Gå til innhold

Fotografering og utstyrsmani

Anbefalte innlegg

Du har rett i at dette er amatørenes tumleplass.

Men om du sammenlikner innleggene her med dem du finner i kommentarfeltet i våre dagsaviser, synes jeg diskusjon.no kommer godt fra det.

På akam-delen av diskusjon.no - helt enig - men ellers har du nok ikke vært over hele diskusjon.no! :D :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med dette forumet fra mitt ståsted er at det er fint lite svar å få på litt mer avanserte spørsmål. Når man klarer å kjøre en tråd over flere sider med hvilket øye ?! man tar bilder med så sliter jeg seriøst å se hva det i det hele tatt har med å ta bilder, motiver, lyssetting osv

Du har rett i at dette er amatørenes tumleplass.

Men om du sammenlikner innleggene her med dem du finner i kommentarfeltet i våre dagsaviser, synes jeg diskusjon.no kommer godt fra det.

Ja helt klart ! Hadde det vært helt i tåket hadde jeg funnet en annen side.

Lenke til kommentar

For meg er det sluttresultatet, bildet, som er mest interessant, ikke hvordan det er blitt til. Og så synes jeg det er viktig at det ferdige produktet blir vist fram. Kun da har fotograferingen en hensikt.

Akkruat det at det ferdige produktet blir vist frem er jeg veldig enig i. Det jeg savner er litt mer fokus fra AKam sin side på de gode bildene. Det har blitt litt bedre, bl.a. med artikkelen som oppsummerer siste måneds bilder (dog kun fra den dedikerte måendstråden).

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at det kunne vært mer aktkivtet med konstruktive kommentarer i bildekritikken, men jeg vet ikke hvordan vi skal få opp aktivitet den. Vi har diskutert dette frem og tilbake siden sommerferien, og det har ikke skjedd mye siden da.

Jeg vil gjette på at mange ikke føler seg kompetente nok til å gi kommentarer på andres bilder, og det kan jeg godt forstå - spesielt på den "kunstneriske" biten. Jeg har forøvrig lagt merke til at Anskar gjør en innsats på bildekritikker og det er veldig bra.

Jeg vet ikke hva som har kommet av slike oppfordringer tidligere, men hvis folk som er komfortable med å gi kritikker kunne sette seg et mål om å skrive en eller fem eller kanskje ti kommentarer per dag kan det hende det ville hjelpe litt.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg synes vi fikk en fin og konstruktiv debatt med mange fornuftige innlegg. Og sparsomt med ødeleggende personangrep. Det er bra. :)

Gjør morgendagen til en fotosøndag, og få de beste bildene opp på veggen. Bilder produsert for harddisk har liten verdi.

Endret av Anskar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En guide på fotografiske stilarter, metodikk, symbolisering og formidling hadde vært spennende. Var en her inne på forumet som kommenterte på ett svart hvitt bilde, om at siden personen i dette bildet så inn mot høyre i bildet, var dette ett symbol på starten av en reise/tur. Hvor denne personen hadde lært dette, er jeg interessert i, for slik symbolikk ønsker jeg å videreformidle i mine fotografier.

Men ser det trådstarter tar opp til diskusjon. Det er mer utstyrs-spørsmål enn spørsmål rundt hvordan ta gode bilder.

Lenke til kommentar

Akam har tidligere produsert en rekke guider som tar for seg fotografering i forskjellige situasjoner, hvordan man skal bruke lyset, komposisjon og rutiner rundt back-up for å nevne noen. En artikkel som tar for seg bildekritikk, og ikke minst lærer hvordan man skal gi bildekritikk er svært ønskelig fra min side iallefall. Ikke føler jeg meg kompetent nok til å kunne gi bildekritikk, men jeg føler meg ikke alltid like sikker på hva jeg bør se etter i et bilde. Hadde likt at en skribent for akam sniffet i seg denne ideen,. Med en ny bildekritikk og mye fokus på dette er det vel på tide med litt guiding?

Ellers må jeg også få nevne at det er et interessant tema som trådstarter har tatt opp til diskusjon. Ikke minst er det spennende å lese det som dere andre skriver. Tror vi nok i bunn og grunn er utstyrsfanatikere hele gjengen :)

Lenke til kommentar

Akam har tidligere produsert en rekke guider som tar for seg fotografering i forskjellige situasjoner, hvordan man skal bruke lyset, komposisjon og rutiner rundt back-up for å nevne noen. En artikkel som tar for seg bildekritikk, og ikke minst lærer hvordan man skal gi bildekritikk er svært ønskelig fra min side iallefall. Ikke føler jeg meg kompetent nok til å kunne gi bildekritikk, men jeg føler meg ikke alltid like sikker på hva jeg bør se etter i et bilde. Hadde likt at en skribent for akam sniffet i seg denne ideen,. Med en ny bildekritikk og mye fokus på dette er det vel på tide med litt guiding?

Ellers må jeg også få nevne at det er et interessant tema som trådstarter har tatt opp til diskusjon. Ikke minst er det spennende å lese det som dere andre skriver. Tror vi nok i bunn og grunn er utstyrsfanatikere hele gjengen :)

Er ikke så sikker på om det skinner godt nok igjennom, men poenget mitt er at folk skal bruke det fotoutstyret de har til å ta mer bilder. Har ingen ting i mot utstyrsfanatikere egentlig, men utstyret får ikke bli viktigere enn det produktet det er ment å skape.

Lenke til kommentar

For meg er det sluttresultatet, bildet, som er mest interessant, ikke hvordan det er blitt til. Og så synes jeg det er viktig at det ferdige produktet blir vist fram. Kun da har fotograferingen en hensikt.

Er helt enig i at det er resultatet som er interessant - ikke hvordan det ble til. Når bildet først er tatt er det uinteressant om det er tatt med iPhone eller mellomformat - det er resultatet som teller.

Også enig i at det ferdige produktet bør vises fram - har en del bilder jeg alt, alt for lenge har ventet med å få i glass og ramme, i bildebok, til gaver og annet..

Ellers - for meg er det ikke bare å vise fram resultatet - jeg får også mye ut av å ta bilder selv, å bruke tid på å ta bilder, prøve å se motiver mens jeg er ute på tur - å utvikle meg som fotograf. Det er for meg ikke bare målet som er interessant - men også veien dit.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er heilt enig i at (for mange) er utstyret viktigare enn produktet(bildene). Men når du etterlyser auka mengde med fotorelaterte(ikkje utstyrsrelaterte) tråder, da vart eg litt nysjerrig å såg litt gjennom kva du har posta.

Eg kan ikkje sjå at du har starta ein einaste post i bildekritikken. (Du har rett nok komt med kritikk på nokkre bilete.) Dette stussar eg på,sidan du på ein måned (sidan 28.september) har posta over 450 innlegg og i tillegg etterlysar meir fotorelatert aktivitet.

Som andre svarer i denne tråden, så handlar gjerne utstyrskjøp om å få fleire moglegheite til å ta dei spesifikke bileta dei er på jakt etter. Det kameraet som har gitt meg flest utfordringer, er eit heilautomatisk fuji-kompaktkamera. Grunnen til dette, var undervasshuset som eg også kjøpte til dette kameraet!

Men etterkvart så var eg på jakt etter fleire moglegheite under overflata, så no har eg oppgradert til DSLR under vatn. (Desverre så er ikkje utstyret 100% enda, så ingen bilete å vise til enda).

Men poenget er vel: Før du kritiserer andre for lite fotoaktivitet, kva har du bidratt med sjølv?

Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på om det skinner godt nok igjennom, men poenget mitt er at folk skal bruke det fotoutstyret de har til å ta mer bilder. Har ingen ting i mot utstyrsfanatikere egentlig, men utstyret får ikke bli viktigere enn det produktet det er ment å skape.

Poenget ditt skinner soleklart gjennom! Prøvde meg mer på en litt humoristisk avslutning mtp at vi alle lever i troen om at mer alltid er bedre. Du har et svært godt poeng. Det er ikke nødvendigvis noe galt i å ha en del utstyr såfremt man faktisk bruker utstyret og ikke bare legger til utstyret i signaturen for å få mer styrke bak innleggene på forumet. Såfremt en er fornøyd med sluttresultatet har det ikke noen å si hva slags utstyr en bruker eller hvor mye det kostet. Men en påstand tar jeg sjansen på å kaste ut: Man lærer ikke alltid utstyret å bruke skikkelig før man går til innkjøp av mer. Vips så støver det ned. Oppgraderingsmanien slår litt for ofte til :)

Lenke til kommentar

Ser poengene dine Anskar, men samtidig er jo mange oppgraderinger av fotoutstyret helt naturlig.

Man begynner ofte med å kjøpe et kamera med et kitobjektiv. Etter en stund ønsker man å komme nærmere ting og man kjøper et teleobjektiv (ofte et "billig" 70/75-300 mm ved varierende kvalitet). Så ønsker man kanskje å forbedre innebildene side og man kjøper en ekstern blits.

Etter å ha hengt en stund på Akam og andre fotosider og fotointeressen har kommet for fullt ser man mange utrolig flotte nærbilder av insekter, og man går til anskaffelse av et makroobjektiv. Det samme gjelder for landskapsbilder, og et vidvinkelobjektiv står for tur. Og et eller annet lyssterkt fastobjektiv er jo et "must" i fotobagen, der begynner man ofte med en "billig" 50mm.

Nå har det kanskje gått en del år, hvis man begynte som student har man kanskje nå en jobb og dermed bedre økonomi. Da kan man skifte ut kitobjektivet i noe som er mye bedre, telezoomen man hadde til å begynne med ser man kanskje ikke er så veldig skarp og bra sammenlignet med andre og man bytter ut denne. Man ønsker etterhvert et mer avansert kamerahus med flere muligheter, og man bytter ut dette.

Og så videre..... Vil tippe at en del kjenner seg igjen i dette.

Så er det de som oppgraderer utstyret sitt hver gang det kommer noe nytt, men la de nå få lov til det hvis de vil det (og har muligheten til det).

Lenke til kommentar

Jeg forstår poenget til Anskar.

Selv så har jeg kamerautstyret mitt oppnevnt i signaturen min, og det av den enkle grunn at hvis jeg skulle spørre om råd etc. så kan jeg få råd ut fra hvilket utstyr jeg har siden alle kan lese dette i signaturen. (Altså i tillfelle jeg skulle glemme å nevne noe i selve tråden)

Før så var jeg veldig aktiv på pc-delen av forumet og da hadde jeg pc-specs i signaturen.

De fleste skjønner jo at det hjelper lite med rått utstyr når man ikke vet bak/frem på et objektiv eller betydningen av blender etc.

Men har man råd og lyst, så kan man på en måte kjøpe seg litt entusiasme. Første speilreflekskameraet jeg kjøpte var en 350D og jeg husker hvor fantastisk fornøyd jeg var. Jeg skjønte vel svært lite før jeg kjøpte dette kameraet, men nå hadde jeg det jo i lomma og da MÅTTE jeg på en måte lære meg å bruke det.

Etter noen ukerså kom jeg kjapt inn i blender/lukkertid/ISO instillinger etc. og bildene ble bedre og bedre. Når jeg følte jeg fikk til dette, ville jeg ha nye utfordringer med bedre kamera og bedre optikk. Derfor ble det 40D etter denne.

Da kunne jeg jo grunnprinsippene men det nye kameraet med ny optikk ga meg bedre bilder, og igjen ble jeg inspiret videre.

Til jeg for noen dager siden kjøpte meg 5D Mark II m/L-optikk. Nok en gang så opplever jeg en opptur med tanke på bildekvalitet, og igjen så blir jeg inspirert til å drive på videre.

Hva mit neste kamera blir tør jeg ikke tenke på, men det får tiden vise.

Joda, jeg kunne sikkert tatt flotte bilder med 350D'en også, men man kommer ikke utenom det faktum at man på en måte vokser ut av tidligere kameramodeller. Forskjellen fra 350D'en med Kit-objektivet til 5D'en m/L-optikk er stoooor. Både med tanke på bildekvalitet og fysisk størrelse.

Men jeg har alle tre kameraene ennå, og alle blir brukt inni mellom.

350D'en bruker jeg til litt "rølpebilder" etc. og 40D'en drar jeg med meg når jeg skal hjem til kammerater på en hyggelig aften etc. for å forevige matbordet etc. 5D'en koser jeg meg med når jeg skal ta naturbilder etc. helt for meg selv.

Så utstyret i seg selv gir ikke bedre bilder, men nytt utstyr motiverer (vertfall i mitt tillfelle) til å drive på videre og hele tiden sikte LITT høyere.

Jeg er på ingen måte ekspert på noe som helst, men jeg føler nå jeg har rimelig god kontroll på teknikken og det utstyret jeg har.

Om bildene jeg tar blir bra er jo smak og behag, men jeg bryr meg ikke så VELDIG mye om hva andre synes om bildene mine, men poster noen få på bildekritikken en sjelden gang for å få objektive tilbakemeldinger. For detsom jeg har lært, er at det er veldig lett å se seg blind på egne bilder.

Man kan sitte der å være superfornøyd med bildene man har tatt og redigert, men når andre for se dem så blir dem dømt nedenom og hjem. Da får man noen ahaa opplevelser.

Vertfall det jeg hadde på hjertet så langt... :)

Lenke til kommentar

Alt vær er fotovær og alt fotutstyr gir fotoglede!

Jeg synes egentlig det er opp til den enkelte om man "trenger" 1 eller 20 objektiver. Synes det er litt poengløst å diskutere hvor mye utstyr andre kjøper og hvor ofte stasen byttes ut med siste skrik.

Tror ikke fotogleden på noen måte avtar med mer utstyr. I starten ble det nevnt at det ikke var anbefalt å ta med mer en to kamerahus og tre - fire objektiver på fjelltur. Er dette "grensen" for utstyrsmani eller ikke ikke utstyrsmani?

Da er i såfall terskelen ganske høy for så mye utstyr har ikke engang jeg tatt med på fjelltur :)

Jeg har noen forskjellige objektiver med ulike egenskaper. Forskjellige bruksområder og uttrykk i bildene, ikke bare et hull det kommer et bilde igjennom.

Men for meg holder det med et kamera med objektiv på fjelltur, av og til et objektiv i tillegg. Det er vel snakk om å velge det man trenger før man drar.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor du irriterer deg over folks utstyrsmani. Det er vel greit at noen er opptatt av utstyr og stæsj.

En annen ting er vel at akamforumet har mest fokus på stæsj, da er det naturlig at det er det som diskuteres.

For min del henter jeg kunskap og tips fra andre forum og andre steder enn på akam. Gidder ikke bruke så mye tid på kverulering på alle mulig rare detaljer som er utenfor topic, slik det ofte blir her på akam. Litt for mange eksperter og bedrevitere her. Og innlegg som dette

• Liker 2
Lenke til kommentar

Akkruat det at det ferdige produktet blir vist frem er jeg veldig enig i. Det jeg savner er litt mer fokus fra AKam sin side på de gode bildene. Det har blitt litt bedre, bl.a. med artikkelen som oppsummerer siste måneds bilder (dog kun fra den dedikerte måendstråden).

Enig. Jeg slenger ut en utfordring til AKam; hva med å ta fram noen bilder hver måned og forsøke å fortelle hvorfor de er gode?

Lenke til kommentar

Enig. Jeg slenger ut en utfordring til AKam; hva med å ta fram noen bilder hver måned og forsøke å fortelle hvorfor de er gode?

Tjah - hva med de månedlige oppsummeringene av månedstrådene, som hver måned allerede tar fram noen gode bilder og forteller litt om hvorfor de er gode? :whistle:

Ellers om utstyr: Utstyr betyr en hel del. For meg betyr utstyr som er gøy å bruke og som gir meg godfølelsen at jeg tar det fram mer - at jeg faktisk tar det med ut og bruker det, at jeg utøver hobbyen min. Kjøper jeg noe kjipt som ikke er digg å bruke, og som begrenser meg, så blir det til at jeg ikke bruker det, og så er det bortkastede penger og dårlig valuta for pengene, tross at det var billigere i innkjøp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er helt enig med Trondster her.

Hvis man er over middels bilinnterissert, så er det svært få av oss som kjøper en Skoda. Ikke noe galt i Skoda i seg seg selv, men spesielt spennende er det vel kanskje ikke.

Kjøper du deg yndlingsbilen/drømmebilen din så får man liksom litt ekstra lyst til å kjøre seg en tur, og det samme gjenspeiler seg vel i fotoutstyr.

Lenke til kommentar

selvom jeg i stor grad er enig med OP, så kan jeg ikke unngå å tenke -hvorfor skal man absolutt bruke utstyret man kjøper? det går an å ha et samler-perspektiv på dette også, enten helt eller delvis.. frimerkesamlere bruker ikke akkurat frimerkene sine til så veldig mye mer fornuftig f.eks..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...