Gå til innhold

installer XP på min allerede vista pc

Anbefalte innlegg

hei jeg tenkte å installere windows XP på min PC som allerede har windows-vista home premium (servive pack 1 om det har noe å si)

så den her guiden på hvordan man skal gjør d: http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_and_xp_with_vista_installed_first__the_stepbystep_guide.htm

spørsmålet mitt er: vil dette gjør at jeg mister det jeg har lagret på disken allerede?

spørsmål nummer 2: passer dette til <<meg>> og hvordan vet jeg vilken XP versjon jeg burde nedlaste til PC'n?

PC spesifikkasjon hentet fra System:

Det er en Packard bell modell: A6510 NCD

prossessor: AMD phenom 9650 Quad-core proccecor 2,30 Ghz

Minne(ram)=4,00 GB

32-bits system

har lite peiling på slikt, regner ikke med prossessor og slikt er relevant selvfølgeli, men heiv inn infoen for d om :)

edit: ideen er selvsagt å ha begge operativsystemene slik at jeg velger ved start-up (er hovedsakeli pga noen spill fungerer dårli på nyere systemer)

har et 3. spørsmål faktisk: hvilke konsekvenser kan/vil dette ha?

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du skal innstalere dual m xp + vista så er det greit å tenke på hvordan du vil ha det angående disker/ partisjoner. om du vil ha begge systemene på en disk delt på 2 partisjoner etc.

Hvis du shrinker vista partisjonen slik som beskrevet i guiden og installerer xp på den burde det ikke bli noe data tap :)

Hvis du "skaffer" deg xp, så burde du gå for xp proffesional. (husk at siden xp er gammelt så er det MYE oppdateringer som må lastes ned :p hvis ikke du går for noe mer tvilsomt på tpb da..)

Du skriver du har 4 gb ram. men at du bruker 32 bit system. siden det er xp du vil ha, så vil jeg anbefale deg å fortsette å bruke 32bit. siden det etter min erfaring er mer stress å finne 64bit drivere til xp + xp64bit kan oppfattes som ustabil;O

Konsekvenser? er jo kun det at du vil bruke en del mer diskplass. + at xp er et gammelt system, og har ikke støtte for nyere versjoner av directx, itunes, msn etc. En annen ting er jo at det er veldig tungvindt å skulle skifte frem å tilbake mellom 2 os bare for å kunne spille noen spill:p

håper noe av dette hjalp:p

hjalp veldig ja :)

de snakker i guiden om å "splitte" disken mellom operativsystemene

vil det si at strukturen blir data->2 forskjellige operativsystemer som begge har gitte instalerte programmer i seg?

for det vil jo da ta beeetyyydelig mye mer plass?

ellre menes det bare at de tar opp plass begge på datan, men deler programmer fra disken fortsatt?

(du snakket om dette, men det var noe uklart for meg fortsatt :\ )

Litt tricky å installere XP ved siden av Vista på maskinen, enn omvendt. Lar seg gjøre, men du får nok litt trøbbel med bootloader..

bootloader?

altså loaden når jeg starter pc'n?

forøvrig tror jeg storebroren min hadde XP og win98 på sin gamle PC og det så ut til å fungere fint ved at du valgte vær gang du startet pc'n men du kunne ikke bytte uten reboot

Lenke til kommentar

Ser jo litt vitsen med å bruke Xp istendenfor Vista for å gaine noe ytelse i "nyere" spill ved svak Hardware, men å bruke xp i tilegg for å spille noen gammle spill virker litt rart, da jeg selv har spillet mye Gammle klassikere som burde vært kjørt på kanksje W95 og nedover, på både vista og W7, noen ganger tar det litt tid å finne rette instiling kombo, men de fleste funker helt fint ved å fikle litt når man høyrekliker og "egenskaper" eks. Kjørt som xp, deaktiver div theme, kjør som admin osv.

Men nå vet jeg ikke hva spill du prøver å spille, så det finnes nok gjerne untak. Men tenkte bare å si at med litt fikling av og til, så har jeg selv erfaring at de meste kjøres fint av gammle spill på Vista og W7 også.

BTW: Har selv laget dual boot med vista og xp flere ganger, hver gang like dum og installerer vista først, det er et ork til tider! mye frem og tilbake, med blant annet bootloader ja, men det går jo til slutt ;)

Endret av Høybusk
Lenke til kommentar

Hei. Jeg gjorde dette selv for litt over 4 år siden på en PC. Windows Vista lå på PC`en fra før på C:\ og Windows XP skulle på D:\ Det jeg vel gjorde var å kjøre vanlig installasjon av Windows XP og bruke VistaBootPro. Så kopierte jeg noen filer fra Vista partisjonen over til XP partisjonen. Hvilke filer jeg kopierte husker jeg rett og slett ikke. Men det skal være mulig å få det til å fungere.

Lenke til kommentar

Ser jo litt vitsen med å bruke Xp istendenfor Vista for å gaine noe ytelse i "nyere" spill ved svak Hardware, men å bruke xp i tilegg for å spille noen gammle spill virker litt rart, da jeg selv har spillet mye Gammle klassikere som burde vært kjørt på kanksje W95 og nedover, på både vista og W7, noen ganger tar det litt tid å finne rette instiling kombo, men de fleste funker helt fint ved å fikle litt når man høyrekliker og "egenskaper" eks. Kjørt som xp, deaktiver div theme, kjør som admin osv.

Men nå vet jeg ikke hva spill du prøver å spille, så det finnes nok gjerne untak. Men tenkte bare å si at med litt fikling av og til, så har jeg selv erfaring at de meste kjøres fint av gammle spill på Vista og W7 også.

BTW: Har selv laget dual boot med vista og xp flere ganger, hver gang like dum og installerer vista først, det er et ork til tider! mye frem og tilbake, med blant annet bootloader ja, men det går jo til slutt ;)

Arcanum of steamworks and magic obscura fungerer på vista ja, problemet er at den updata versjonen lager noe GRASALT i alle menus, f.eks inventory, dette er det ingen løsning på på nettet. (har SELVFØLGELI prøvd å kjøre i kompatbilitetsmodus og som admin.

corsairs et annet, dette vil rett og slett ikke starte, folk på nettet: du må bare ha en eldre pc.

colonization: dette fungerer med noen versjoner, problemet er: disse versjonene er ufatteli gamle versjoner av spillet, og går ikke/xtremt kompliserte å update.

en liten ting som slo meg, dette fungerer vel om man kun har en disk også? har kun c\ jeg med en terra plass

Lenke til kommentar

Jada, bare å lage en ny partisjon med programvare eller innebygde Windows funksjon. Eks, beholde 800 GB på C:/ også lage en 200GB D:/ til Xp.

tusen takk :)

et lite spørsmål til (innser vor frykteli mange spørsmål jeg hadde rundt dette temate :\)

vil "essensielle" programmer bli kopiert over? f.eks driveren til cd-rommet? eller driveren til nettverkskortet(trådløst) etc?

evt vist ikke, så ligger vel disse i windows mappa og kan de da bare bli flytta over ved å bruke en (mellomdisk, altså en ekstern harddisk)?

Lenke til kommentar

Kan ta ut i fra egen erfaring:

Hadde en dell maskin når holdt på med dette, følget med en dell oem Xp disk jeg brukte, her lå kun kjerne drivere inne, som cd-rom, mus, tastatur osv. Lyd, nettverk, skjermdrivere måtte jeg laste ned selv, nettverk driver måtte jeg jo laste ned først da, siden ikke finner noe driver uten å være på nett ;). Så hadde jeg vell disse på en usb og instalerte etterpå.

Så jeg ville nok kanskje funnet nettverks driver ialle fall å ha den klar på forhånd, da jeg tviler på denne følger med, men skal aldri si aldri, er så mange forskjelige versjoner der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...