Gå til innhold

– Apple lanserer en Siri-basert TV før 2013

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan man heller bruke nettbrett enn nettleser i TV, men det er jo ikke poenget. Det er da langt fra alle som har en TV som har ett nettbrett! Om man er flere som sitter på youtube, kan det være greiere å vise det på TVen enn på det lille nettbrettet. Per i dag er nettleserene i TVene dårlige, så også der er den en god jobb som bør gjøres. Hva med en kombinasjon som f.eks Apples Airplay mirroring?

Det er ikke snakk om å la elektronikken bestemme, men la elektronikken gjøre et standard autoppsett. Det vil nok fungere for 9/10, så må det jo selvfølgelig gå ann å overstyre dette for de resterende. Det behøver jo ikke være vanskeligere å overstyre dette, enn det er å sette opp utstyret i seg selv i dag.

Det er overhodet ikke snakk om ha færre tilkoblingsmuligheter. Men, det er ikke vits å ha kompositt og Hdmi7 i kildelista når det ikke er noe tilkoblet der. Det vil jo ikke være aktuelt å velge en inngang hvor det ikke er noe signal. Ting bør dukke opp i kildelista når de er aktuelle (tilkoblet). TVen vet hvilke innganger som er aktive! Som sagt sendes det i dag ID-tags over HDMI på nyere utstyr. Ikke alle TVer viser dette for brukeren, men de er der likefullt og det står jo ingenting i veien for å benytte de til noe fornuftig. Hvis f.eks en dekoder er tilkoblet en HDMI-inngang og identifiserer seg med modellnummer ABC kan det søkes opp i en database at ABC er en tuner, og denne settes opp som standard og dukker opp i kildelista med besktivelse TV. En TV brukes stort sett til TVsendinger, så en tuner bør jo få prioritet over en DVD-spiller slik at TVen starter fra tuneren. Så må det jo selvfølgelig være mulig å sette oppstart til eks PC for de som ønsker det.

Dette er nå blitt en digresjon. Artikkelen handler egentlig ikke om noe av dette. Min tidligere kommentar var bare ment som et eksempel på at det er mye som kan gjøres for å forbedre måten TVene settes opp og brukes på. Så får vi se hvordan Apple eventuelt løser det om det blir noen TV fra den kanten.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det dummeste Apple kan gjøre, er å gi TVn datafunksjoner. Da beveger de seg bort fra TV - som er et veletablert format, og mot en svær datamaskin. Og da blir det plutselig behov for å oppgradere. Skal vi begynne å bekymre oss for mye ram TVn i stua har da? Da blir bare TV en svær iMac istedenfor, og det trenger vi ikke.

Derfor må de rendyrke TVn for hva den er, og kun tilføre de mest nødvendige funksjonene, for å gjøre den enda bedre.

En slags airplay mulighet hadde vært å foretrekke. At hvis man har en iPhone, Mac eller iPad, kan man velge å se bildet på sin Apple TV også. Dette gjøres kjempe enkelt med et snarveis ikon på iPhone, og deretter bytter TVn automatisk til din telefon, fordi den vet at du vil se det, uten at du trenger å måtte bytte kanal eller lignende.

Lenke til kommentar

Hvis tven blir fullstendig avhengig av netttilkobling så har man et problem.

Det er greit nok at man kan få ekstra funksjoner der men det er ikke det folk etterspør.

Det er helle ikke alle som benytter Internett og tv kanelene fra samme leverandør ( i den grad det betyt noe her )

Problemet oppstå når tv krever intetnett for å fungere.

riktignok får mange tv og Internett gjennom samme kabel men det betyr ikke at både tv signalene og Internett er borte samtidig.

Det som er og vil være et problem er å kunne integrere 3dje part sine tjenester i dette.

Etter det jeg kjenner til finnes det i dag 5 aktører som tilbyr tv kanaler med hever sine løsninger - 3 av dem kan integreres i tvene i dag

Da vil det være svært vanskelig å forenkle systemet sik at det kan funger opp mot dem

jeg vurdere nå å operette en eggen post der vi kan diskuter hvordan en optimal fjernkontroll skal se ut og fungere

Lenke til kommentar

Ser for meg at filmer der de snakker om å stenge ned noe vil slå av en Apple TV de første mnd før de får orden på det :p

Ser også for meg at Siri kommer til å svare at hun ikke finner TV kanaler i Norge, og egentlig ikke vet hvorfor.

Japanere vil slite noe jævlig med å få det til osv....

Kommer forhåpentligvis mye god underholdning innpå denne siden her av det :

http://whysiriwhy.com/

Lenke til kommentar

Jeg kan stemmestyre oppsettet mitt i forbondelse med TVen, til mediabruk så bruker jeg det aldri, det er rett og slett for tungvindt kontra en fjernkontroll.

AtW

Det er fordi det ikke er Siri.

Apple har også patentert utestengning av lyd, ala Xbox Kinect, slik at du vil kunne bruke stemmekommando med fyll lyd på, og så filtrerer tvn din stemme ut fra støyet.

Jeg tror i tillegg Apple må lage en innebygget dekoder, som vi bare kan putte kortet inn i. Og når de gjør det, blir det standard overalt - ENDELIG. Samsung tvn min i stua har innebygget dekoder, men den får jeg ikke brukt fordi Get ikke støtter det.

Lenke til kommentar

Jeg kan stemmestyre oppsettet mitt i forbondelse med TVen, til mediabruk så bruker jeg det aldri, det er rett og slett for tungvindt kontra en fjernkontroll.

AtW

Det er fordi det ikke er Siri.

Apple har også patentert utestengning av lyd, ala Xbox Kinect, slik at du vil kunne bruke stemmekommando med fyll lyd på, og så filtrerer tvn din stemme ut fra støyet.

Jeg tror i tillegg Apple må lage en innebygget dekoder, som vi bare kan putte kortet inn i. Og når de gjør det, blir det standard overalt - ENDELIG. Samsung tvn min i stua har innebygget dekoder, men den får jeg ikke brukt fordi Get ikke støtter det.

Jaha? Hva med Siri er det som gjør at jeg vil bruke det kontra det jeg har i dag? Og hva konkret slags "utestengning av lyd" er det som har blitt patentert? Du vet at å filtrere bakgrunnstøy ikke er nytt, og at det er begrenset hva det får gjort?

AtW

Lenke til kommentar

Ramius: En dekoder er desverre ikke en standardisert sak. Det finnes forskjellige dekodere for bakkenett, kabel, satelitt, IP-TV osv. Dessuten finnes det forskjellige komprimerings- og krypteringsstandarder innenfor disse igjen. Din Samsung TV har sannsynligvis allerede DVB-C dekoderen for kabelnett, så det eneste som hindrer get fra å godkjenne utstyr er nok velvilje. Det er ikke sikkert det endrer seg om det er Apple som er produsent av TVen.

AtW: Hvilket utstyr er det du har i dag i forbindelse med TV som har stemmestyring?

Du sier jo egentlig selv at det er for tungvindt. Grunnen til det er dårlig implementasjon! Nå er det heller ikke slik at fjernkontrollen med fysiske knapper trenger forsvinne helt selv om det tas i bruk stemmestyring. Da iPhone fikk Siri ble ikke touchmulighetene på skjermen fjernet. Jeg ser for meg en nett fjernkontroll med kun de vanligste knappene, og en Siri-knapp (for stemmestyring). Stemmestyringen trenger da ikke lytte etter kommandoer hele tiden, og et trykk på kanppen kan lett kombineres med senking av volumet. Da brukes fjernkontrollen vanlig til standatdtingene, mens man bruker Siri-knappen til å for eksampel besøke vg.no. Nettverksfunksjoner med vanlig fjernkontroll er, for å si det mildt, knotete i dag. Fjernkontrollen har sett noenlunde lik ut siden den kom. Den har beholdt alle de utdaterte knappene, samtidig som det er lagt til enda flere nye. Hvor vanlig er det for eksampel å bruke nummer-knappene i dag? Dette ble laget i en tid før EPG. Det kan argumenteres for at det er lettere å trykke kanal 27 enn å navigere i EPG, men en like lett løsning vil være å trykke Siri-knappen å si navnet på kanalen en vil se. En er da avhengig av en god og polert implementasjon.

Lenke til kommentar

AtW: Hvilket utstyr er det du har i dag i forbindelse med TV som har stemmestyring?

Du sier jo egentlig selv at det er for tungvindt. Grunnen til det er dårlig implementasjon! Nå er det heller ikke slik at fjernkontrollen med fysiske knapper trenger forsvinne helt selv om det tas i bruk stemmestyring. Da iPhone fikk Siri ble ikke touchmulighetene på skjermen fjernet. Jeg ser for meg en nett fjernkontroll med kun de vanligste knappene, og en Siri-knapp (for stemmestyring). Stemmestyringen trenger da ikke lytte etter kommandoer hele tiden, og et trykk på kanppen kan lett kombineres med senking av volumet. Da brukes fjernkontrollen vanlig til standatdtingene, mens man bruker Siri-knappen til å for eksampel besøke vg.no. Nettverksfunksjoner med vanlig fjernkontroll er, for å si det mildt, knotete i dag. Fjernkontrollen har sett noenlunde lik ut siden den kom. Den har beholdt alle de utdaterte knappene, samtidig som det er lagt til enda flere nye. Hvor vanlig er det for eksampel å bruke nummer-knappene i dag? Dette ble laget i en tid før EPG. Det kan argumenteres for at det er lettere å trykke kanal 27 enn å navigere i EPG, men en like lett løsning vil være å trykke Siri-knappen å si navnet på kanalen en vil se. En er da avhengig av en god og polert implementasjon.

Homeseer, men det finnes andre liknende produkter med samme funksjonalitet. Det er stort sett greiere med en touchbasert fjernkontroll, fordi man får kontektstbaserte kommandoer. Problemet er ikke at jeg ikke blir forstått (har feks brukt det til enkle lys-kommandoer), men at jeg føler at det ikke er så lettvindt å stå å gaule til TVen for å få gjort TV-relaterte oppgaver.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...