Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

musikk, lyd; energi & helse

trespiser

Anbefalte innlegg

Etter å ha fått ha tilgang til internett i flere år så har jeg endelig fått tak i den musikken jeg liker best. Jeg har alltid visst at at det må finnes noe som jeg liker 100% og når jeg endelig fant musikken som jeg virkelig liker så har jeg også oppdaget at musikk som man liker 100% har også helsebringende effekter både på kropp og hjerne.

Altså det er litt komplisert men jeg håper dere skjønner også kan hjelpe meg å forklare slik at alle skjønner det og at flest mulig personer kan få helsebringende effekter av musikk.

Jeg mener at det kan være skadelig å lytte til musikk som man ikke liker. Jeg vet ikke nøyaktig hva som skjer inne i kroppen men etter å ha kjent på det som skjer inni kroppen så er det hjerte og hjernen som blir mest påvirket og jo mer musikk jeg hører jo mer merker jeg hvordan det på virker kroppen og hjernen. Jeg tror det påvirker blodet i kroppen og jo bedre blodet strømmer rundt i kroppen og hjernen jo bedre er det for hele kroppen. Jeg kan faktisk påstå at det er like usunt med musikk som man ikke liker så godt som det er å spise usunn mat. Dersom musikken man lytter til er godt likt så bør man kjenne energien strømme rundt i kroppen. Derfor mange som driver med styrke og utholdenhetstrening hører på musikk for å få energi men det MÅ være riktig musikk som man liker 100%

Det er også sånn at dersom man går i fjellet for eksempel og man er så sliten at man tror at man ikke klarer å gå lenger så har man egentlig gått halveis.. Det vil si at man kan gå like langt som man har gått i fra før; før det virkelig er slutten.

Det er ikke så vanlig å ha musikk når man går tur i fjellet på den måten men det kunne vært et fint verktøy til å kalle frem energien man "tror" at man ikke har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musikk gir stimuli til hjernen. At den påvirker blodet i kroppen og har andre fysiske virkninger har jeg ingen formening om.

Jeg kan faktisk påstå at det er like usunt med musikk som man ikke liker så godt som det er å spise usunn mat.

Såvidt meg bekjent foreligger det ingen dokumentasjon på at musikk man misliker er "usunt". Det er derimot påvist at usunn mat øker risikoen for diverse sykdommer og helseskader (kommer helt an på hva slags mat og hvilken mengde), så jeg stiller meg en smule kritisk til akkurat den sammenlikningen.

Ellers er jeg enig i budskapet ditt - musikk er definitivt positivt. Likevel ser jeg ikke helt problemstillingen med "musikk som man ikke liker" og "musikk som man liker 100%". Jeg er av den oppfatning av at man har 1) den typen man misliker, 2) den typen man stiller seg likegyldig til og 3) den typen man foretrekker (uten å kategorisere dette prosentvis). Hva man foretrekker vil variere og avhenger av tid, sted og sinnstemning; musikk jeg unner meg på trening, er ikke nødvendigvis den samme som jeg skrur på når jeg er hjemme. Det er noe jeg foretrekker å lytte til der og da.

Skal man få optimalt utbytte av musikk man liker, kan det likevel være greit å lytte til musikk man misliker i ny og ne. På den måten vil det være ekstra givende å høre på en favorittlåt neste gang.

I det store og det hele tror jeg vi er enige, men med litt ulike oppfatninger. :thumbup:

Lenke til kommentar

Fysisk negativt veit eg ikkje heilt om, men eg merkar godt eg blir frykteleg stressa når eg *må* høyre på musikk eg aldri hadde skjenka ein tanke til vanleg.

Er ikkje uvanleg at eg får frysning og beskjedne adrenalinkick når eg sett på favorittbandet, nei. Følest godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...