Mkalle Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Sitter med tanker om å binde renten for 3 år hos Husbanken, da fastrenten er ca 0,5% lavere enn den flytende. Men så stusser jeg litt pga. jeg mest sannsynlig kommer til å flytte på meg i løpet av disse 3 årene, noe som da vil bety at jeg vil bryte fastrenteavtalen. Det jeg da lurer på er hvordan det funker med å betale overkurs som det heter. Vil det si at en må betale tilbake som om renten var flytende i perioden fra du binder renten til du bryter avtalen? Det kan jo i mitt tilfelle bli veldig mye penger. Satser på noen forstår hva jeg spørr om Lenke til kommentar
KS Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei Det trenger ikke bli overkurs (du betaler banken), det kan også bli underkurs (banken betaler deg). Det kommer ann på hvordan renten utvikler seg. Sett at du flytter om et år. Da har du to år igjen av fastrentenavtalen. Det er gjenværende løpetid som betyr noe. For å finne riktig over- eller underkurs må det derfor sammenlignes med hva slags renten man om et år vil tilby for lån med to-års løpetid. I dag er flytende ca 2,8% og 3 år er ca 2,3%. Hva tror du om rentene om ett år? La oss si at om et år er flytende 3,8% og 3 års renten 3,3%. Utfra dette kan vi si at renten for lån med to årsløpetid er: (3,8% * 1/3) + (3,3% * 2/3) = (1,27 + 2,24) = 3,5%. I et slikt tilfelle vil du sitte med en fastrenteavtale på 2,3% som Husbanken kan låne ut på nytt til 3,5%. Dermed vil du få 1,2% i underkurs pr år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå