spgetti Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Hei, Til nå har jeg hatt alt av bilder, musikk og filmer liggende på en stasjonær pc. Delingsbehovet med andre pc'er/konsoller/håndholdte enheter innad i nettverket blir imidleritidg bare større og større og jeg vurderer da å sette opp en sever eller NAS til dette formålet. Spm. mitt er hvem jeg skal velge? Hva er styrken/svakhetene til de to produktene? Er det andre produkter jeg også bør vurdere? Har googlet litt rundt, men de postene jeg fant var relativt gamle så hadde vært greit å fått et "nytt" perspektiv! Takker for svar! Mvh Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruksjon-komponenter/115304-nas-hjemmeserver-pc.html Selv gikk jeg for SYNOLOGY DISK STATION DS411J med 4 stk. 1TB samsung disker satt opp i raid 5.. Prøvde meg på server med freenas,men det er mye mer styr å sette opp.. Vil du ha noe som er enkelt å sette opp så går du for NAS.. Så kjøpte jeg en UPS som er koblet til NASen. http://www.dustinhome.no/apc-back-ups-cs-350va/product/5010032966 Har du krav til høyere overførings hastighet så kan du se på DS411+II http://www.synology.com/products/performance.php?lang=us#tabs-3 Endret 28. oktober 2011 av taz Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Server med deler som brukar lite straum Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 ferdig NAS er i prinsippet en server men med begrenset funksjonalitet utover lagring, samt ikke minst veldig begrenset ytelse. Bygger du selv med f.eks zacate e-350 så får du hoverkort med 6x sata som bruker under 20watt samt slår ferdignasene til tilsvarende priser milevis på ytelse. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Det er i mine øyne ett par ting å ta hensyn til. 1: Pris, du kan ofte bygge en ok lagringspc til prisen av en NAS 2: Kunnskap 3: Tid. Grunnen til at jeg skriver kunnskap og tid er fordi det krever litt kunnskap hvis du ønsker å bygge en PC om til en NAS. Det er ikke veldig vanskelig, men krever litt innsats og tid. Liker du å sitte og fikle og gjerne bruker en dag eller tre på å få opp en knallgod løsning. Go for it, her kan du ha det morro lenge og få ett knallgodt produkt. Selv ville jeg gått for å bygge en NAS selv, av følgende grunner: 1: Pris 2: Hastighet Dette fordi jeg liker å ha muligheten til å tune inn maskinen til f.eks å stå som en iSCSI connector, slik at jeg kan sette den opp som en "lokal nettverksdisk" eller bare ett share på nettverket og også sette den opp som en printserver hvis jeg skulle ønske det. Men regner med jeg kommer til å sette den opp med Nexenta eventuelt som en ren solaris server (hvis jeg orker) Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 En ting du må passe deg for om du kjøper NAS er at de billigste modellene har ofte en helt elendig overføringshastighet, noe som i lengden blir forferdelig plagsomt om en overfører noe som er større enn 300MB. Jeg kjøpt en QNAP 210 ifjor og var ikke forberedt på hvor dårlig overføringen var, den ligger generelt på 2.5MB/s noe som aldeles ikke strekker til om du har store filer på den. Lenke til kommentar
spgetti Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 Tusen takk for alle svar! Tror jeg går for en server hovedsakelig. pga. flere utvidelsesmuligheter senere, men også pris og det at det er utrolig lærerikt. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Etter å ha hatt en ReadyNAS fra netgear , skal jeg også nå lage min egen lille server, fordi jeg ble lei av alle restriksjonene, og den labre ytelsen. Men jeg merker at det kommer til å ta mye tid før jeg får ting til å bli sånn jeg vil ha det Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 En ting du må passe deg for om du kjøper NAS er at de billigste modellene har ofte en helt elendig overføringshastighet, noe som i lengden blir forferdelig plagsomt om en overfører noe som er større enn 300MB. Jeg kjøpt en QNAP 210 ifjor og var ikke forberedt på hvor dårlig overføringen var, den ligger generelt på 2.5MB/s noe som aldeles ikke strekker til om du har store filer på den. Må ha vært noe feil her selv om du hadde en billig NAS fra QNAP. Kjøpte nettopp en DS211j (1400NOK) fra Synology og fikk 30-40MB/s (skrivehastighet) med et par 2år gamle disker. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Tenker han har overført via wlan,da stemmer det med den hastigheten.. Lenke til kommentar
nutts Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jeg hadde gått for denne løsningen, så kan du selv velge om du vil kjøre NAS eller Server programvare. Har selv kjøpt 2stk slike, å de er kjempegøy. http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF02a/15351-15351-4237916.html Så kan du legge inn denne NAS programvaren. www.openmediavault.org Når jeg fikk Microserveren fra HP, så installerte jeg Openmediavault på en USB Key, som jeg satte i den interne USB porten. Så tok jeg ut DVD stasjonen på serveren, og installerte en disk der. Så nå kjører Microserveren Openmediavault fra USB, og 5 disk Raid5. Bruker denne til lagring, og farten på overføringene er i følge windows mellom 90 og 100 Megabyte pr sekund. HP Microserver ser ut for meg til å være ett kjempeprodukt, akuratt hva jeg trengte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå