Gå til innhold

Hvis du virkelig tror, hvorfor bryr du deg om hva andre tror?

Anbefalte innlegg

Jeg mener for de som tror på noe sånt som liv etter døden, og at dette livet er en test som avgjør hva som skjer i det egentlige livet.

Vi ser stadig at det aller viktigste for noen religiøse er å spre sin tro så mye som mulig, samtidig som at de skal hindre spredning av annen tro. Mange kristne skal absolutt ha Europa kristent, skal ha kristne til å formere seg raskere, og Islam må ikke få bli den største religionen. Det er krise når antall kristne faller.

Men hvorfor er det slik? Du som tror rett, vet vel at din(e) gud(er) ordner alt uansett, slik at du kommer til paradis, og de vantro ikke får lov til å bli med? Evt. skal tortureres til evig tid.

Hvis samtlige medlemmer av menneskearten til slutt holdt en annen tro enn deg, så betyr jo ikke det at din gud slutter å eksistere? Troen må være like sann om noen faktisk holder den troen eller ikke.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
'Vi ser stadig at det aller viktigste for noen religiøse er å spre sin tro så mye som mulig...'

'...Men hvorfor er det slik?'

Fordi:

de vantro ikke får lov til å bli med? Evt. skal tortureres til evig tid.

Det handler vel om å redde sjeler virker det som, og mitt inntrykk av konservative som jeg har møtt på døra, er at de er "redde" for konsekvensene av å ikke ihvertfall ha prøvd å redde en sjel som kunne ha blitt reddet. Litt à la en livredder som bare står og ser på at noen drukner.

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
'Vi ser stadig at det aller viktigste for noen religiøse er å spre sin tro så mye som mulig...'

'...Men hvorfor er det slik?'

Fordi:

de vantro ikke får lov til å bli med? Evt. skal tortureres til evig tid.

Det handler vel om å redde sjeler virker det som, og mitt inntrykk av konservative som jeg har møtt på døra, er at de er "redde" for konsekvensene av å ikke ihvertfall ha prøvd å redde en sjel som kunne ha blitt reddet. Litt à la en livredder som bare står og ser på at noen drukner.

De skal altså redde sjelene fra vreden til den samme guden de prisgir. Hvis guden deres ikke har noe problem med å straffe dem på den måten, og de som tror på den guden aksepterer at guden gjør det, så virker det rart for meg at de troende likevel bekymrer seg over det. Jeg ville heller henvendt meg til guden enn de som skal bli straffet av guden. Eller avvist guden som uverdig meg.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det slik? Du som tror rett, vet vel at din(e) gud(er) ordner alt uansett, slik at du kommer til paradis, og de vantro ikke får lov til å bli med? Evt. skal tortureres til evig tid.

Hvis samtlige medlemmer av menneskearten til slutt holdt en annen tro enn deg, så betyr jo ikke det at din gud slutter å eksistere? Troen må være like sann om noen faktisk holder den troen eller ikke.

Jeg har møtt to typer "misjonærer". Den første typen er de som tror at andre ville bli gledet av å tro på Gud, og de mener det ikke vondt. Den andre typen er de som tror at de som ikke tror på Gud er syndere som må bli omvendt.

Det er ikke uvanlig at mennesker prøver å få fram det de virkelig tror på, om det er religion eller en mening de står ganske sterkt på *skyldig*. :blush:

Lenke til kommentar

Jeg har møtt to typer "misjonærer". Den første typen er de som tror at andre ville bli gledet av å tro på Gud, og de mener det ikke vondt. Den andre typen er de som tror at de som ikke tror på Gud er syndere som må bli omvendt.

Ingen av disse vil deg i utgangs punktet noe vondt, begge tror jo i utgangs punktet at mennesker MÅ tro på "noe" (du har en del av disse som tror at atteisme er en form for tro også...) og at andre da like gjerne kan tro på den guden de selv tror på. Den andre, synde jager gruppa, er sopm regel så totalt ignorante for alt annet i verden at enten vet de ikke om noe annet enn påstandene i bibelen ellers så fornekter de alt, det er ihvertfall min efaring med slike "Jeg har sett lyset og nå skal jeg vise deg lyset" religiøse...

Det er ikke uvanlig at mennesker prøver å få fram det de virkelig tror på, om det er religion eller en mening de står ganske sterkt på *skyldig*. :blush:

Hva er sannhet? Finnes det noen endelig, uforandrelig sannhet? Personlig tror jeg ikke det, men også jeg må bruke det bittelille vi faktisk vet noe om for å bygge det jeg "tror" på også og forskjellen på det og på religion er at religion alltid blir fremstilt som "sannheten" av de religiøse, uten at de har noe annet å vise til for dette enn sitt eget uærlige føleri med hva de tror finnes av sannheter i en bok full av påstander...

Bryr jeg med om hva folk tror? Egentlig ikke... Egentlig så driter jeg en lang marsj i hva den gamle tanta på Bislett i Oslo tror jeg, enten hun tror på den såkalte allmektige gud eller hun tror vi ble født ut av ræva på et troll, eller at vi er har av naturlige årsaker. Kunne ikke brydd meg mindre. du finner ikke meg ute i gata der jeg "forkynner" ateisme selv om jeg har noe å si om saken her inne. (Delvis fordi ateisme ikke har noen doktriner å lære bort, men også fordi folk kan tro hva pokker de vil for meg så lenge de ikke prakekr det på meg eller mine...)

Så spørsmålet blir derfor hvorfor religiøse bryr seg om hva andre tror... Er det fordi de er esktra neste kjærlige og ønsker at alle andre skal få en plass i himmelen eller er det rett og slett fordi de bruker bøtter og spann med kognitiv dissonans og derfor innerst inne forstår hvor ufattelig dumt det blir å tro på de fleste av påstandene i disse bibelene og derfor forsøker å overbevise andre om å tro det samme for å ikke være alene om å tro på dumskapen? Begge deler vil jeg tro, der førstnevnte nok er den grunnen de selv oppgir for det, mens den siste er den som ligger under...

Spør du en som nettopp har begynt med homeopati (Der en dråpe med "medisin" blir blandet inn i like mye vann som det omtrent befinner seg i hele atlanterhavet under matraet "mindre virker bedre enn mye" (og uten at de kan svare på hvorfor ingenting, som jo er mindre enn lite, ikke virker i det hele tatt...)) om han syntes dette faktisk virker er det mye mer sannsynlig at du får et ærlig svar av ham enn av en som har gått til bahendling i åresvis hos en homeopat. Hvorfor? Jo, fordi dette er kognitiv dissonans helt enkelt! En som har gått til "behandling" i åresvis ville jo, om han ytret at dette IKKE virket, fremstilt seg selv som direkte tåpelig og dum fordi han har gjort dette over flere år mens en som nettopp hadde begynt kunne ha unnskylt seg med at han bare prøver....

Og slik er det med religion også. De fleste som tror på jesus og gud her i landet i dag skjønner (innerst inne) at det de tror på ikke er annet enn påstander (jada, jeg vet at noen faktisk er så ignorante at dette faktumet aldri har slått dem, men de fleste her i landet ihvertfall har et minstemål av opplysning og burde ihvertfall ha visst dette) og derfor stiller de likt som han som har gått i årevis til homeopati behandling, for de vil jo ikke fremstille seg som lettlurte fjols og derfor "skaper" de den "sannheten" de tror følger med det å tro blindt på jesus eller en eller annen gude figur.

Jeg vil gå så langt at jeg vil påstå at religiøsitet bunner i ærlighet. Her bruker de altså sitt eget føleri, som ikke har annet enn deres egen fantasi som grunnlag å bygge på, for å skape seg et gude bilde de vet, eller burde ha visst (det var den ærligheten igjen da), bare er påstander...

Så min "konklusjon" blir vel snarere at de som går ut og forkynner dette til andre innerst inne gjør det for at de ikke skal være alene om å tro på sludder... De innbiller seg så hardt at dette er sannhet at det for disse menneskene faktisk BLIR en sannhet, men de fjerner seg samtidig mer og mer fra den ærligheten de innerst inne vet at de burde ha oppvist her. Men det er min lille "teori" om saken da... :) For all tro er bygget rundt disse påstandene og alle disse påstandene "krever" jo at de blir trodd på som en sannhet, det er jo dette alt i de forskjellige religionene programerer de troende til å gjøre...

Det verste er vel at de selv tror at når de kaster all logikk, fornuft og rasjonell kritisk tenkning ut av vinduet så har de "funnet sannheten" og dette må de så klart ut å fortelle folk som ikke evner å være så til de grader uærlige med hva de tar for god fisk---

Lenke til kommentar

For store kristne organisasjoner så handler det primært om budskapet, Jesus sa at vi skulle gjøre alle til hans disipler.

For mange er også redde for at sjeler skal gå fortapt, og for meg personlig så handler det bare om at det jeg vet er en fantastisk sannhet som er verdt å nevne. Hvis du oppdager at Gud eksisterer så er det verdt å nevne.

Lenke til kommentar

For store kristne organisasjoner så handler det primært om budskapet, Jesus sa at vi skulle gjøre alle til hans disipler.

For mange er også redde for at sjeler skal gå fortapt, og for meg personlig så handler det bare om at det jeg vet er en fantastisk sannhet som er verdt å nevne. Hvis du oppdager at Gud eksisterer så er det verdt å nevne.

Så hvordan har du tenk å vise andre den oppdagelsen når den kun finnes i din egen fantasi? Er all fantasi verdt å nevne? Tenker du noengang på at du bare har påstander å komme med når du skal ha andre til å tro på dette? Jeg bare undres....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...