ChrisAndre Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Jeg har kjøpt Windows 7 på nettet, lastet ned installasjonsfilene og intsallert den nye Windows på min bærbare PC. Jeg valgte alternativet hvor jeg sletter alt på datan, og sitter igjen med kun det nyinstallerte Windows. Nå vil jeg bytte ut harddisken med en nyinnkjøpt 500GB SSD hybrid harddisk. Kan jeg gjøre dette uten å måtte bruke penger på et program eller en kabel som kloner harddisken? Hvordan installerer jeg Windows på en helt blank harddisk? Hva skjer når jeg trykker på på-knappen på datan etter å ha satt inn en helt blank harddisk direkte fra butikken..?? Endret 28. oktober 2011 av ChrisAndre Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Google gir deg svaret, du installerer akkurat som en vanlig harddisk. MS har en guide her: http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Installing-and-reinstalling-Windows-7# Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2011 Den siden gir meg ikke svar... :-/ Det står bare: Installing and reinstalling Windows 7 There are two options to choose from during the Windows 7 installation process: Upgrade. This option replaces your current version of Windows with Windows 7, and keeps your files, settings, and programs in place on your computer. Custom. This option replaces your current version of Windows with Windows 7, but doesn't preserve your files, settings, and programs. It's sometimes referred to as a clean installation for that reason. In this article you'll find detailed instructions for installing Windows 7 and reinstalling Windows 7. For more information about installing Windows 7, see Installing Windows 7: frequently asked questions and Windows 7 installation problems: frequently asked questions. For more information about upgrade options, go to Upgrading to Windows 7: frequently asked questions on the Windows website. Show all How to buy Windows 7 Common ways to install Windows 7 Before you begin installing Windows 7 Using the Upgrade installation option Using the Custom installation option without formatting the hard disk Using the Custom installation option and formatting the hard disk Using the Custom installation option if no operating system is installed Installing a 64-bit version of Windows 7 on a computer running a 32-bit version of Windows Reinstalling Windows 7 Activating Windows 7 Was this helpful? Og ingenting skjer når jeg prøver å trykke på "Using the Custom installation option if no operating system is installed"... Den samme siden bare laster på nytt... Lenke til kommentar
Myst Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Har du fortsatt installasjonsfilene fra forrige installering? Da kan du bare lage en .iso fil av dem og brenne ut på cd og kjøre clean install på den nye harddisken. Hvis ikke, får du bare laste ned det på nytt og brenne over på CD og installere derfra. Enklere blir det ikke. Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2011 Har du fortsatt installasjonsfilene fra forrige installering? Da kan du bare lage en .iso fil av dem og brenne ut på cd og kjøre clean install på den nye harddisken. Hvis ikke, får du bare laste ned det på nytt og brenne over på CD og installere derfra. Enklere blir det ikke. Det hørtes ganske enkelt ut, men jeg vet ikke hvordan man lager .iso-fil. Jeg må laste ned installasjonsfilene på nytt, da de forsvant under installasjonen, men det er jo en smal sak. Så når jeg har de tre filene, hva gjør jeg med dem for å brenne dem som en .iso-fil? Lenke til kommentar
ChrisAndre Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2011 Vent, når jeg nå skal laste ned filene igjen, ser jeg at det er følgende alternativer: 32-biters, 64-biters, 32-biters ISO og 64-biters ISO. Hvis jeg bare laster ned den 64-biters ISO, kan jeg bare brenne filen(e) som lastes ned direkte på en CD på vanlig vis, og voilà? Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Bør være det ja. Dog du trenger en DVD da det ikke er plass på cd. Husk og at .ISO-filen er et DVD-image. Altså du skal ikke legge ISO-filen på DVD'en. Men åpne den i et brenneprogram og brenne sånn. (Du skal ende opp med endel filer på dvd'en.) Ikke pakk ut filene med et pakkeprogram som winrar el. Da får du ikke med boot sectoren. Personlig foretrekker jeg å gjøre det via USB. http://www.teknofil.no/artikler/slik_installerer_du_windows_7_fra_usb/87228 Endret 28. oktober 2011 av kule-ku Lenke til kommentar
Myst Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Ja, hvis det er en bare .iso fil som lastes ned, kan du brenne den direkte på en DVD, f.eks ved hjelp av burnatonce (burn image on dvd). Da er det bare å boote opp fra DVD og installere normalt. kule-ku sitt forslag kan også være et alternativ om du foretrekker det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Ikke glem at Windows 7 har innebygd ISO brenning . Så om man skal "brenne" ISO fil til DVD på en PC som kjører Win 7 trenger man ikke noe 3'parts program. Trykk Win7 start meny/knapp og skriv isoburn i søkefeltet. (isoburn.exe ligger førøvrig i C:\Windows\system32 mappen) Enkleste er å høyreklikke på ISO filen - velge - Åpne med .. - Windows Disk Image Burner Endret 28. oktober 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Om siden ikke lastes er dette grunnet rariteter i nettleseren din som du må utbedre. Det er skript basert dessverre, men du kan prøve "Show All", er ett langt og pent dokument som har ALL infoen og steg for steg guide for deg. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Dersom du har kjøpt en oppgraderingsversjon av Windows, så krever den i utgangspunktet at det er installert en tidligere versjon av Windows på harddisken. Det finnes dog en "fix" for dette dersom du har en blank harddisk. Er det en fullversjon går du rett på installasjon, men du må først ha foretatt en backup av alle viktige filer. Dersom du har behov for å ta en sikkerhetskopi av brukerprofil, brukerdata osv., så kan jeg anbefale Windows Easy Transfer. Endret 29. oktober 2011 av Nuffern Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Har du oppgraderingsversjonen så kan du følge denne guiden for å få aktivert uten å ha noe OS på disken fra før: http://samfunn.myhken.com/?p=939 Ellers er utfordringen din å få lastet ned .iso filen og få brent den ut på en DVD for å så installere på den nye disken, slik som mange har nevnt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå