Gå til innhold

HTPC + filserver i ett , stille og nett

Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge meg en liten kombinert filserver og HTPC. Siden jeg har en ganske liten leilighetmå den altså ta så liten plass som mulig og så stllegående som mulig, men alikevel tilfredstile kravene om plass til harddisker og ytelse for HD avspilling.

Har forsøkt å lese litt rundt, og det ser ut til at dette kabinettet er ganske midt i blinken, md litt modifikasjoner for å hindre ressonans i chassiet blir det relativt stille.

Ut over dette har jeg satt sammen en liten handle-vogn i prisguiden.

Handleliste

Cpuen ser ut til å bli anbefalt som rimelig o strømgjerrig prossessor for HTPCer, jeg håper den også klarer å kjøre "filserveroppgavene" i bakgrunnen?

Hovedkortet er ca det eneste rimelige alternativet med 6x SATA kontakter. Men hvis dere har noen andre forslag, tar jeg gledelig i mot.

Cpu-kjøler, minne, bluerayspiller og PSU er mer eller mindre valgt på måfå.

Jeg må passe på at cpukjøleren ikke blir så stor at den er i veien for andre komponenter, men samtidig kjøler godt og ikke støyer for mye.

Føler også at PSUen bør være modulær, slik at jeg slipper å hindre airflow med unødvendige kabler.

Har noen noen tanker om hvor kraftig PSU jeg trenger til oppsettet?

Ikke tenk på harddisker, jeg har 2x 2TB som jeg starter med så fyller jeg på etterhvert.

Tenker å kjøre en linux distro + XBMC

All kommentarer/tanker/innspill tas i mot med takk

Mvh Snorre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp bygget en maskin i dette kabinettet og har følgende å kommentere:

- Gå helt klart for modulær PSU (jeg har ikke, og det ble mye kabelsalat). Men ikke den du har i handlevogna. Den har en vifte på 135 mm så den er ganske dyp og vil mest sannsynlig komme i konflikt med harddisk-brønnene.

- Usikker på om du får plass til CPU-kjøleren. Vær obs på at PSU er rett ovenfor hovedkortet. Hva med en Scythe Big Shuriken f.eks.? Bakdelen med denne er at du mest sannsynlig får konflikt med RAM'en du har valgt.

- Skal du kjøre Linux+XBMC anbefaler jeg at du kjøper ett skjermkort fra Nvidia, feks. GT210/430.

- CPU og watt på PSU ser ok ut.

Lenke til kommentar

Kjøleren tviler jeg sterkt på at du får plass til i det kabinettet, fordi PSU kommer i veien. Høyden fra CPU til PSU er ikke mer enn 10 - 11 cm. Faktisk finnes det svært få kjølere man kan bruke pga at hovedkortet bare er 17 x 17 cm, dvs de fleste vil gi konflikt med diverse annet på hovedkortet.

Normale filserveroppgaver krever minimalt med ytelse, så lite at her holder det med en Atom CPU. Trolig vil en i3 2100T (35 Watt) med stock kjøler både gi ytelse nok og ha så lite varmeutvikling at det vil bli svært stille. Den har lavere ytelse, men bør uansett holde godt nok. Men også på i3 2120 kan man klare seg med en relativt beskjeden kjøleløsning. Noctua NH-U9B SE2 er et mulig alternativ - mulig du kan kjøre denne passiv.

Du bør heller ikke kjøpe minnet du har valgt. Dette minnet har kjølere som bygger i høyden, og kan således gi problemer når det er trangt. Du får heller ikke noe ekstra ytelse å snakke om i forhold til å kjøpe standardminne som Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB.

Jeg ville også byttet ut PSU med Seasonic X-400FL. Den er dyrere, men så er det den beste PSU man kan få når man snakker om stille oppsett. Trolig en av de desidert beste PSU-er som er laget. 400 Watt er nok i massevis, selv med 4 - 6 harddisker vil nok ikke oppsettet dra mer en maks 150 Watt.

Edit:

Ellers er det sant som Proson skriver at Linux/XMBC og Intel HD2000 ikke akkurat er bestevenner.

Sist ville jeg valgt et annet hovedkort, nemlig Asus P8H67-I B3 eller Zotac H67ITX-C-E. Begge disse har 6 stk interne SATA (Zotac har også eSATA), hvorav 2 stk er 6 Gb/s. Det du har valgt har bare 4 stk 3 Gb/s - dvs etter at du har puttet inn BlueRay så har du bare tre stk igjen. Når kabinettet har plass til 6 stk 3,5'' så er det jo dumt å velge et hovedkort som ikke gir reell muligheten til å utvide kapasiteten.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Et nVidia GT210 skal så vidt jeg vet være ytelsesmessig omtrent som nVidia ION 2 plattformen, dvs nVidia sitt spesielle hovedkort for Intel Atom. Dette har en GT218 GPU innebygd på hovedkortet (samme antall cores, lavere kjernefrekvens og høyere minnefrekvens), og kjører uten problemer full HD med en Intel Atom CPU. i3 2100T er i en helt annen liga enn Intel Atom D510 (den feteste ATOM) når det gjelder ytelse - vi må vel gange fort en 3 - 5 ganger når det gjelder ytelse (om ikke mer)

En NAS, som i realiteten er en enkel filserver kjører kurant på svakere CPU enn Atom D510 - eller av egen erfaring kjører min ene filserver med AMD Athlon X64 4850e i snitt med ca 2 - 10 % CPU-ytelse. Denne kjøre software raid, webserver, brukes til backup av flere andre servere osv.

Normale serveroppgaver krever utrolig lite - personlig er jeg overbevist at man på i3 2100T kan kjøre Handbrake og full HD til skjerm samtidig.

Lenke til kommentar

Litt synd, men men.

Ikke vurdert win7 installasjon?

Til en kombinert filserver og HTPC er faktisk linux/XMBC et vel så bra valg som Windows 7. Rimeligere Windows 7 utgaver som Home Premium er dessverre strippet for en del serverrelaterte tjenester.

Personlig så bruker jeg Windows 7 på det meste av desktop/bærbare - men på serversida er det kun Linux/FreeNAS.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...