Gå til innhold

Hvilket 560-kort bør en kjøpe?

konduktans

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter nytt skjermkort til datamaskinen min.

Maskinen består av et P5Q EM hovedkort, C2Q9650 @3.6GHz og 4GB DDR2-800 RAM.

Jeg ser hovedsaklig på fire foskjellige skjermkort fra dustinhome.

Hvorfor er det 500 kroner forskjell på de to Zotac-kortene(560 AMP! og 560 TI AMP!), når den eneste forskjellen er at TI har litt flere stream-prosessorer? Er det stor forskjell på ytelse?

Er det stor forskjell på lydnivå?

Jeg heller mot ZN-50702-10M, da det har høyest klokkefrekvens, og veldig rimelig pris.

ZT-50302-10M - 2015,-

ZT-50702-10M - 1499,-

ZT-50703-10M - 1479,-

GV-N56GOC-1GI - 1399,-

Sikter på å spille BF3 på high med full AA/AF @1680x1050. Er det rimelig hvis jeg f.eks bruker 560 AMP! ?

EDIT: Evt. så har komplett.no et relativt billig 570-kort.

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå havner du NESTEN i 560 fella her.

Skal du ha 560 så MÅ det være Ti versjonen, 560 er ikke 560, Ti varianten er en bedre versjon og helt annerledes brikke enn vanlig 560.

Har du ikke råd til 560 Ti så ser du ikke lengere på Nvidia, under 560 Ti begynner de å bruke for mye strøm, gi for lite ytelse og koste for mye, her nede er det ATi som har hele fjøla og Nvidia må se seg rundbanket i budsjett segmentet, jo lavere ned du går, jo mer ytelse for pengene leverer ATi kontra Nvidia.

Lenke til kommentar

Jeg MÅ ikke ha 560. Vurderer å kjøpe 570 som komplett selger til 2100 kroner, da det er det som virker å gi mest bang for buck.

Hva er forskjellen på kjernen i 560 og 560 TI? Hardware hadde en test der de konkluderte med at 560 var like bra/bedre enn 560 TI.

HD 6870 er best bang4buck.

560 har 336 CUDA-kjerner, du betaler i prinsippet for et overklokket GTX 460 fra 2010. GTX 560 Ti har 384 CUDA-kjerner og dette gir deg fint 10-20% bedre spillytelse. For ikke å snakke om at HD 6870 ligger bare 5% bak.

Hardware.no og deres anmeldelser holder såvidt bedre standard enn en den jevne 15-åringen som anmelder CoD.

Lenke til kommentar

Det er mange som sier at 6870 er i samme område som 560 TI, men igjen, så gjelder det med 0xAA. Jeg liker AA.

Ser på linken i signaturen din at det er stor forskjell på 560 og 560 TI. Jeg heller litt mot 570, men den er så dyr, og 6870 presterer ikke SÅ mye dårligere, selv om prisen er nesten halvert.

Lenke til kommentar

Det er mange som sier at 6870 er i samme område som 560 TI, men igjen, så gjelder det med 0xAA. Jeg liker AA.

Ser på linken i signaturen din at det er stor forskjell på 560 og 560 TI. Jeg heller litt mot 570, men den er så dyr, og 6870 presterer ikke SÅ mye dårligere, selv om prisen er nesten halvert.

BF3 har både MSAA og FXAA som valg i spillet. 560 Ti er ikke kraftig nok til å kjøre spillet med MSAA, dette er et argument som er relevant når man kjører kraftigere kort som 580 eller høyere.

Lenke til kommentar

Gitt at jeg får en 6870 1GB til samme pris som 5870 1GB, hva er da det beste valget?

Fant en vannkjølt 5870 til omtrent samme pris som 6870, og IOM at jeg har vannkjøling i maskinen min, er jeg meget interessert. Har kun én vifte i maskinen, så luftstrømmen er litt for dårlig til viftekjølt. Med vannkjøling på skjermkortet, derimot, får jeg en ekstremt stillegående og kald maskin :-)

Lenke til kommentar

Gitt at jeg får en 6870 1GB til samme pris som 5870 1GB, hva er da det beste valget?

Fant en vannkjølt 5870 til omtrent samme pris som 6870, og IOM at jeg har vannkjøling i maskinen min, er jeg meget interessert. Har kun én vifte i maskinen, så luftstrømmen er litt for dårlig til viftekjølt. Med vannkjøling på skjermkortet, derimot, får jeg en ekstremt stillegående og kald maskin :-)

Du mener custom-loop vannkjøling håper jeg, ikke slik H50, H60... ;)

5870 er et raskere kort ja, overklokker en del bedre også om du er interessert.

Lenke til kommentar

Jeg har 140 mm! He he. Tror du det er for lite? Tenker å kjøre med to 140mm vifter på relativt lav hastighet.

Vurderer å montere en ekstra 12 cm radiator(det er alt jeg har plass til), men det hjelper vel ikke stort.

Kabinettet mitt er nemlig et PowerMac G5, og det er MEGET begrenset med plass!

Lenke til kommentar

Jeg har 140 mm! He he. Tror du det er for lite? Tenker å kjøre med to 140mm vifter på relativt lav hastighet.

Vurderer å montere en ekstra 12 cm radiator(det er alt jeg har plass til), men det hjelper vel ikke stort.

Kabinettet mitt er nemlig et PowerMac G5, og det er MEGET begrenset med plass!

5870 har en TDP på ca 190W ;)

Selvfølgelig vil du kunne kjøle CPU og grafikkort på en 140mm, men det blir nok rimelig varmt.

Sleng på en 120mm til, så vil du nok være rimelig sikker. Det optimale hadde nok vært 360mm eller mer på 5-6cm tykkelse med 1200-1500 RPM-vifter.

Lenke til kommentar

Har CPU og NB i loopen nå, og skal inkludere skjermkort. Q9650 har TDP på 95W. IOM at den er Core 2-arkitekturen, går den sikkert på 50-100%. Gitt at skjermkortet ligger på samme nivå, snakker vi noe i området av 100-250W varmeenergi som sendes ut i systemet. Jeg sikter optimalt sett på en temperatur rundt 50*C. Da må jeg vel ha en liten 12mm til.

Er det noen tall på hvor mye det hjelper med en ekstra vifte på radiatoren jeg allerede har?

Lenke til kommentar

Har CPU og NB i loopen nå, og skal inkludere skjermkort. Q9650 har TDP på 95W. IOM at den er Core 2-arkitekturen, går den sikkert på 50-100%. Gitt at skjermkortet ligger på samme nivå, snakker vi noe i området av 100-250W varmeenergi som sendes ut i systemet. Jeg sikter optimalt sett på en temperatur rundt 50*C. Da må jeg vel ha en liten 12mm til.

Er det noen tall på hvor mye det hjelper med en ekstra vifte på radiatoren jeg allerede har?

Du ser altså på 300W TDP

Hvor mye en ekstra vifte gir i temperatur avhenger av hvilke vifter du bruker, hastigheten på viftene, romtemperatur og hvilken radiator du bruker. Det er derfor vanskelig å si noe spesifikt, bruker du trege vifter (under 1000RPM) vil du se en del forbedring, raske vifter vil se mindre.

Det jeg kan se er at 1x 120mm rad er for lite for 300W TDP, om du kan legge til en 120mm til vil du doble kjøleområdet og få langt bedre temperaturer, vanntemperaturen vil synke til halvparten så høyt sannsynligvis siden du overbelaster en 120mm radiator til de grader om du kun kjører 1x 120mm rad.

Radiator estimator spreadsheet, disse vil fortelle deg noe om vanntemperaturen mot lufttemperaturen for noen gitte radiatorer. Dette er ikke nøyaktig, men vil si noe om sånn ca hvordan du ligger an.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...