iPlay Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Hei! I høst begynte jeg å studere ingeniørfaget data. Helt siden jeg har vært liten har jeg drømt å bli en dataingeniør. Jeg hadde ikke særlig peiling på hva de drev med, bare at de fikset PC-er og var supersmarte innenfor det området. Nå har jeg funnet ut litt mer konkret om hva de jobber med, og noe av det ser ganske kult ut. Men så er det mange som sier "Dataingeniører er ikke så etterlengtet lenger i arbeidsmarkedet. Veldig stor konkurranse. Du skulle heller begynt på maskin-ingeniør, eller "fornybar-energi" ingeniør (tenker på de som jobber ved oljeplatformer osv, husker ikke navn.) De kan blant annet tjene minst 1 mill i året." Dette forvirrer meg veldig, og jeg lurer på om det er sant.. Det med dataingeniører. Har sett rundt på nettet at gjennomsnittlig startlønn ligger på 320-350k. Det er ikke helt topp, men tipper det øker etterhvert. Også kommer det av hvor du jobber.. Jeg vet også at de ikke er etterlengtet i arbeidsmarkedet som de var en gang før. Men er det virkelig så ille? Lenke til kommentar
laurell Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Akkurat ferdig utdannet dataing.. at det er konkurranse er litt å ta i nå, var nok mer for noen år siden.. men om du starter på en data.ing utdanning nå så er det vanskelig å spå markedet om 3 år. Ut i fra min erfaring så er det meget stor etterspørsel etter folk med data.ing/IT utdanning nå i Bergen, Trondheim og spesielt mange jobber rundt om i Oslo.. og da jobber som er rettet mot .NET, Sharepoint siden det er svært i vinden og det er mange som ønsker arbeidskraft innen det. Se bare på finn.no http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?sort=1&JOB_CATEGORY/CATEGORY=5409 Jeg og resten av kullet mitt har fått jobber som gir alt mellom 350-420 i startlønn.. de beste er selvsagt innen oljebransjen. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 350k var lite. Jeg regner med du kan forvente 380-420k som nyutdannet, hvertfall om du begynner å jobbe i det private. Her har jeg tatt med et utdrag fra http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataingenior Lønna til dataingeniører varierer, men gjennomsnittlig årslønn for denne yrkesgruppen er 571 000 kroner (Kilde: SSB 2010). Faktorer som spiller inn er blant annet hvilken bransje man jobber i, hvor lenge man har vært ansatt, hvilke ansvarsområder man har, og liknende. For øvrig, det du sier om andre ingeniøryrker: Jeg vet om 2 forskjellige nyutdannede ingeniører, som slet veldig med å finne seg jobb. Begge er vel innen produksjon og maskin eller noe sånt, og jeg tror begge har rundt C i snitt. Så jeg tror du har gjort et godt valg Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Man kan ikke regne med å få 57100 som nyutdannet, det er snakk om gjennomsnittelig men som regel er det noen bransjer som drar opp veldig, som olje og enkelte områder innenfor konsult. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Man kan ikke regne med å få 57100 som nyutdannet, det er snakk om gjennomsnittelig men som regel er det noen bransjer som drar opp veldig, som olje og enkelte områder innenfor konsult. Selvsagt, det skrev jeg også i første setning Jeg holder forresten også på med en bachelorgrad i(som?) dataingeniør. Er det noen som vet forskjellen lønnsmessig mellom master og bachelor? Da tenker jeg hovedsaklig ift master i programutvikling. Endret 29. oktober 2011 av vebbiii Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Det kommer ann på selskapet noen har faste summer og andre ikke. http://skanska.no/no/jobb/studentnyutdannet/Ansattgoder/ Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 http://www.aftenposten.no/jobb/article4008827.ece statestikken ser jo lovende ut. Dataingeniør er en nokså top updanning innom IT feltet så jobbmuligheten burde være gode. Bare ikke sitt på ræva med mål om å bare "seile" gjennom. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jeg vet om flere som jobber med data innenfor olje og gass som tjener godt. Jobber selv med finans/forvaltning, og her er det flere dataingeniører---de tjener òg bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå