Gå til innhold

Nå er Samsung større enn iPhone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple selger 3 modeller. Hvor mange selger Samsung? 10? 15?

Syntes ikke det er noe spesielt med det.

Se progresjonen og forskjell på salg for bare et år siden og frem til idag. Dette er svært imponerende. Sammy har heller ikke den samme mediaoppmerksomheten som apple. Da blir det enda mer imponerende

smartphone-shipments-for-q3.jpg

Husk i fjor så var Q3 inkludert lanseringen av iPhone 4. Tipper Q4 blir en all time rekord for Apple.

Lenke til kommentar

Hvem er "others" i denne oversikten ? De øker jo noe helt sinnsykt, spesiellt i antall enheter solgt.. :ohmy:

Alle som selger mobiler, som ikke er eksplisitt nevnt, dvs alle utenom samsung, apple og nokia.

AtW

Rart de ikke spesifiserer "other" mer da når de utgjør en så enormt stor andel (55%)....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Neida, men det virker jo som at det går dårlig for Apple når vi leser en del innlegg her på forumet. Sannheten er jo at det går så bra som det aldri har gjort før. Og at det mest sannsynlig vil fortsette å gå bra det neste året i allefall. Joda, jeg gjetter nå, men det er nå slik jeg ser det.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

*snip*

Tror jeg må konstatere at jeg har en ganske annen oppfatning av hvordan ting er enn deg. Jeg mener at eneste grunn til at vi har den friheten vi har i dag, hva musikk angår, er takket at vi bor i et land som har gode fornuftige lover som gir oss ufravikelige rettigheter. Uansett... Jeg kunne skrevet masse om dette, men klokka er mye, og jeg tror ikke dette er rette stedet for den diskusjonen. Kanskje vi kan ta den en annen dag, et annet sted?

Jeg tror at bransjens (alle bransjers) forsøk på å diktere vilkårene er dødfødte på sikt. At Apple og andre prøver - og tildels lykkes i begrenset skala - betyr ikke at undergangen er nær. Tvert om, det er bare krampetrekninger fra bransjer med tilpasningsvansker.

Jeg skulle ønske jeg kunne tro noe slikt. Men jeg mener at all erfaring viser at alle bransjer er kyniske og rå, og det eneste som faktisk stopper dem er myndigheter. Tenk hvilket forhold vi ville hatt til Microsoft i dag, om ikke myndighetene hadde stoppet (og fortsetter å stoppe dem). Og Apple får MS til å se ut som en pusekatt. Hva PC angår, så skyldes nok dette ganske enkelt at Apple er en «marginal» aktør. Blir de stort større så kommer nok myndighetene på banen slik de gjorde med MS. Desverre later det til at ingen myndigheter (som spiller en rolle) har noen interesser av å regulere mobilbransjen på samme måte. Bransjen har fått fritt spillerom i en årrekke, og lite tyder på at dette endres. Riktignok har EU begynt å snuse på å regulere operatørene, men fint lite er gjort av noen for å regulere produsentene. Og det lille som er gjort er mer et spill for galleriet enn noe annet (USB-lading f. eks.)

Lenke til kommentar
Sannheten er jo at det går så bra som det aldri har gjort før. Og at det mest sannsynlig vil fortsette å gå bra det neste året i allefall. Joda, jeg gjetter nå, men det er nå slik jeg ser det.

Problemet er at forspranget de hadde er borte. Når de knapt holder følge med en aldrende SGS2, så må de få opp innovasjonstakten.

Tror selv at hardcore eplefans har merket seg at markedet har endret seg, og at 3,5" er litt mini når man skal browse på nett.

Men så lenge man lar Apple definere "dine behov", så blir det jo fort slik.

Personlig tipper jeg at iPhone5 vil ha minst 4" og widgets... ;)

Lenke til kommentar

Hm, tallene viser at det er mange som ikke har råd til iPhone.

Hva har dette med saken å gjøre? Folk kjøper hva de liker, bare sånn du vet det :p.

Helt enig.Å så søtt at det fortsatt finnes de som tror at ipohne er spesielt og esklusivt..den er det i øst europa..

Når folk skriver at folk ikke har råd... blir så utrolig dumt. Lurer på hvorfor mod ikke fjernet hans innlegg, mest usakelige kommanterer som dette er grunnen hvorfor jeg ikke liker så mange applefans. Men ja for meg er samsung veien nå, de har kjempet hardt og har vist de kan vise hvem som skal være sjefen :).

Jeg har eid iPhone 3gs og 4, så det er idioti om noen forteller IGJEN at jeg ikke har råd til iPhone eller andre ikke har råd. Jeg kjøper selv det jeg liker, kan de ikke akseptere det, gir jeg langt f*** i. :) God uke videre til deg!

Lenke til kommentar

Du ville nok hatt problem med å ta Einstein seriøst da, om du levde i hans tid ;)

Hvorfor det? Var einstein veldig slurvete med fysikken og brukte feil formler?

Han var slurvete nok, i følge sin lærer, til å bli fortalt at han aldri ville bli noe stort og droppet ut av skolen av den grunn.

(samt vil enkelte nå ha det til at han slurvet med relativitetsteorien, men det var ikke poenget).

Om en journalist slurver med og/å er noe som skal til for å bli tatt useriøst, så vil jeg hevde du påfører deg selv en stor blindsone i livet. Jeg ville heller spart det til journalister som slurvet med journalistikken, som det er nok av - men som ofte fint klarer bagatellen og/å-utfordringen

Dog blir det en digresjon :)

Lenke til kommentar

De opplevde med i4 salgsrekorder, likevell hadde de bare 1% økning i markedsandeler.

Dette tyder på to ting:

Mange av de som kjøpte i4 var allerede applekunder.

De som kjøpte førstegangs smarttelefon valgte andre merker.

Bildet du prøver å stille opp her er en statistisk umulighet: voldsomt mange kan ikke ha vært Apple-kunder, bare sett opp et regnestykke over kumulative iPhone-salg. Veksten er alt for stor til at det primært er snakk om lojalitet blant allerede eksisterende kunder. Hovedgreia her er simpelthen at smarttelefonmarkedet vokser.

Men – og dette er grunnen til at jeg fortsetter på det som ellers kan virke som en avsporing – temaene om hvem som kjøper disse telefonene, hvilke grunner de har for å gjøre det og hvilke alternativer de hadde i kjøpsøyeblikket er interessant. For eksempel: Samsung har nå solgt langt flere smarttelefoner enn tidligere. Går dette på bekostning av andre smarttelefonprodusenter eller ikke-smarttelefoner? Sannsynligvis litt av hvert (mindre Nokia-salg, færre ikke-smarttelefoner fra Samsung selv), men hvordan fordeles andelene? Gitt dette, hvordan blir telefonene egentlig brukt? At noe selges som en smarttelefon betyr ikke at bruken står i stil.

Dypest sett: hva betyr det at Samsung selger store mengder smarttelefoner? Denne industrien er full av kvasianalytikere som spyr ut tall av mer eller mindre tvilsom kvalitet. Få av de har snøring på teknologi, strategi eller finans – i alle fall ikke kombinasjonen – alt ender opp i en banal «kongen på haugen»-konkurranse der ingen klarer å forklare hva pokker haugen er verdt i utgangspunktet.

Det var jo akkurat det jeg skrev. "De som kjøpte førstegangs smarttelefon valgte andre merker". Jeg skrev aldri at primærgrunnen var at de som kjøpte var eksisterende kunder, jeg listet bare to slik jeg ser det mulige årsaker.

Du kritiserer større markedsanalyseselskaper med tung ekspertise innenfor dette feiltet for å være kvasianalytikere, for så å komme med en selvunfanget analyse som jeg leser dit hen at folk som ikke kjøper iPhone ikke vet hva de kjøper eller at de ikke hadde andre valg i øyeblikket, og at dette er en helt annen type brukere. Hvorfor er dette en bedre/riktigere "analyse"? Og hvorfor diskutere dette? Hvilken relevans har det?

La oss trekke denne videre. Mye av grunnen til at iPhone er der den er i dag er tilgjenelige applikasjoner, tjenester og tilbehør. Samt uhorvelige mengder gratis reklame.

Nå som en stadig større andel brukere bruker android, samt at nye abonemanger gjør at stadig større andeler av disse faktisk har råd til å bruke funksjonene fullt ut gjør at nedslagsfeltet for tjenester knyttet opp mot androidplattformen er betydelig større. Dermed vil man trolig se at stadig flere flytter hovedfokuset for utvikling av tjenester over til android. iPhone går hvis de fortsetter i samme stil over til å bli et "nisjeprodukt", relativt sett. Dette er nok mye av grunnen til at Apple har luftet planene om en billig utgave av iPhone. Så får vi se om det skjer fort nok. Og ja, i likhet med din, er dette en personlig kvasianalyse.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1319917572' post='18511623']

Dette tyder på to ting:

Mange av de som kjøpte i4 var allerede applekunder.

De som kjøpte førstegangs smarttelefon valgte andre merker.

Det sier vel tallene ingen ting om?

Har du kilder på det eller er det din private teori?

Vell, iPhone4 satte salgsrekorder, markedsandelen økte med 1%.

Ut i fra disse to faktorene kommer jeg med en personlig og udokumentert konklusjon. Om du klarer å lese tallene på noen som helst annen måte må du gjerne legge til noe.

Forøvrig har androidplattformens totale markedsandler økt betydelig.

Lenke til kommentar

Hvem er "others" i denne oversikten ? De øker jo noe helt sinnsykt, spesiellt i antall enheter solgt.. :ohmy:

Alle som selger mobiler, som ikke er eksplisitt nevnt, dvs alle utenom samsung, apple og nokia.

AtW

Rart de ikke spesifiserer "other" mer da når de utgjør en så enormt stor andel (55%)....

Tilsammen er andele relativt stor, men hver for seg er det muligens relativt små aktører. Man satte sikkert en grense for hvor stor andel du måtte ha for å bli med på listen, og resten havnet i en felles bolk. Hadde man tatt med alle de små aktørene hadde nok listen blitt ganske lang.

Lenke til kommentar

Stor diskusjon om mye annet enn artikkelen.

- Apple er fortsatt en av de viktigste aktørene i smarttelefon-markedet.

- Samsung har hatt en ubestridt vekst det siste året, og er markedsledende. Det er ikke noe tegn på at dette vil skifte, selv med iPhone 4S.

Så får vi se om fremtiden beviser dette feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, men det virker jo som at det går dårlig for Apple når vi leser en del innlegg her på forumet. Sannheten er jo at det går så bra som det aldri har gjort før. Og at det mest sannsynlig vil fortsette å gå bra det neste året i allefall. Joda, jeg gjetter nå, men det er nå slik jeg ser det.

Det er riktig at markedet for iPhone er i vekst, så det kommer ant på hvordan man leser tallene, og hva man er ute etter å lese av disse tallene.

Isolert sett selger som vi alle vet iPhone veldig bra, ikke no stress der. Eller? Det er nå all gjetningen kommer inn.

For iPhone er mer enn en telefon, applikasjoner og tilbehør er halve plattformen, om ikke mer. Men selv om iPhones iOS er utbredt, er andelen androidtelefoner i dag ganske så mye høyere.

Så kan vi spørre oss hvordan utviklere kommer til å fokusere fremover, kan det være hovedfokuset flyttes over på den plattformen med størst nedslagsfelt? Eller bruker iPhone-eiere fremdeles tjenester i så mye større grad enn androidbrukere ellers? Da må man spørre seg om hvorfor det er/var slik. Kan det være at de som hadde råd til iPhone også hadde råd til å bruke datatrafikk som har vært relativt dyrt, og kan nye datapriser fra teleleverandører endre dette?

Potensielt sett kan vi slik jeg ser det få økt fokus på utvikling av produkter og tjenester for androidplattformen, kanskje i større grad enn iPhone. Og i en situasjon der iPhone relativt sett er i ferd med å sakke akterut gjør det i alle fall ikke situasjonen bedre.

Så hvordan det egentlig går for apple og iPhone er altså et relativt begrep. Men det er klart, de er store, og de vokser.

Lenke til kommentar

AtW

Tilsammen er andele relativt stor, men hver for seg er det muligens relativt små aktører. Man satte sikkert en grense for hvor stor andel du måtte ha for å bli med på listen, og resten havnet i en felles bolk. Hadde man tatt med alle de små aktørene hadde nok listen blitt ganske lang.

Joda, godt mulig det er små aktører, men når disse utgjør omtrent halvparten av smartmobil-markedet bør det lyse varsellamper også for de store aktørene. Om relativt små aktører har nesten 50% av totalmarkedet og fortsatt øker er man litt ute og sykler vil jeg si... ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

AtW

Joda, godt mulig det er små aktører, men når disse utgjør godt over halvparten av smartmobil-markedet bør det lyse varsellamper også for de store aktørene. Om relativt små aktører har over 55% av totalmarkedet og fortsatt øker er man litt ute og sykler vil jeg si... ;)

Dette kommer litt ant på hvor grensen for å havne i fellesbolken ble satt. Hvis ett eller to selskaper (eks. ericsson og htc) tilsammen utgjør 40% av selve fellesbolken, så er det små anndeler på de resterende. Men det vet vi såklart ikke noe om her.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...