Anskar Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Er det noen her som har god greie på sørkoreansk film? Jeg har klart å få tak på noen koreanske filmer det siste året og er blitt litt overrasket over den store porsjon med mellommenneskelig varme disse filmene utstråler. Scener med kjærlighetsrelasjoner i disse filmene viser noe helt annet enn de filmene som kommer fra Hollywood. Der amerikanerne gjerne går rett på sak med lett brutale "kysse, kysse, kysse, ferdig", skildrer koreanske filmer dette på en mye mer nyansert og behagelig måte, går de samme omveier som vi gjør i virkeligheten. Det jeg lurer på er først og fremst om dette bare gjelder de fåtall firmane jeg har kommet over, eller om dette mer eller mindre er felles for koreansk film og viser det koreanske lynnet. Jeg har bl a sett filmen Tomme hus (engelsk tittel: 3 Iron), som jeg synes er en helt mesterlig film, og garantert inne på min egen "topp 25"-liste over verdens beste filmer. Kan noen anbefale andre sørkoreanske filmer som jeg burde se? Lenke til kommentar
internaut Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jeg har nok ikke den brede kunnskapen om sørkoreansk film du er ute etter, men kan anbefale Castaway on the Moon (2009). Meget fin film, selv om det er langt fra å være arthouse. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Som en introduksjon til koreansk film, passer hevntriologien" Sympathy for mr. vengeance" "Oldboy" og "Lady Vengeance" Memories of murder, The Chaser, Three extremes, A bittersweet life, the host, og good bad weird er noen andre koreanske filmer jeg kan anbefale. Mange liker også "Save the green planet", men den var ikke noe for meg, men den er verdt å sjekke ut. sjekk ut regissørene Chan-wook Park http://www.imdb.com/name/nm0661791/ og Joon-ho Bong http://www.imdb.com/name/nm0094435/ Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Scener med kjærlighetsrelasjoner i disse filmene viser noe helt annet enn de filmene som kommer fra Hollywood. Der amerikanerne gjerne går rett på sak med lett brutale "kysse, kysse, kysse, ferdig", skildrer koreanske filmer dette på en mye mer nyansert og behagelig måte, går de samme omveier som vi gjør i virkeligheten. Nå har jeg ikke dykket for langt ned i den sør-koreanske-filmverdenen, men jeg har en teori. Generelt ser vi vestlige mest Hollywood-filmer. Og da både bra og dårlig (mest dårlig). Når vi en gang ser noe "foreign" så er det gjerne det beste av det beste fra det landet. Fullt like bra filmer lages i Hollywood og, men siden vi ser så mye mer derfra forsvinner de gode i mengden. Likevel, det kan være noe i det du sier når det gjelder slike scener og tematikk. Castaway on the Moon er forresten også en film jeg sterkt anbefaler alle å se. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 Scener med kjærlighetsrelasjoner i disse filmene viser noe helt annet enn de filmene som kommer fra Hollywood. Der amerikanerne gjerne går rett på sak med lett brutale "kysse, kysse, kysse, ferdig", skildrer koreanske filmer dette på en mye mer nyansert og behagelig måte, går de samme omveier som vi gjør i virkeligheten. Nå har jeg ikke dykket for langt ned i den sør-koreanske-filmverdenen, men jeg har en teori. Generelt ser vi vestlige mest Hollywood-filmer. Og da både bra og dårlig (mest dårlig). Når vi en gang ser noe "foreign" så er det gjerne det beste av det beste fra det landet. Fullt like bra filmer lages i Hollywood og, men siden vi ser så mye mer derfra forsvinner de gode i mengden. Likevel, det kan være noe i det du sier når det gjelder slike scener og tematikk. Castaway on the Moon er forresten også en film jeg sterkt anbefaler alle å se. Du kan være inne på noe der ... Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Wow. Ser ut til at det er mye bra her. Takk for tips! Lenke til kommentar
""" Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Sett alt som er anbefalt her. Vil ha mer, så hadde satt pris på flere anbefalinger. Har en del som skal sees og. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Hong-ji Na er nok den mest lovende koreanske regissøren for tiden. Han har lagd The Chaser (2008) og The Yellow Sea (2010). Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Ser ikke ut som Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring er nevnt. Den er essensiell. Peppermint Candy, I Saw the Devil og My Sassy Girl kan også være verdt å nevne. Jeg må si jeg har mistet litt interessen for filmindustrien i Sør-Korea. Veldig mye bunnsolid sjangerfilm, men lite annet enn det. Endret 3. november 2011 av Merk. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 The Yellow Sea er muligens den beste filmen jeg har sett fra 2011, anbefales veldig. Lenke til kommentar
""" Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 The Chaser er mildt sagt enorm, og The Yellow Sea har jeg ikke funnet gode undertekster til. Men gleder meg som bare det til jeg får sett den. Har litt trua, for å si det sånn. Synes også Jee-woon Kim har levert mange ekstremt herlige filmer. I Saw the Devil, The Good, the Bad, the Weird, A Bittersweet Life og A Tale of Two Sisters. Har også trua på The Foul King og The Quiet Family. Sånn ellers så anbefales Ajeossi og Mother. To knallfilmer, i mine øyne. Lenke til kommentar
n jfkjbfhbf Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) DENNE ER SKAMBRA!!! http://www.voddler.com/en/movie/info/2724623241423249363/the-chaser/ The Chaser <3 EDIT; Såg nå at the chaser er nevnt over.. Endret 3. november 2011 av erl1151 Lenke til kommentar
Hole Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Definitivt "Taegukgi hwinalrimyeo" Utrolig bra krigsfilm om brorskap. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Ser ikke ut som Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring er nevnt. Den er essensiell. Jeg har også sett den, var mesterlig. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Mye ymse som har blitt nevnt her nå, støtter mange av anbefalingene og er uenig i ganske mange også, men vil hvertfall legge til: Thirst av Chan-wook Park. Tror jeg liker den enda bedre enn filmene i hevntrilogien han er mest kjent for. The Man From Nowhere, veldig bra action/thriller, nesten like bra som The Yellow Sea nevnt lenger opp. De som har sett den og likte den lille jenta som har en ganske stor rolle i filmen liker sikkert også A Brand New Life, hvor hun har hovedrollen. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Definitivt "Taegukgi hwinalrimyeo" Utrolig bra krigsfilm om brorskap. Jeg vil heller beskrive den som utrolig klisjefylt og unyansert sentimental. Tipper den slipper så billig unna nettopp fordi den er koreansk. Endret 3. november 2011 av Lord Britishface 2 Lenke til kommentar
""" Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 The Man From Nowhere, veldig bra action/thriller, nesten like bra som The Yellow Sea nevnt lenger opp. Anbefalte denne et par poster oppi her. Massiv film. Ekstremt kul! Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Elsker denne tråden allerede! Håper det kommer mange flere anbefalinger. Hvorfor har ingen nevnt Oldboy enda? Romansen er der... bare med en tvist. Choi er en episk skuespiller. Lenke til kommentar
""" Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Hvorfor har ingen nevnt Oldboy enda? Romansen er der... bare med en tvist. Choi er en episk skuespiller. Den er nevnt. Som en introduksjon til koreansk film, passer hevntriologien" Sympathy for mr. vengeance" "Oldboy" og "Lady Vengeance" Suveren trilogi. Tok litt tid før Lady Vengeance satt, men etter å ha sett den noen ganger så satt den bra. Knall! Lenke til kommentar
""" Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Så akkurat The Host. Veldig bra film. Kang-ho Song leverer som forventet. For en fantastisk skuespiller! Mannen bak filmen er Joon-ho Bong, som også står bak fantastiske filmer som Memories of Murder og Mother. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå