Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinbruk på Golf

LUW

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe bil og ser på en Volkswagen Golf 3 1.6 GL 1997.

Jeg lurer på bensinforbruk, hvor mye bruker denne ca per mil?

Lurer også om noen har noe anelse om lavt drivstoff brukende golfer eller andre biler.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En '97 Golf utmerker seg ikke neppe spesielt i noen retning mht bensinforbruk. En 14 år gammel bil har naturligvis ikke den mest moderne motoren, men en Golf fra den tiden med moderat vekt og middels motor blir heller ikke veldig tørst.

Med mindre du skal kjøre veldig langt er det heller neppe noe stort tema. Om bilen du kjøper bruker 0.6 istedet for 0.7 pr mil, og du kjører 10.000 km i året, utgjør det bare 13-1400 kr.

Andre kriterier er viktigere når du kjøper bil i den prisklassen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er dessverre ikke slik at enkelte biler har fantastisk lavt bensinforbruk i forhold til andre, så lenge vi snakker om samme størrelse, vekt og motorytelse. Litt forskjell er det, men det er din kjørestil og bilens tekniske tilstand som avgjør mest. Kjøp derfor den biltypen du liker best, og finn en som er i god stand som mulig. Som det sies over, utgjør ikke forskjellen i bensinforbruk pr år så mye, du kan fort komme opp i mange ganger dette beløpet i reparasjoner.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

har en golf 2 92 mod 1.6 benzainer automatgir som bruker 0.6 - 0.7 på sånn blandakjøring. bilen er gammel men godt tatt vare på og kmstand er bare 120 000. så bilen er bra. men dog en gammel bil, så kan ikke sammenlignes med golf 3 og nyere golf. men mener at golf 3 bruker litt mer enn golf 2. den veier litt mere enn golf 2 og da.

rask google søk ga meg dette resultatet fra en test av golf 3 1.6 gl 97 mod

Forbruk/Utslipp

Egenskap Verdi

Akselerasjon 0-100 km/t 11.2 sek

Bykjøring 0.94 l/mil

Landeveiskjøring 0.58 l/mil

Maksimal hastighet 188 km/t

Endret av 1915
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Golf II og III med 1,6 har samme motor, men III er vel litt tyngre (gjetter litt her, har hatt I og III, men ikke II selv).

Golf III kom forøvrig høsten 1991 som 1992-modell, så <1915> må ha en av de siste II som ble produsert.

Lenke til kommentar

Kan jo ikke sammenlignes da en 1.6 golf 2 har 75 hester og forgasser, mens en 1.6 golf 3 97 modell har 1.6l motor med 101hk og innsprøytning. Min golf 3 med samme motor lå på ca. 0.7 - 0.8 på bykjøring og 0.6 ca på langkjøring.

etter google søk som jeg la inn her så ser dere etter tester hva som er sagt. men det varierer fra person til person hvordan man kjører bilen og min golf 2 er den SISTE av golf 2 som kom og det er ikke forgassermotor :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forgassermotorer ble vel generelt lite aktuelle etter innføring av katalysatorkrav i 1988. Det finnes modeller av Golf II fra 1984-87 finnes med forgasser, men etter dette har vel alle enten MPI eller TBI.

Lenke til kommentar

jepp. eller det er ikke direkte innsprøytning. det heter noe som innsprøytningsforgasser og det fungerer som innsprøytning. man får heller ikke problemer når den er gådd langt slik som på vanlig forgasser at man kan få ujevn gange på tomgang.

for på min er det både katalysator og lambdasonde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er det som kalles TBI (throttle body injection), som er en sentral innsprøytningsenhet (for alle sylindre) med fuksjon tilsvarende en forgasser. MPI (multi point injection) har en innsprøytningsenhet(dyse) pr sylinder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...