) Det er ikke sikkert det trenger 3,3V og 12V (til annet enn perifert utsyr) Når du vet dette, er det ingen sak å konstruere en kobling som funker. Jeg kan muligens hjelpe litt her. Nå har jeg kikka litt i boka. Den begynner å bli gammel (2005) men PWR_OK fikk ATX-status noen år før. PWR_OK is a “power good” signal. It should be asserted high by the power supply to indicate that the +12 VDC, +5VDC, and +3.3VDC outputs are above the under-voltage thresholds listed in Section 3.2.1 and that sufficient mains energy is stored by the converter to guarantee continuous power operation within specification for at least the duration specified in Section 3.2.11, “Voltage Hold-up Time.” Conversely, PWR_OK should be deasserted to a low state when any of the +12 VDC, +5 VDC, or +3.3 VDC output voltages falls below its under-voltage threshold, or when mains power has been removed for a time sufficiently long such that power supply operation cannot be guaranteed beyond the powerdown warning time. The electrical and timing characteristics of the PWR_OK signal are given in Table 15. and in Figure 7. Table 15. PWR_OK Signal Characteristics Signal Type +5 V TTL compatible Logic level low < 0.4 V while sinking 4 mA Logic level high Between 2.4 V and 5 V output while sourcing 200 μA (som betyr at 3,3V er high) High-state output impedance 1 kΩ from output to common PWR_OK delay 100 ms < T3 < 500 ms PWR_OK risetime T4 ≤ 10 ms AC loss to PWR_OK hold-up time T5 ≥ 16 ms Power-down warning T6 ≥ 1 ms Dette betyr at Power Good er et signal FRA HK til PSU om enten å skru seg av eller på. Når du ikke bruker et ATX-power som kan nyttiggjøre seg denne sikkerhetshretsen, trenger du heller ikke bry deg om den. Bare lat som den ikke eksisterer. Endret 2. november 2011 av finnipinni Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 4. november 2011 Rapporter Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Ser at det beynner å bli ut-debattert, men likevel : Det nevnes at man kan benytte spennings-stabilisatorer for å lage +5 og +12Volt av de 19Volt du har til rådighet. Men det er endel forhold man skal ta med i betrakningen : Hvis kortet suger 4Amp. fra +5V og denne kommer fra en stab. som fødes med 19V, vil den også trekke 4Amp. fra 19V. Effektforhold : Watt=VoltxAmp. Kortet avsetter 4x5=20Watt. Poweret avsetter 4x19=76Watt. Det vil si at det avsettes 76-20=56Watt i stabilisatoren. Det må da påregnes betydelig nedkjøling av stabilisatoren - nesten på linje med det som trengs til en CPU. Og - det er ikke en særlig effektiv måte å komme fra 19 til 5Volt på. I dag benytter man en teknikk som kalles Switch-mode. Man kan i all enkelthet si at kretsen henter power fra 19Volten i puljer, og regulerer så puljenes lengde så det blir 5Volt. På den måten vil effetiviteten bli mye bedre og effektavsettningen mye lavere, men kretsen som skal levere dette bir også mer omfattende. Eksempelvis kan det føre til at det fra 19Volten brukes under 2Amp.(38W) som gir en effektiveitet på ca.50%. De beste kretskonstruksjonene idag kan gi 90%. I en PSU likerettes 220V direkte og forer en stor kondensator som da får over 300Volt. Denne "switches" så ned til de spenninger man trenger. Du trenger i prinsippet akkurat det samme hvis du vil benytte ditt 19Volt power. Enklere er det vel å kjøpe en 5V power som kan levere den strømmen du trenger på feks. Claseren ? Trengs 12V kan du jo kjøpe en slik også ? (bare forslag) Pass bare på at det ikke er "ladere", men batterieleminatorer. Altså at spenningen er stabil. Det har vært linket til et mikropower- det er bygget på disse prinsipper og vil være et godt alternativ. Endret 4. november 2011 av finnipinni Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 4. november 2011 Rapporter Del Skrevet 4. november 2011 Ang. pwr_good, så er det et signal fra strømforsyningen til hovedkortet, for å indikere at alle spenninger er på korrekt nivå. Dette skriver du selv i "sitatet" ditt. PWR_OK is a “power good” signal. It should be asserted high by the power supply to indicate that the +12 VDC, +5VDC, and +3.3VDC outputs are above the under-voltage thresholds Strømforsyningen setter pwr_good høy når/hvis spenningene er korrekte, og hovedkortet sender initsierer da oppstartsprosedyre. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 4. november 2011 Rapporter Del Skrevet 4. november 2011 Om du sjekker ebay, så kan du få Pico PSU til 25$ inkludert frakt til norge.. dette gir 120W. Men ser ut til at dette MÅ ha 12V inn.. men der kan du jo bruke dine kunnskaper til å gjøre om fra 19V til 12V Eller om du finner en billig power adapter som gir 12V. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. november 2011 Rapporter Del Skrevet 6. november 2011 OT: Som jomfru på ebay, hva bør en se etter? Er det trygt å kjøpe fra vedkommende? Noen basic tips? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. november 2011 Rapporter Del Skrevet 6. november 2011 På den linken jeg la ved, så har jeg kun søkt etter picoPSU, og sortert etter billigste vare + frakt til norge. Og denne var da det første relevante treffet (fikk opp en del ekstrautstyr som kabler osv først). Men det du bør se etter er karakterene til selgeren.. er det en selger som har over 90% positivt og har en del karakterer, så er det nok rimelig trygt. Og om du også bruker paypal til betaling, så er du enda sikkrere Og den selgeren der har jo 99.4%, og litt over 7000 karakterer. Så den selgeren bør være trygg å handle fra Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 11. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2011 Takk for gode svar. Men, når det kommer til spenningsregulatorene, så ser jeg at i databladet til LM317 at Vout styres av to motstander. Fikk også link her til forskjellige speningsregulatorer som ikke styres av motstander, men de tålte som nevnt mindre amper. Bare for og være sikker, så tror jeg at jeg går for å bruke LM317, samt motstander for og få Vout riktig. Men, jeg har ikke så mye greie på spenningsregulatorer, og heller ikke hvordan jeg skal regne ut hvilke motstander jeg trenger for og få ønsket Vout. Ser også at jeg trenger kondensatorer, så der er jeg også blank. Har spurt lærerene på elektro angående dette, men de kom ikke med noe gode svar akkurat. Ser også at det er noen som linker til picoPSU'er her. Takk for at dere linker til de, vet at de finnes, men akkurat nå vil jeg prøve og lage min egen psu med en gammel laptoplader. Men uansett, takk for linkene Tusen takk for alle forklaringer og linker til diverse så langt. Dere har hjulpet meg godt i gang, men er fortsatt noe jeg trenger hjelp med, som nevnt øverst i dette innlegget. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 13. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Nå har jeg sett litt etter spenningsregulatorer, og har kommet fram til at jeg trenger disse ut ifra tips i tråden: 3,3V, 5V, 12V og -12V. Er det disse jeg trenger? Og på den til -12V så står det Inspänning max -35 V, vil det si at den ikke vil fungere med 19V inn? Og jeg trenger kondensatorer, ønsker tips på den delen også Endret 13. november 2011 av Crazyjoey Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 16. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Ser ut til at prosjektet ble litt billigere. Fant nemlig noen KA7805 her hjemme istad, kobla på 19V inn, og fikk 4.97V ut. Den spenningsregulatoren tror jeg nok at jeg kan bruke. De spenningsregulatorene jeg linket til i mitt forrige innlegg, vil de fungere/være brukbare? Og hvordan blir det med kondensatorer? Må jeg ha det, eller trenger jeg det ikke? pwr_gook/pwr_ok skal ha 5v. 5vsb = 5v standby. Den skal alltid være aktiv, selv når maskinen er av. Det er den 5v-spennineg som gjør at hovedkortet kan be hele psu-en slå seg på! ;-) så pwr_ok skal jeg bare koble på 5v'en? Siden det er en laptop lader, vil det jo alltid være spenning på 5V, så kan jeg ikke da bare koble sammen 5V og 5Vsb? Endret 16. november 2011 av Crazyjoey Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 Pwr-OK fra hovedkortet skal kobles på 5V. Jeg er muligens interessert i å bestille en slik picoPSU fra ebay. Si i fra om du vil kjøpe sammen :-) Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 22. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Ok, da kobler jeg den sammen med 5V. Men, som jeg nevnte i mott forrige innlegg, siden det alltid vill være spenning på 5V, kan jeg ikke da bare koble sammen 5V og 5Vsb? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 23. november 2011 Rapporter Del Skrevet 23. november 2011 5V fra PSU er mest sannsynligvis 0.1A e.l. Det kan ikke brukes til å drive harddisker og slikt, hvis det var det du tenkte på. Du bør også dobbeltsjekke med multimeter at det faktisk er 5V standby på strømforsyningen, og ikke 7V eller 12V. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 23. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. november 2011 Tenkte ikke på å drive noen harddisker med den. Jeg har jo bare den ledningen ukoblet nå. Må jeg lage til en egen 5V til den altså? med det mener jeg en egen spenningsregulator for 5Vsb? Det vil jo alltids være spenning på 5V og de andre spenningene siden det er en laptop lader. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 23. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. november 2011 Fikk spenningsregulatorene idag. Loddet de på et kretskort jeg hadde liggendes fra clasern og koblet det slik det stod forklart i databladene. Fikk 3.3V, 4.97V og 11.81V, noe som er helt greie spenninger synes jeg. -12V har jeg droppet, får se om jeg slenger den på senere. Har ikke koblet på pwr_good og +5vsb enda, og har heller ikke testet med maskinvare fra en pc. Men kan det være smart og slenge på noen kondensatorer? Akkurat nå har jeg ingen.. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 23. november 2011 Rapporter Del Skrevet 23. november 2011 Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager har du ikke lagt ut bilder? Noob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå