Gå til innhold

Nye Oslo


Anbefalte innlegg

Thebull, vil det da gjelde de som også blir født her!? Hvis det feks kommer et gift par hit med baby på vei!? For det irriterer meg..norsk når du blir født i Norge. Jeg er vel ikke hest selv om jeg er født i stall!?

 

Det der er den dummeste sammenligningen jeg har sett EVER!!

 

Har du i det hele tatt sjekket hva NORSK er for noe??

 

Det er noe like intetsigende som grensen mellom to kommuner og betyr like lite som hvilket side av dopapiret du bruker..

 

Det er en menneskeskapt grense og et navn på et definert geografisk område som har INGENTING med folk eller religion..

 

Vi kunne vært aliens fra Mars for alt hva NORGE bryr seg...

 

Kan du ikke like godt være ærlig med deg selv og si at du ønsker å bevare den nordiske rasen eller noe slikt... det er i det minste litt logikk bak det..

 

 

Å mene at "norsk" er et geografisk området er jeg helt uenig med deg. NORGE er et geografisk område ja, men ikke "norsk". Det finnes mange definsijoner på hva som er typisk "norskt". Jeg mener man er norsk først når man har bodd i Norge i rundt 5 generasjoner. Jeg synes egentlig at man først er norsk når man har et nordisk utseende, men jeg vil forsatt kalle deg norsk selvom du ikke ser nordisk ut, men du må ha bodd i norge i 5 generasjoner - synes jeg :)

 

Så er det de som synes man er "norsk" hvis man har besøkt Norge. Det er ikke noe fasit svar - latterlig av deg jeg har sitert å si at det er "det dummeste jeg har hørt", siden det er noe man definerer selv. Grow up og slutt med personangrep, spesielt når personen du kalte "dum" kom med et godt poeng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å mene at "norsk" er et geografisk området er jeg helt uenig med deg. NORGE er et geografisk område ja, men ikke "norsk".

 

Hadde det egentlig hatt noen betydning for grunnen huset ditt står på om det hadde vært en Dansk koloni?

 

Er du egentlig klar over hvor ungt dette landet er i en historisk målestokk ?

 

Vår ætt går tilbake 10.0000-15.000 år og du synes dette fjollete grense greiene er vært noe?

 

det betyr ikke en dritt hvilket flagg du bærer eller hvilket land du tilfeldigvis så dagslys først.

 

Det som betyr noe i det lange løp er et folks overlevelse, som folk.

 

Det finnes mange definsijoner på hva som er typisk "norskt". Jeg mener man er norsk først når man har bodd i Norge i rundt 5 generasjoner. Jeg synes egentlig at man først er norsk når man har et nordisk utseende, men jeg vil forsatt kalle deg norsk selvom du ikke ser nordisk ut, men du må ha bodd i norge i 5 generasjoner - synes jeg :)

 

Norsk vil man være når man får norsk pass.

 

Dette begrenses ikke til religion, ætt eller noe annet, men er kort og godt et juridisk pennestrøk som ikke har noe med det du sliter med.

 

Å basere hele motstanden mot religion og "Norskhet" bevarer ikke folket som jeg mener vi har en plikt å bevare.

 

Så er det de som synes man er "norsk" hvis man har besøkt Norge. Det er ikke noe fasit svar - latterlig av deg jeg har sitert å si at det er "det dummeste jeg har hørt", siden det er noe man definerer selv. Grow up og slutt med personangrep, spesielt når personen du kalte "dum" kom med et godt poeng.

 

Du baserer menneskets tilknytning på hvor de er født, og på bakgrunn av dette setter du nasjonalitet stempel.

 

Jeg ser poenget, men det er utrolig dårlig sammenligning som blir svært feil å ta i bruk.

 

Ikke meningen å klore, men jeg har lange negler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akasha: det var da veldig.. det var et utrykk! Greier du ikke se humoren i det uten å komme med uttalelser om at bør være ærlig mot meg selv og at jeg vil bevare den nordiske rase? Hva har det med krav å gjøre? Jeg driter vel i nordisk rase!! Idioter er det i alle landsdeler og raser!! Jeg mente at jeg så meg enig med thebull om at krav som det bør stilles også til de som evt blir født her! At statsborgerskap ikke bør bli automatisk utlevert med engang!

Lenke til kommentar

Det beste middelet mot voldtekt er å ha en svinekotelett i underbuksa pluss et bilde av Jan Thomas hvis overfallsmannen skulle være etnisk norsk eller ikke-muslimsk. Bare synet av bildet ville være nok til å få varig ereksjonssvikt.

Ja, det gjelder å helgardere seg.

Endret av OAB1966
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den største andel av de som får utvisningsvedtak returneres. Samtidig er del som forsvinner og oppholder seg ulovlig i landet før vedtaket er på plass. Dette er et politisk spørsmål, og ikke en faktafremstilling slik som jeg har fremmet.

Og dette kan du skrive under på?

Jeg tviler, pga jeg hadde en jobb en god periode som krevde sjekk av personalia på offentlig transport. Resultatet her var at på en kveld kunne man ta opptil 5 ulovlige innvandrere. UD gjorde jobben sin og kom ofte innen 10-20 minutter for å plukke opp individet. Eneste problemet var at et par dager senere så man de samme igjen, selv de som hadde fått utsendelses-orde for flere år siden(Dog denne gangen hadde de lært, kjøp en billett til 20kr og slipp UD).

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Akasha: det var da veldig.. det var et utrykk! Greier du ikke se humoren i det uten å komme med uttalelser om at bør være ærlig mot meg selv og at jeg vil bevare den nordiske rase?

 

Nå var vel strengt tatt ikke det jeg skrev rettet mot deg da, men samme det nå... Det var det fjøs eksemplet som fikk meg til å se rødt.. sorry til den/de jeg har fornærma...

 

har fått tilbake roen nå da... det er jo tross alt snart 24 timer siden... Er da ikke langsint ^^

Lenke til kommentar

Nå kommer dere AUF'ere til å sette kveldsmaten i vrangstrupen:

 

Hva med å bare ta en DNA-prøve av samtlige asylsøkere når de søker asyl? Om det hadde vært umenneskelig, så kunne de søkt asyl et annet sted.

 

La oss ta fingeravtrykk også... Og så kanskje plante en gps chip for å sjekke at ingen vandrer langs parker på nattetider også. Bare en liten pris for å komme inn i Norge, ikke sant?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det nesten INGEN som tør å nevne det dypere problemet som ligger til grunn her?

 

-At 20% av verdens befolkning eier 80% av ressursene mens befolkningsøkningen fortsatt er på nesten 80 millioner årlig.

 

-At dette pågår samtidig med historiens største miljøkrise.

 

-At befolkingsøkningen er størst i de landene som har minst ressurser og vil være mest utsatt for naturkatastrofene som kommer.

 

Noe må gjøres GLOBALT. Hele verdensøkonomien må regenereres til et system som ikke er avhengig av kontinuerlig vekst og økning i forbruk. Overbefolkningsproblemet må tas seriøst og møtes med konkrete tiltak i global skala.

 

Før dette skjer er problemene vi opplever med innvandring bare begynnelsen. Ingen ting blir løst av å stigmatisere deres kultur eller bygge større murer rundt landet, det vil bare utsette et problem det ikke er tid til å utsette mer.

 

Det eksisterer teknologien og ressursene til å gjøre en global forandring. Folk trenger å VÅKNE OPP til situasjonens alvor nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-At 20% av verdens befolkning eier 80% av ressursene mens befolkningsøkningen fortsatt er på nesten 80 millioner årlig.

 

Sosialister ønsker ikke å gjøre de 80% rike. De ønsker istedet å gjøre de 20% fattige. Det er derfor global sosialisme ikke fungerer. Det kan faktisk kun fungere i små, opplyste samfunn, hvor folk har arbeidsmoral.

 

-At dette pågår samtidig med historiens største miljøkrise.

 

Huh? Hvilken miljøkrise?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil du da ha et globalt sentralstyre?

 

Det vil aldri bli noe globalt politisk sentralstyre, selv ikke i store nasjoner som USA og Kina er det noe totalt politisk sentralstyre. Alle større politiske styresystemer blir relativt regionale, samme hva man velger å kalle dem og hvilket flagg man bruker.

 

Nasjoner er bare abstrakte størrelser uansett, og kulturellt er alt et sammensurium av forskjeller og likheter og konkurranse og samarbeid på alle nivåer.

 

Samtidig blir verden mer og mer globalisert og har idag en historisk høy grad av interconnectedness. Bruken av sosiale medier har vært eksplosiv det siste tiåret og hverdagen til hele den vestlige verden har endret seg radikalt som et resultat av det.

 

Det trengs slik jeg ser det en global identitet nå: at mennesker ser på seg selv som verdensborgere i samme biosfære på en planet - der samarbeid er det eneste realistiske alternativet.

 

Det trengs et samarbeid på tvers av landegrensene om globale problemer. Det trengs en utjevning av ekstreme forskjeller i ressurstilgang på en maksimalt bærekraftig måte.

 

Det trengs innovasjon og nytenkning for å få det til i praksis, med tverrfaglig innovasjon som kombinerer eksisterende ressurser på nye måter og der gjerne profesjonelle og amatører kan konkurrere på lik fot på et åpent marked. To faktorer idag skiller seg ut:

 

1) Skyhøy arbeidsledighet i den vestlige verden

2) Behovet for innovative løsninger og samarbeid for å løse globale problemer har aldri vært større

 

Slå dem sammen!:D Innovasjon innenfor globalt bærekraftige løsninger er som skapt for å skape nye arbeidsplasser, og internett er stedet det kan skje.

 

I vesten er produksjonen stadig mer maskinell og behovet for ansatte er mindre: disse arbeidsplassene kommer ikke tilbake og dette er ikke noe å grine over. Sett dem til å jobbe på globale prosjekter isteden. Som enheter eller grupper som det passer. De trenger ikke engang å møtes fysisk, omtrent alt kan gjøres gjennom tjenester som Google+.

 

Regjeringene må legge opp til belønningssystemer som gir status og penger / ressurser til de som utvikler de beste løsningene. Hvis noen tror status ikke er en drivkraft - se på den enorme interessen for gaming, hvor mange timer som brukes på dette daglig. Dette er dyktige, kreative og velinformerte mennesker der stadig flere mangler fast arbeid spiller dataspill i timevis hver eneste dag: hvis ikke dette er potensiale så vet ikke jeg.

 

Enorme pengesummer kan hentes inn gjennom frivillige bidrag som kan sponse prosjektene. Alle kan legge penger i potten med et par raske tastetrykk fra dataskjermen i alle land, regjeringer, organisasjoner, privatpersoner, banker, større foretak... kanskje man kan lage lister over hvem som har gitt mest sånn at de som gir mest får PR på kjøpet.

 

Hvor stor del av potten hver bidragsyter i prosjektene mottar kan avgjøres av antall +1, vurderingen fra faggrupper eller kombinasjoner av slike ting. Uansett hvordan man løser pengespørsmålet vil arbeidsløse mennesker her føle at de bidrar med noe nyttig og føle at de er med på noe større - dette i seg selv vil ha en enormt oppbyggende sosial impact både for dem og alle andre.

 

Media må ta ansvar og engasjere seg. Det er like mye snakk om deres fremtid som alle andres.

 

Hvis ikke tradisjonell massemedia engasjerer seg må privatpersoner organisere store medieorganisasjoner utenom disse (Ted.com er eksempel på retningen ting kan gå) med gratis og enkel tilgang for alle online. Her kan det hele tiden legges ut nyheter, intervjuer, artikler, serier, dokumentarer, fotografier og videoer. Naturligvis interaktivitet på alle nivåer. I utviklingen av medieinntrykk er det også et enormt potensiale for nye arbeidsplasser, eller i det minste at folk som ikke har bedre ting å gjøre kan bidra og føle at de er med på noe nyttig.

 

Det beste er selvfølgelig samarbeid mellom alle større medieorganisasjoner, inkludert eksisterende mainstreammedia såvel som aktører innen bloggosfæren. Også i mainstreampressen bør det vel være på høy tid med nytenkning: rette lys på utvikling av konkrete løsninger for en bærekraftig global fremtid, på tross av landegrenser og hvor alle menneskers interesser uten unntak ivaretas, både i større internasjonal målestokk såvel som muligheter og ressurser på lokalnivå. Selvfølgelig kan alt dette fremstilles på måter som er vel så underholdende og interessant som det pisset avisene er vant til å skrive om.

 

De eksisterende politiske nasjonale institusjonene kan fortsette å gjøre det de kan best. De kan ivareta de lokale oppgavene og jobbe for at ulike kulturer, religioner og mindre samfunn kan leve fredelig side om side.

 

Det er globalt at det trengs et stort og bredt samarbeid nå. Det må trolig skje utenom tradisjonelle politiske organer, selv om også de politiske organene bør være med på det. Men folk MÅ engasjere seg og organisere seg fra grasrotnivå hvis ting skal skje.

 

Tiden er inne for å våkne opp av dvalen og tenke nytt nå: Når de eksisterende systemene ikke kan løse problemene, må det utvikles nye systemer som kan klare det.

 

Teknologien, ressursene og arbeidskraften for å gjennomføre det ligger til rette.

 

Frivillige multikulturelle tverrfaglige organisasjoner som samarbeider om globalt relevante felles interesser. Alle har potensiellt muligheten til å bidra. Gode bidrag gis belønning. Alt transparent og åpent som dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke innføre en voldsalarm med GPS som signaliserer politiet?

Dette vil jo være mye mer effektivt enn å bare justere opp belysningen.

Er du klar over hvor mange politifolk man måtte ha ansatt for å få til noe som dette? Nei, det er fullstendig urealistisk.

Dette er jo bare en forenklet måte å kontakte politiet på. I motsetning til å måtte ta frem mobilen og ringe. Det er ikke dette systemet som vil kreve fler politi i tjeneste. Det er mengden kriminalitet som avgjør hvor mange politifolk vi har behov for.

Endret av Scorpion88
Lenke til kommentar

Hva om politiet fikk et unntak for utplassering av bait, så kunne Rohde dresse seg opp på lørdagskveldene og vandre gatelangs, med et par av gutta i uniform gjemt i buskene. Da ville terroristene hatt en viss risiko, og muligens tenkt seg om 2 ganger. Det er jo slik de gjør det på "Cops" :)

 

(Dette er selvfølgelig useriøst, da jeg vet av politiet straks ville benyttet unntaket i det ondes tjeneste for å ta vanlige borgere som ikke føyer seg etter gjeldende moralnormer)

Lenke til kommentar

Det trengs slik jeg ser det en global identitet nå: at mennesker ser på seg selv som verdensborgere i samme biosfære på en planet - der samarbeid er det eneste realistiske alternativet.

Kommer ikke til a skje. Det er for store kulturforskjeller.

 

 

1) Skyhøy arbeidsledighet i den vestlige verden

2) Behovet for innovative løsninger og samarbeid for å løse globale problemer har aldri vært større

 

Slå dem sammen!:D Innovasjon innenfor globalt bærekraftige løsninger er som skapt for å skape nye arbeidsplasser, og internett er stedet det kan skje.

 

I vesten er produksjonen stadig mer maskinell og behovet for ansatte er mindre: disse arbeidsplassene kommer ikke tilbake og dette er ikke noe å grine over. Sett dem til å jobbe på globale prosjekter isteden. Som enheter eller grupper som det passer. De trenger ikke engang å møtes fysisk, omtrent alt kan gjøres gjennom tjenester som Google+.

Faktisk er arbeidsløsheten langt høyere i den ikke-vestlige verden. Spesielt i de landene det går dårligst.

 

Hva slags jobber er du egentlig forventer at folk i den vestlige verden skal gjøre. Tenker du på uhjelp? Og hvorfor skal vi ansette folk fra vesten, som er ekstremt dyre sammenlignet med ansatte fra andre land.

 

Regjeringene må legge opp til belønningssystemer som gir status og penger / ressurser til de som utvikler de beste løsningene. Hvis noen tror status ikke er en drivkraft - se på den enorme interessen for gaming, hvor mange timer som brukes på dette daglig. Dette er dyktige, kreative og velinformerte mennesker der stadig flere mangler fast arbeid spiller dataspill i timevis hver eneste dag: hvis ikke dette er potensiale så vet ikke jeg.

Men hva slags løsninger er du ute etter? Vi har allerede masse folk som studerer hvordan man kan fjerne økonomien, de kalles professorer. Hvem er det som skal bestemme hvilke løsninger som er best?

 

 

Det er globalt at det trengs et stort og bredt samarbeid nå. Det må trolig skje utenom tradisjonelle politiske organer, selv om også de politiske organene bør være med på det. Men folk MÅ engasjere seg og organisere seg fra grasrotnivå hvis ting skal skje.

Problemet med mange er at de tror det finnes enkle løsninger på alle problemene i verden. Vi har allerede prøvd global samarbeid. Globalt samarbeid var veldig populært etter andre verdenskrig. Det har ikke løst problemene i verden. Faktisk de landene som har gått imot vesten, var de som klarte seg best, f.eks. Kina, Korea, Japan og Sør Amerika. Afrika, var langt mer samarbeidsvillige, og europere spådde et rikt Afrika i det 21 århundre. De kunne ikke ha tatt mer feil.

 

Jeg har ingen tro på at globalt samarbeid vil løse noen problemer. Om fattige land ønsker å bli rike, så må de reformere sine ineffektive økonomier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Hamolinadir: du har inne på noe når du mener at temaene i denne tråden kommer som følge av all elendigheten i verden. Problemet er at globale problem må løses globalt, altså av "alle", dermed har det ikke noe å si hva USA, Norge, EU osv mener hvis mektige nasjoner i den tredje verden er uenig. Forskjellige folk/kulturer har forskjellige verdisett.

 

Da mener jeg det er bedre å tenke "hva kan jeg gjøre?" i steden for å si at ditt og datt "trengs", altså at noen må gjøre noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...